Stationair regelklep

Gestart door stefanhuijser, 07-08-2010 19:45:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rpakuypers

Citaat van: -D©©©L- op 14-08-2010 23:25:29
Citaat van: rpakuypers op 14-08-2010 23:18:50
Citaat van: -D©©©L- op 14-08-2010 23:15:37
schoonmaken of vervangen

Schoonmaken is reeds meerdere malen gebeurd, maar uit het verhaal van Hans moet ik concluderen dat de klep niet meer (goed) werkt want hij geeft geen krimp. Enkel bij volgas beweegt hij iets, maar dat kan ook door de druk komen. Zal in ieder geval vervangen worden als ik weet dat het niet aan de stekkers of de bekabeling ligt ...........

Groet,
Roger

Je hebt het over een 10V een non turbomotor. Die heeft geen druk in het spruitstuk, alleen vacuum tijdens het lopen.
Hoe kan je die klep uberhaupt zien bewegen met een lopende motor ?

Tijdens het draaien met lopende motor de slang die van het filterhuis afkomt losgetrokken aan de kant van de klep en bij het draaien aan de gasrol kon ik aan de binnenkant zien dat het mechanisme bewoog.

Groet,
Roger

thuur

Citaat van: rpakuypers op 14-08-2010 23:18:50
Citaat van: -D©©©L- op 14-08-2010 23:15:37
schoonmaken of vervangen

Schoonmaken is reeds meerdere malen gebeurd, maar uit het verhaal van Hans moet ik concluderen dat de klep niet meer (goed) werkt want hij geeft geen krimp. Enkel bij volgas beweegt hij iets, maar dat kan ook door de druk komen. Zal in ieder geval vervangen worden als ik weet dat het niet aan de stekkers of de bekabeling ligt ...........

Groet,
Roger

Het Sticky topic "stationair toerental" in Onderhoud heb je wel gelezen?


Gr :)

rpakuypers

#17
Citeer
Het Sticky topic "stationair toerental" in Onderhoud heb je wel gelezen?
Gr :)

Die topic die getypt is door ene Thuur oet Mestreech ? Yep, heb ik gelezen. Welliswaar 's nachts .......... Wel een mooi opmerking over de foutcodes : ik kan ze niet uitlezen want er is GEEN diagnosebox met pigtail onder de motorkap (tenminste niet zichtbaar) en binnenin zit een aansluiting waar OBDII op staat maar OBDI schijnt te zijn en die was volgens de garage niet uit te lezen na herhaalde pogingen ...............

Groet,
Roger

stefanhuijser

Codes zijn uitgelezen.. :

A2 (brandstofsysteem)

122
243
223

A1 (automaat)

313
322
114
223

Het zijn er een boel, na resetten en starten is inderdaad de lambda storing in mijn dashboard verdwenen en ook de knipperende pijl, stationair gaat ie alleen van 1000 toeren sputterend naar 2500 toeren..

wat nu?
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

stefanhuijser

De enige storing die in het brandstof systeem terug komt is 122
Heb ondertussen de stationair regelklep vervangen door 1 uit een goedlopende 10 klepper, ook heb ik voor de zekerheid de luchtmassa meter uit een goedlopende 10 klepper geplaatst.

Ook nog even een rondje gereden om te kijken of het probleem zichzelf verhelpt..

Helaas.. geen oplossing voor het probleem.

Volgende oplossing injector bank vervangen?
Of heeft iemand nog ideeen tips of oplossing?


Groet Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

rpakuypers

Citaat van: stefanhuijser op 15-08-2010 19:51:09
De enige storing die in het brandstof systeem terug komt is 122
Heb ondertussen de stationair regelklep vervangen door 1 uit een goedlopende 10 klepper, ook heb ik voor de zekerheid de luchtmassa meter uit een goedlopende 10 klepper geplaatst.

Ook nog even een rondje gereden om te kijken of het probleem zichzelf verhelpt..

Helaas.. geen oplossing voor het probleem.

Volgende oplossing injector bank vervangen?
Of heeft iemand nog ideeen tips of oplossing?


Groet Stefan

Even voor mij als 850 NOOB : heeft een 10V een luchtmassameter ?

