Onregelmatig stationair, geen probleem boven 2000 rpm (update)

Gestart door elmarconi, 08-08-2010 23:07:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Correctie, op de 850clubpagina zouden ze moeten staan.
Een wat rafelige pagina, maar hier vind je wel wat ;)

elmarconi

Citaat van: razorx op 14-08-2010 20:56:49
Correctie, op de 850clubpagina zouden ze moeten staan.
Een wat rafelige pagina, maar hier vind je wel wat ;)

Ik ben geen lid   :-\
--
Autogas Inside . . .

razorx


elmarconi

#18
Citaat van: elmarconi op 14-08-2010 20:49:22
Verder:
Nadat het lambda-lampje brandde ( her en der wat kabels losnemen terwijl de auto loopt) heb ik even de codes uitgelezen:

Met dank aan Razorx:

A: 1-2-2: Air temperature signal
B: 1-1-5: Injector 1; Switches MIL on
C: 2-4-3: TP sensor signal; Switches MIL on
D: 3-2-3: MIL; Switches MIL on
E: 5-1-2: Short–term fuel trim, lower limit, 1994 models onwards

A: waar zit dat ding?
B & C, verklaarbaar.
D: ???
E: zie ik vaker hier maar heb nog geen idee wat het is...
--
Autogas Inside . . .

razorx

#19
A is bij de 10V de sensor op je luchtfilterhuis, vlak bij de gasklep
B en C: injectoren geven fout, te hoge of te lage weerstand, kontakten/bekabeling?
D inderdaad???, betekent mileulampje???
E: te arm mengsel, als de injectoren niet lekker gestuurd worden of het niet goed doen verklaarbaar.

Als je de codes nu wist, welke komen er dan terug?
Er kunnen immers oude storingen tussen zitten.

elmarconi

#20
Citaat van: razorx op 14-08-2010 21:40:00
A is bij de 10V de sensor op je luchtfilterhuis, vlak bij de gasklep
B en C: injectoren geven fout, te hoge of te lage weerstand, kontakten/bekabeling?
D inderdaad???, betekent mileulampje???
E: te arm mengsel, als de injectoren niet lekker gestuurd worden of het niet goed doen verklaarbaar.

Als je de codes nu wist, welke komen er dan terug.
Er kunnen immers oude storingen tussen zitten.

Codes zijn gewist, ga zo een kort stukje rijden...

Update: nadat de codes gewist waren sloeg hij na het starten een paar keer af bij stationair. Toerental viel terug tot 500, langzaam klimmend naar 700. Ook bij koppeling in bij rijden deed hij dat. Maar na een sportief ritje rond de stad geen foutcodes meer, stationair weer netjes 850-900 rpm en belangrijker: geen gehik/onregelmatigheid!  :)

Kan de stationairregelaar doordat de stekker is losgemaakt tijdens het lopen een vuiligheidje hebben gehad, en nu weer gangbaar zijn? Morgen de stationairregelaar maar eens schoonmaken. Nu eerst een beetje lijnolie!

Razorx: die temperatuursensor is een blauw ding, nog voor de flexibele buis? Ik dacht dat dat een soort air flow meetding was?
--
Autogas Inside . . .

KIM

Wanneer jij zegt dat het probleem zich voordoet alleen bij stationair, dan zou je een kijkje moeten nemen naar het stationairregelcircuit.

In een motormanagement zijn 3 regelkringen aanwezig:
- Mengselregeling
- Ontstekingsregeling
- Stationairregeling

Als je dit in het achterhoofd houdt, kun je iets gerichter diagnose stellen. In dien je een brandstofprobleem hebt, zal het probleem zich voordoen over het volledige toerengebied. Als je geluk hebt, zal het fenomeen zich bij overschakelen op LPG zich niet langer voordoen.
Indien je een ontstekingsprobleem hebt, zal ook dit zich voordoen over het volledige toerengebied. Brandstofkeuze verandert hier niks aan.
Stationairregeling is een systeem dat alleen actief is bij lage toerentallen. Een storing in dit regelsysteem zal zich alleen openbaren bij lage toerentallen.

Zo zie je maar: Een motormanagementsysteem werkt ook nog gewoon met vonkjes en met brandstof.

Het feit dat bij jou het probleem bij stationair zich openbaarde duidt aan dat je wel eens gelijk kon hebben met de stationairregelaar. Als die slangetjes in ons motorcompartiment kunnen hier ook nog wel eens verstorend op werken.

razorx

Wat Kim zegt.

Je zit nu in ieder geval met een schone foutcodelijst, handig voor later.

Neem voor het reinigen van de stat. regelaar rustig een nachtje de tijd.
Remmenreiniger er in en twee kurken om hem af te sluiten. Als laatste een beetje smeermiddel.

Daarnaast is het raadzaam de gasklep schoon te maken. Vooral de twee gaatjes onderin.
Die kan je voorzichtig doorprikken. De gasklep hoeft er niet per sé af. Scheelt weer een pakking.

elmarconi

Citaat van: razorx op 15-08-2010 11:13:56
Neem voor het reinigen van de stat. regelaar rustig een nachtje de tijd.
Remmenreiniger er in en twee kurken om hem af te sluiten. Als laatste een beetje smeermiddel.

Daarnaast is het raadzaam de gasklep schoon te maken. Vooral de twee gaatjes onderin.
Die kan je voorzichtig doorprikken. De gasklep hoeft er niet per sé af. Scheelt weer een pakking.

Ik wil wel maar ik heb er de moed niet voor met dit hondeweer...
--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 15-08-2010 21:48:58
Citaat van: razorx op 15-08-2010 11:13:56
Neem voor het reinigen van de stat. regelaar rustig een nachtje de tijd.
Remmenreiniger er in en twee kurken om hem af te sluiten. Als laatste een beetje smeermiddel.

Daarnaast is het raadzaam de gasklep schoon te maken. Vooral de twee gaatjes onderin.
Die kan je voorzichtig doorprikken. De gasklep hoeft er niet per sé af. Scheelt weer een pakking.

Ik wil wel maar ik heb er de moed niet voor met dit hondeweer...
;) Kan me iets bij voorstellen als ik op buienradar kijk.

elmarconi

Zo, weer iets verder.
Stationairregelaar eraf gehad en schoongemaakt. Ziet er prima uit en werkt m.i. ook goed. Gasklep en gaatjes schoongemaakt. Verder zat er een klein scheurtje aan de voorkant onder wat vettige troep/kauwgom in het plastic bochtje voor de gasklep. Dichtgemaakt met PUR constructielijm bij gebrek aan beter.

Maar ik ben nog steeds niet onder de indruk van het stationair lopen...

--
Autogas Inside . . .

Ronald21

ik zou toch maar eens op zoek gaan naar meer lekkages

elmarconi

#27
Alles nagekeken, met aan zekerheid grenzende stelligheid durf ik lekkage uit te sluiten.

Maar ondertussen nog flink rondgesnuffeld op dit forum en denk nu misschien aan het gelijktijdig openen van benzine en LPi injectie. Mogelijke oorzaak? Doorgesleten bedrading, Vialle onderbrekerrelais?  :-\

Ter lering ende vermaeck heb ik terwijl de auto op LPi loopt 1 voor 1 de injectorstekkers van de benzine-injectoren gelost.  Injector 1 en 4 geven een dramatische terugval in toerental, en ik hoor de LPi injectoren amper nog tikken. Lambda gaat aan. Foutcode 1-4-5 (Injector 4) en 5-1-2 (Short–term fuel trim, lower limit). Lossen van de benzineinjectoren 2, 3 en 5: de boel loopt gewoon (wel onregelmatig) door.  ???

Nou zit ik me af te vragen hoe dat weer mogelijk is? Ben al op zoek geweest naar een onderbrekerrelais maar de inbouw (onder de accubak) is niet zo toegankelijk. Vermoed ook dat het een LPE3 is, en die hebben geen los onderbrekerrelais?

--
Autogas Inside . . .

razorx

#28
Je kan de spanning op de aansturing van de benzine injectoren meten. Dit zijn korte pulsjes, dus verwacht geen extreme waarden.
Op LPG mag op geen van de (aangesloten) injectoren spanning staan.

Of wat makkelijker te doen: fabriceer een stekertje met een weerstandje van pak em beet 1k en plug dat op de aanstuurkant van de benzine injectoren, zodra hij op LPG loopt. Dat weerstandje dient om foutieve meting door gebrek aan belasting uit te sluiten.
Vergelijk de spanningswaarden met die van 2, 3 en 5. Enige lekspanning kan, maar dat is ook alles.
Met een scope meten is het netste.

Verschillen in meetwaarde: fout in aansturing, zo nee lekkende injectoren 1 en 4.

elmarconi

Citaat van: razorx op 16-08-2010 20:44:35
Je kan de spanning op de aansturing van de benzine injectoren meten. Dit zijn korte pulsjes, dus verwacht geen extreme waarden.
Op LPG mag op geen van de (aangesloten) injectoren spanning staan.

Of wat makkelijker te doen: fabriceer een stekertje met een weerstandje van pak em beet 1k en plug dat op de aanstuurkant van de benzine injectoren, zodra hij op LPG loopt. Dat weerstandje dient om foutieve meting door gebrek aan belasting uit te sluiten.
Vergelijk de spanningswaarden met die van 2, 3 en 5. Enige lekspanning kan, maar dat is ook alles.
Met een scope meten is het netste.

Verschillen in meetwaarde: fout in aansturing, zo nee lekkende injectoren 1 en 4.

Heb nu alleen een brakke multimeter ter beschikking.
Kan ik de  injectoren bijv. snel op een andere plek zetten om dat uit te sluiten?
Ik neem aan dat de injectorrail los moet, en dan? O-ringen?
--
Autogas Inside . . .