Bouwvergunning dakterras

Gestart door jrs2k3, 04-08-2010 10:33:45

Vorige topic - Volgende topic

jrs2k3

Wij willen graag een dakterras op ons platte dak maken waar we onze was kunnen neerzetten en als het mooi weer is ook lekker kunnen zitten. Nu heb ik bij de gemeente al navraag gedaan i.v.m een vergunning. Als je alleen een hek wil plaatsen om je platte dak heb je een lichte bouwvergunning nodig, als je er planten / lounge bank etc op wil gaan zetten dan wordt het een zware bouwvergunning.

Het schijnt ook nog een keer zo te zijn dat we dan een officiële tekening moeten laten maken voor het hekwerk.... Al met al kan dit dus nog best in de papieren lopen..  Nu is mijn vraag, hebben jullie hier ervaring mee? En waar moet ik ongeveer op rekenen mbt de kosten van een vergunning?

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen hierin :D

daytonawim

Er is een website waar je dat zo kan uitvogelen

http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online

Probeer het eens !

sander2

Ik zou even wachten, vanaf 01 oktober veranderd er veel op het gebied van vergunningen. Voor heel veel aanpassingen waar tot die tijd een vergunning voor nodig is, is dat na 01-10 niet meer nodig. Ik zal eens kijken of ik jou verhaal kan checken

Laserblue

Citaat van: sander2 op 04-08-2010 10:44:22
Ik zou even wachten, vanaf 01 oktober veranderd er veel op het gebied van vergunningen. Voor heel veel aanpassingen waar tot die tijd een vergunning voor nodig is, is dat na 01-10 niet meer nodig. Ik zal eens kijken of ik jou verhaal kan checken

vertel eens meer?  :)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

sander2

coyote1980

Op zich is het niet gek dat de gemeente sterkteberekingen van je dak wil bij belasting, als je dakconstructie niet toereikend is om als dakterras te gebruiken dan krijg je problemen.

Vanaf het soepelere vergunningsbeleid geld inderdaad IIRC een meldplicht in plaats van een vergunningsplicht voor veel zaken. Bijkomend voordeel is dat er ook geen bezwaar kan worden gemaakt bij de gemeente, er is immers geen vergunning verleend waartegen bezwaar gemaakt kan worden (mits je aan het bestemmingsplan voldoet).

Dat bestemmingsplan is meteen het tweede punt, alles moet wel aan het bestemmingsplan blijven voldoen. In jouw geval is de eerste stap dus kijken wat er in het bestemmingsplan staat. Als het een aanbouw betreft kan er zomaar een definitie staan dat een aanbouw een enkellaags functie moet hebben. Een dakterras zorgt er dan voor dat je aanbouw niet meer aan de definitie aanbouw voldoet en dan kun je een probleem hebben.

Kortom: lees het bestemmingsplan grondig door.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

sander2

Zowel het bouwen / het gebouw als het nieuwe gebruik na de
verbouwing past binnen het bestemmingsplan. Wordt een garage
verbouwd tot slaapkamer en is de bestemming 'woondoeleinden'
dan is dat dus zonder omgevingsvergunning mogelijk. Wordt
diezelfde garage verbouwd tot winkelruimte dan is een omgevingsvergunning
nodig omdat er dan sprake is van strijdigheid
met het bestemmingsplan;
2. De draagconstructie van het gebouw verandert niet. Maakt u een
doorbraak in een dragende muur of verandert u de constructie
van het dak, dan moet u dus een omgevingsvergunning
aanvragen;
3. Er wordt geen verandering in de brandcompartimentering of
subbrandcompartimentering aangebracht. Bestaande brandwerende
wanden en kozijnen of puien mogen dus niet worden
verplaatst of doorgebroken;
4. Er vindt geen uitbreiding van de bebouwde oppervlakte plaats;
5. Het bouwwerk wordt niet vergroot en het volume wordt dus niet
aangepast;
6. De verbouwing mag geen betrekking hebben op een monument.
Bij een verbouwing in een door het Rijk aangewezen beschermd
stads- of dorpsgezicht mag deze geen gevolgen hebben voor de
buitenkant van de woning.

