Turbo overleden, en nu?

Gestart door v40pokemon, 02-08-2010 16:53:18

Vorige topic - Volgende topic

v40pokemon

Helaas is het niet gelukt om de hele vakantie met de T-5R uit te rijden. In de nacht van 30 op 31 juli jl zijn we thv Freiburg gestrand met een naar alle waarschijnlijkheid kapotte turbo.
De wagen begon te stotteren, aan de achterkant kwam de rook onder de auto uit en toen ik stil stond zag ik dat de motorruimte met olie bekleed was op bepaalde gebieden.
In de loop van deze week komt hij terug met transport naar NL. Eens kijken wat er dan mankeert. Kan het zo zijn dat er een keerring uitgelopen is? Is reviseren dan een optie? De trekkracht was er nog wel en ook het fluiten.
concreet: Turbo reviseren of op zoek naar iets anders? En dan meteen nieuw, omdat je bij een gebruikte ook niet weet wat je koopt?

-D©©©L-

Ik zou eerst eens op zoek gaan naar de oorzaak van de olielekkage.

v40pokemon

Dat is natuurlijk wel zo belangrijk, maar dat wachten he... :eusa_shifty:

Kan het wel zo zijn dat er bijvoorbeeld alleen een keerring kapot is? De uitlaat was redelijk schoon, maar na dit voorval pikzwart. Vandaar dat ik dit vermoed...

M a r c

Ik denk gewoon een pakking of de toevoerleiding.....  meestal als de turbo kapot is komt er eerst rook uit je uitlaat.  Of de slang op de turbo is er gewoon afgeklapt.... hebben ze niet even gekeken aldaar?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

-D©©©L-

welke slang verdenk jij marc ?

v40pokemon

Citaat van: M a r c op 02-08-2010 22:01:47
Ik denk gewoon een pakking of de toevoerleiding.....

Laten we het hopen! Dan heb ik weer wat meer rust. Is verdorie wel balen als je net de kop eraf is geweest en LPI in laten bouwen..  :-\
Een luchtslang is het niet, omdat ik normale turbodruk had. De wagen stotterde wel opeens bij volgas, maar ik verdenk de verdeler die onder de oliesmeur zit.

Citaat van: M a r c op 02-08-2010 22:01:47
hebben ze niet even gekeken aldaar?

De sleper zei meteen: "Turbolader defekt". Aangezien de uitlaat behoorlijk zwart is van binnen klonk dat voor mij op dat moment (36uur zonder slaap) redelijk aannemelijk. Ik had er zelf ook echt geen zin meer in om van de bloedhete turbo het hitteschild af te schroeven om overal wat beter bij te kunnen. Lang leve de ANWB Europa Service. Een huurauto en door naar huis en ik zie de T-5R wel komen. Het was sowieso een slechte week naast de kapotte slang viel halverwege ook nog eens LPI uit (stotteren en toen helemaal niets meer; diverse dingen op het forum gelezen, maar hij moet toch nog terug naar Mesman voor inbouw bruine injectoren...) En als dat nog niet genoeg is werd ik (stijgend verkeer) ook nog door een Nederlander(dalend verkeer) in de Italiaanse bergen van de weg afgedrukt in een lelijke kuil, waardoor de binnenste aandrijfashoes direct scheurde, de band net op de rand van de weg kapot ging en natuurlijk beschadiging aan de velg (en misschien nog meer wat niet direct zichtbaar is (stabilisator/schokdemper)  :eusa_wall:

Viper850

Handig om te gaan rijden als je al 36 uur geen slaap hebt gehad, maar dat terzijde...

Ik heb vorig jaar (ook) in Frankrijk mijn turbo opgeblazen (407 Hdi). Symptomen: Bij heuveltje op steeds een beetje inhouden. Op gegeven moment helemaal geen vermogen meer, motor schiet naar toerenbegrenzer zonder dat ik gas geef (ging lekker op olie lopen) en hele snelweg onder de rook. Afgeremd tot stilstand, nog een aantal seconden in toerenbegrenzer op olie lopen (lekker!), ook nadat sleutel uit contact is gehaald. Uiteindelijk stopte de motor. Uitgestapt en hele achterzijde auto en voorkant aanhanger onder de olie. Pechhulp concludeerde ook direct defecte turbo en na onderzoek bij dealer bleekt dat inderdaad het geval. Roetfilter ook vervangen, bleek niet schoon te maken door volgens dealer.

Sterkte!

v40pokemon

Citaat van: Viper850 op 03-08-2010 11:31:51
Handig om te gaan rijden als je al 36 uur geen slaap hebt gehad, maar dat terzijde...

Er zijn gevallen waarbij je zult moeten...

Turbobiker

Als het de turbo is - kans is wel groot - gewoon voor een nieuwe gaan. 2e hands is er veel rotzooi aanwezig en als je de auto nog een poos wilt houden (en dat wil je :evil: ) dan is het ook weer niet zo een bedrag.

Succes!
De Tussenpaus

v40pokemon

Reviseren is geen optie? 2e hands sowieso niet, want je weet haast nooit wat je koopt of je moet 'm voor nix krijgen...

jrs2k3

Citaat van: v40pokemon op 04-08-2010 10:58:00
Reviseren is geen optie? 2e hands sowieso niet, want je weet haast nooit wat je koopt of je moet 'm voor nix krijgen...

Reviseren kan inderdaad, zijn diverse bedrijven die dat doen bijv; http://www.turbochargers.nl/ je levert dan je oude in en krijgt daar dan een revisie exemplaar voor terug (tegen betaling uiteraard ;))

bassie81

beter gewoon een nieuwe kopen, kost je  € 700, niet eens veel mee dan reviseren maar dan weet je wel wat je hebt...

Heb ooit eens een gereviseerde turbo op mijn golf tdi gehad, dat ging 2 dagen goed, toen stond ik weer lang de weg, en de leverancier (turbo revisietent) maar beweren dat het niet aan hun turbo lag  :eusa_wall:

arjenT5R

Ik heb mijn turbootje laten reviseren voor een goede 200 euro
en ik ben er zeer over te spreken. Dus zeg niet dat het niet kan  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

v40pokemon

bedankt allen tot zover. Ik ben nog steeds aan het wachten totdat het transport hier is. Vandaag of morgen zou hij bij mijn garage moeten arriveren en dan gaan we eens verder op onderzoek uit. Daarna moet-ie ook nog door naar Mesman, dus er wordt voorlopig niet geroffeld  :-\

V70 classic

Eerst kijken wat er loos is en waarom.
Is het gewoon de leeftijd en draaiuren en je wilt nog lang door, een nieuwe stofzuiger en gaan.
Is er rare slijtage onderzoeken hoe en waarom.
Is er genoeg smering of is er iets doorheen gegaan wat niet hoort.

t zal wel slijtage zijn maar eerst kijken.

SK6 Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.