foutcode volvo ecm 0039 regelsysteem turbo

Gestart door Bilen, 04-08-2010 18:47:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bilen

foutcode volvo ecm 0039 regelsysteem turbo

laaddrukregeling doorstroom te hoog volvo v70 diesel

Het is een v70 2.5 diesel van 2000. Altijd dealeronderhouden en sinds een paar maanden familiebezit. Fijne auto, maar nu brandt soms het motormanagementlampje en dat net als je op vakantie vertrekt. Heeft het 1x eerder gedaan hoor ik nu van de (overigens lieve) :) berijdster.  Daarna weer tijden lang geen lampjes.

Nu pal voor de vakantie weer 2x aangegaan. Toch maar even de code laten uitlezen door garage. Auto wordt door vrouwlief bereden. Merk zelf niks van vermogenverlies. Pluimt wel bij volgas acceleratie. En soms heb ik gevoel dat ie (vooral koud) valse lucht trekt bij inlaatspruitstuk, maakt dan heel even zo een typisch roggelgeluid.

Maar verbruik is normaal en rijden doet ie goed. Lees verhalen over lekkende vacuumslangetjes en lekkend inlaatspruitstuk en ook defect turboregelventiel of erger turbo zelf....dat laatste hopen we dan maar niet. Kan ik (non techneut) de simpele(r) (lijkende) dingen toch nog ff checken.  :eusa_doh:

thuur

Valse lucht kun je opsporen door iets remmenreiniger op een (schone!) verdachte plek te spuiten. Merk je verschil in toeren dan zal er een lekje zitten. Wat de oorzaak kan zijn van deze storing.

Verder de vacumerij goed nakijken rondom de TCV. Knijpen, trekken en onder een scherpe hoek houden van de slangetjes. Kijk naar scheurtjes e.d. Ieder matig tot slecht slangetje vervang je door een nieuw stukje (evt. siliconen, kost hetzelfde gaat langer mee).


Gr 8)