Volgens mij kun je dus na 01-10 gewoon een dakterras aanleggen zonder vergunning.

sander2

maar het bestemmingsplan is inderdaad doorslaggevend

jrs2k3

Citaat van: coyote1980 op 04-08-2010 11:06:10
Op zich is het niet gek dat de gemeente sterkteberekingen van je dak wil bij belasting, als je dakconstructie niet toereikend is om als dakterras te gebruiken dan krijg je problemen.

Vanaf het soepelere vergunningsbeleid geld inderdaad IIRC een meldplicht in plaats van een vergunningsplicht voor veel zaken. Bijkomend voordeel is dat er ook geen bezwaar kan worden gemaakt bij de gemeente, er is immers geen vergunning verleend waartegen bezwaar gemaakt kan worden (mits je aan het bestemmingsplan voldoet).

Dat bestemmingsplan is meteen het tweede punt, alles moet wel aan het bestemmingsplan blijven voldoen. In jouw geval is de eerste stap dus kijken wat er in het bestemmingsplan staat. Als het een aanbouw betreft kan er zomaar een definitie staan dat een aanbouw een enkellaags functie moet hebben. Een dakterras zorgt er dan voor dat je aanbouw niet meer aan de definitie aanbouw voldoet en dan kun je een probleem hebben.

Kortom: lees het bestemmingsplan grondig door.

Kan ik een bestemmingsplan zo opvragen bij de gemeente ?

De constructie van het platte dak kan is stevig genoeg voor een dak terras, toen ik de vraag bij de gemeente had neergelegd hebben deze ook meteen de bouwtekening opgezocht van de aanbouw die is gedaan in 2006. Hier konden ze op zien dat dit geen probleem mocht vormen. Om de 60cm zitten balken van (uit mijn hoofd, dus kan iets afwijken) 7 cm x 15 cm.

Citaat van: sander2 op 04-08-2010 11:09:51
Zowel het bouwen / het gebouw als het nieuwe gebruik na de
verbouwing past binnen het bestemmingsplan. Wordt een garage
verbouwd tot slaapkamer en is de bestemming 'woondoeleinden'
dan is dat dus zonder omgevingsvergunning mogelijk. Wordt
diezelfde garage verbouwd tot winkelruimte dan is een omgevingsvergunning
nodig omdat er dan sprake is van strijdigheid
met het bestemmingsplan;
2. De draagconstructie van het gebouw verandert niet. Maakt u een
doorbraak in een dragende muur of verandert u de constructie
van het dak, dan moet u dus een omgevingsvergunning
aanvragen;
3. Er wordt geen verandering in de brandcompartimentering of
subbrandcompartimentering aangebracht. Bestaande brandwerende
wanden en kozijnen of puien mogen dus niet worden
verplaatst of doorgebroken;
4. Er vindt geen uitbreiding van de bebouwde oppervlakte plaats;
5. Het bouwwerk wordt niet vergroot en het volume wordt dus niet
aangepast;
6. De verbouwing mag geen betrekking hebben op een monument.
Bij een verbouwing in een door het Rijk aangewezen beschermd
stads- of dorpsgezicht mag deze geen gevolgen hebben voor de
buitenkant van de woning.

Volgens mij kun je dus na 01-10 gewoon een dakterras aanleggen zonder vergunning.

Dan wacht ik gewoon tot 1 okt. We gaan vanaf 18okt binnenshuis de boel aardig verbouwen en willen dus na de verbouwing evnt bezig met het dakterras.

Citaat van: daytonawim op 04-08-2010 10:43:29
Er is een website waar je dat zo kan uitvogelen

http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online

Probeer het eens !