Groet,
Roger

mehn

Citaat van: rpakuypers op 15-08-2010 20:17:57
Even voor mij als 850 NOOB : heeft een 10V een luchtmassameter ?

Nee.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

stefanhuijser

dan ben ik toch benieuwd welke sensor ik in de luchtslang vanaf mijn filterbak naar de gasklep heb vervangen..

Klikstekker blauwe kunstof sensor in een rubber in de inlaatslang..

(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

thuur

Temperathuursensor of temperathuurgever. Engels: IAT (intake air temp.).


Gr 8)

stefanhuijser

Haha. die dus ook vervangen..

Motor loopt nog steeds tussen 1000 en 2500 toeren stationair.. tijdens rijden bokkende automaat door te hoog toerental bij gas loslaten..

In de loop van de week maar eens de vacuumslangen controleren en de injectoren..
Maar of dat het nou is?

Er is wel 1 goed nieuwtje.. ik heb nieuwe dakrails waar de verf nog opzit.. kosten : 0 euro! ;)
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

elmarconi

Citaat van: stefanhuijser op 15-08-2010 22:11:05
Haha. die dus ook vervangen..

Motor loopt nog steeds tussen 1000 en 2500 toeren stationair.. tijdens rijden bokkende automaat door te hoog toerental bij gas loslaten..

In de loop van de week maar eens de vacuumslangen controleren en de injectoren..
Maar of dat het nou is?

Uit Vadis (net weer aan de praat):

CiteerBasic control of idling speed

Two sensors are required for this. The throttle position (TP) sensor (6). This provides a signal indicating closed throttle position (CTP). The engine speed (RPM) sensor (2). This indicates that the engine speed (RPM) is low; in other words idling speed.
(Closed throttle + high engine speed (RPM) = engine braking)

The control module reads its own memory to check what the idling speed should be in the current operating condition.

The control module varies the length of the ground pulse to the idle air control (IAC) valve (22). This is so that the idling speed is correct and kept constant.

Hieruit concludeer ik dat voor een stabiele stationair een werkende TPS en een RPM sensor aanwezig moeten zijn.
Maar welke nu brak is zodat bovenstaand fenomeen (idlen tussen 1000 en 2500 rpm) optreedt, geen idee.
Ik had bij mijn auto het idee dat tussen 100-2500 idlen slechts kort optrad. Na een herstart en korte rit was het over.
--
Autogas Inside . . .

rpakuypers

Mijn probleem is opgelost. Vanmorgen bij Sjoerd geweest in Gorredijk en na 2 exemplaren geprobeerd te hebben was er eentje die reageerde. Hij zag er niet meer uit van de troep en thuis gekomen heb ik hem een kwartier laten weken in de remmenreiniger en daarna heb ik er een scheutje WD40 in gedaan. Nu werkt hij zoals het hoort : bij het starten even verhogen naar 1100 toeren en vervolgens terugvallen naar 850-900 toeren en dat ongeacht welke stand van de automaat.

Wel 1 ding geleerd : de cis-klep van een 10V hoeft bij het op contact zetten niets te doen. Zou dit komen omdat het maar een 2-polige aansluiting is en geen 3 ?

Groet,
Roger

Ludo

Citaat van: rpakuypers op 16-08-2010 11:08:12
Wel 1 ding geleerd : de cis-klep van een 10V hoeft bij het op contact zetten niets te doen.

Dat is normaal, bij een 20v hetzelfde.
Het brommen waarover sprake is, kan wel nog even doorgaan, als je de motor stil legt na een rit.

rpakuypers

Citaat van: Ludo op 16-08-2010 11:12:21
Citaat van: rpakuypers op 16-08-2010 11:08:12
Wel 1 ding geleerd : de cis-klep van een 10V hoeft bij het op contact zetten niets te doen.

Dat is normaal, bij een 20v hetzelfde.
Het brommen waarover sprake is, kan wel nog even doorgaan, als je de motor stil legt na een rit.

Ik was onlangs bij Hans in Nijeveen en die toonde mij dat als hij zijn auto op contact zet, de cis-klep begint te trillen en volgens Hans hoort dit ook zo.

Groet,
Roger