Volgens VROM heb ik een lichte bouwvergunning nodig als ik dus een balkon (terras) hek wil plaatsen.

coyote1980

Citaat van: jrs2k3 op 04-08-2010 11:34:08

In principe kan het zelfs online in te zien zijn. En andersw even een kopietje aanvragen bij de balie van het gemeentehuis.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

jrs2k3

Citaat van: coyote1980 op 04-08-2010 11:37:18
Citaat van: jrs2k3 op 04-08-2010 11:34:08

In principe kan het zelfs online in te zien zijn. En andersw even een kopietje aanvragen bij de balie van het gemeentehuis.

Denk dat ik maar ff naar de balie ga, op de website van weststellingwerf kan ik het niet echt terug vinden.

daytonawim

Ik ben naar de gemeente franekeradeel geweest voor mijn dakkapel en eventuele aanbouw van mijn huis met 2,5 meter
zij verwezen mij naar de vrom website, als het vergunnings vrij was mocht ik gewoon gaan timmeren :-)

Dakkapel staat er al op de aanbouw moet ik nog mee beginnen als ik weer knaken heb.

animalT5R

Citaat van: daytonawim op 04-08-2010 11:55:44
Ik ben naar de gemeente franekeradeel geweest voor mijn dakkapel en eventuele aanbouw van mijn huis met 2,5 meter
zij verwezen mij naar de vrom website, als het vergunnings vrij was mocht ik gewoon gaan timmeren :-)

Dakkapel staat er al op de aanbouw moet ik nog mee beginnen als ik weer knaken heb.
Wim,
Je heb de pagina's toch wel uitgeprint en goed opgeborgen? mochten ze komen heb je zwart op wit wat staan.
Als VROM om de een of andere reden dingen wijzigd oid,ben je mooi het bokkie  ;)
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

daytonawim

Ikke niet hoor :-)

Ik heb 4 jaar geleden illegaal mijn schuur met het huis verbonden, ook daar hoor je niets van :-)

Maar als ik ga aanbouwen sloop ik dat weer samen met de schuur om plaats te maken voor de aanbouw.

De gemeente hoeft echt niet aan te kloppen als iets er al jaren staat , dan hadden ze de lucht foto's maar
beter moeten bekijken !

hathü

Ik heb een dakterras gemaakt van het platte dak boven mijn tuinkamer en heb geen vergunning hiervoor aangevraagd, de dakconstruktie is zwaar genoeg om er een volvo op te zetten. Het zit achter het huis, en ik vond het flauwekul en kas spekken om hiervoor een vergunning aan te vragen, terras zit er nu al 12 jaar tot grote tevredenheid. Zes jaar geleden is er  een makelaar langs geweest die de ozb waarde moest taxeren in opdracht van de gemeente en die heeft keurig op papier gezet dat mijn huis een dakterras heeft. Nooit wat hierover, dat het illegaal zou zijn, van de gemeente gehoord. Ik heb ook nog een illegaal schuurtje, toen de gemeente daar wat over zat te zeuren heb ik gezegd, dat toen ik mijn huis kocht het een afdak er al was met wanden, en dat ik er enkel een wandje met deur in heb gemaakt, ook nooit meer gezeur over gehad.
In mijn vorige gemeente had ik aan mijn nieuw gebouwde huis een bijkeuken gebouwd, de fundering had ik al tijdens de bouw laten maken, en ook alle leidingen gelegd,dus toen het huis klaar was een fluitje van een cent om die bijkeuken te bouwen. Hiervoor heb ik toen wel op mijn donder gehad van de gemeente, moest ik achteraf een tekening leveren en leges betalen, heb ik ze ook nog weer mee te pakken gehad opgegeven dat het uitgevoerd was in steens muren en de kosten zo laag mogelijk opgegeven, na het voldoen van 90 gulden, was mijn aanbouw in spouw, legaal.
Ja ik weet het, burgelijke ongehoorzaamheid, ik heb een diepgewortelde hekel aan verregaande bemoeienissen van de overheid, als he effe kan bepaal ik zelf wat ik doe. :evil: :eusa_whistle: