Filter vervangen?

Gestart door twannie, 12-08-2010 12:04:18

Vorige topic - Volgende topic

twannie

Mijn condensor is kaduk en ga ik (laten) vervangen. Ik lees hier op het forum dat vaak ook het filter/droger moet worden vervangen. Is dit een vervanging die ik gewoon preventief moet doen? Zo nee, wat zijn normaal de voortekenen van een filter die niet meer goed werkt? Ik heb de auto (v70 '98) nu 1 jaar en denk dat er niet erg veel airco onderhoud is uitgevoerd de laatste jaren. Graag jullie advies!

Sbv

Systeem ligt open als je de condensor gaat vervangen. Een droger/filter vervangen is dan een vereiste daar er in de oude waarschijnlijk vocht gekomen is.

twannie

OK, dank voor je snelle reactie! Ik heb nu een adres die voor ongeveer 120 eu het filter vervangt (kosten filter en plaatsing incl btw). Is dat een redelijk bedrag?

v40pokemon

Ik vind het veel geld, maar je filter/droger kan wel eens errug vast zitten. Ik dacht dat een droger ongeveer 30-40 euro kost.
Als het inclusief vacuümeren en vullen installatie is (en eventueel contrast) dan valt het weer heel erg mee...

Kali-Integrali

Ik heb toevallig gisteren geïnformeerd bij carXpert te Apeldoorn.

Airco vullen + Filter/droger vervangen € 197,-
Filter/droger was om en nabij de € 57,-

Ik twijfel nog. Ergens anders was het bijvullen alleen al € 150,- echter zei de beste man daar dat hij de filter/droger nooi verving en alleen schoon maakte.. Maar toen ik aan meerdere mensen vertelde dat ze daar de filter/droger alleen schoonmaakte zei men dat dat vreemd was en niet mogelijk...

Ik denk nog na en ga nog maars even Googlelen..

Sven850

Ik heb pas geleden zelf de pomp en droger vervangen. Droger vervangen is vrij makkelijk, je moet alleen een tooltje hebben om de leiding richting vulnippel los te maken. Andere leiding zit met een wartel, makkelijkste is om de flens op de pomp los te halen en dan de leiding van de droger halen als je de droger eruit hebt ivm ruimte. Als je aan het tooltje kan komen zou ik het zeker zelf doen, scheelt weer geld en het is zo gedaan :)
XC40 T4 Recharge

thuur

Citaat van: Kali-Integrali op 12-08-2010 17:59:18

Ik twijfel nog. Ergens anders was het bijvullen alleen al € 150,- echter zei de beste man daar dat hij de filter/droger nooi verving en alleen schoon maakte.. Maar toen ik aan meerdere mensen vertelde dat ze daar de filter/droger alleen schoonmaakte zei men dat dat vreemd was en niet mogelijk...

Was dat de droger of de orifice?

Gr ;)

KIM

Citaat van: Sven850 op 12-08-2010 18:16:35
Ik heb pas geleden zelf de pomp en droger vervangen. Droger vervangen is vrij makkelijk, je moet alleen een tooltje hebben om de leiding richting vulnippel los te maken. Andere leiding zit met een wartel, makkelijkste is om de flens op de pomp los te halen en dan de leiding van de droger halen als je de droger eruit hebt ivm ruimte. Als je aan het tooltje kan komen zou ik het zeker zelf doen, scheelt weer geld en het is zo gedaan :)
Probleem is dat als je de droger monteert, deze zich meteen vol gaat zuigen met vocht dat aanwezig is uit het systeem. Als je zelf ook de condensor vervangt, zal dit de lucht uit het systeem zijn en zal de droger gelijk behoorlijk gevuld raken.
Wanneer je zelf de condensor niet vervangt, begin er dan niet eens aan; het heeft dan geen zin.
Het systeem dient gelijk gevuld woren met koudemiddel na montage van een filter/droger.

Filter/droger kun je niet schoonmaken. Een orifice schoonmaken heeft geen zin; kost ongeveer 2,50 inkoop.

Sven850

Citaat van: KIM op 12-08-2010 18:26:00
Citaat van: Sven850 op 12-08-2010 18:16:35
Probleem is dat als je de droger monteert, deze zich meteen vol gaat zuigen met vocht dat aanwezig is uit het systeem. Als je zelf ook de condensor vervangt, zal dit de lucht uit het systeem zijn en zal de droger gelijk behoorlijk gevuld raken.
Wanneer je zelf de condensor niet vervangt, begin er dan niet eens aan; het heeft dan geen zin.
Het systeem dient gelijk gevuld woren met koudemiddel na montage van een filter/droger.

Filter/droger kun je niet schoonmaken. Een orifice schoonmaken heeft geen zin; kost ongeveer 2,50 inkoop.

Klopt, was ik vergeten te zeggen, heb m ook meteen laten vullen daarna.
XC40 T4 Recharge

Lampje

Kijk ook eens bij www.aircohelper.nl Dat is ook een Roffel-eigenaar en weet wat hij doet.

Ronald21

metroaircoservice  in veldhoven >> filter/droger vervangen + airco gevuld (incl vacumeren , UV vloeistof,  etc)  175 euro waarvan  100 euro filter (deltamill)

Kali-Integrali

Citaat van: thuur op 12-08-2010 18:17:19

Gr ;)

Weet ik niet, ben nogal een leek..

Zojuist gebeld met een ander bedrijf.  Vriendelijke man die de tijd nam om alles even rustig te vertellen. De beste man vroeg mij waarom ik het filter/droger wilde vervangen?
Wanneer hij goed koelt, niet lek is en alleen bijgevuld moet worden raadde hij aan alleen te vullen.

Voor alleen vullen kom ik uit tussen de € 75,- en € 100,-

Wat te doen?
Hij doet het inderdaad nog goed en wil ook niet onnodig geld uitgeven...

twannie

OK, hartelijk dank voor al jullie reacties. Ik ga de auto dinsdag naar Olof (aircomobiel) brengen. Hij is hier al vaker genoemd op het forum. Ik betaal nu voor vervangen van het filter en het vullen 175,-. Vond ik zeker niet gek. Hij vervangt overigens ook nog de condensor (valt buiten dit bedrag).

-D©©©L-

Citaat van: Kali-Integrali op 13-08-2010 14:27:00
Citaat van: thuur op 12-08-2010 18:17:19

Gr ;)

Weet ik niet, ben nogal een leek..

Zojuist gebeld met een ander bedrijf.  Vriendelijke man die de tijd nam om alles even rustig te vertellen. De beste man vroeg mij waarom ik het filter/droger wilde vervangen?
Wanneer hij goed koelt, niet lek is en alleen bijgevuld moet worden raadde hij aan alleen te vullen.

Voor alleen vullen kom ik uit tussen de € 75,- en € 100,-

Wat te doen?
Hij doet het inderdaad nog goed en wil ook niet onnodig geld uitgeven...

Omdat in de accumulator ook een stof zit die het vocht uit het systeem absorbeert. Die stof raakt verzadigd.

Theostek

Citaat van: Theostek op 20-07-2010 08:49:17
Citeerwordt ook wel de filter/droger---> accumulator genoemd/gemonteerd.

Dat moet andersom zijn, accumulator wordt ook filter/droger genoemd, omschrijvings fout van mij.

Accumulator zit tussen compressor en verdamper in, een filter/droger zit tussen condensor en verdamper.

Een andere uitleg dan maar.

De orifice tube ook wel capillair genoemd zorgt voor die drukdaling, het capillair regelt de hoeveelheid koudemiddel die de verdamper wordt binnengelaten. Omdat het capillair altijd in de hogedrukleiding is geplaatst kun je dit component van buitenaf
niet gemakkelijk zien of herkenen, wel kun je gemakkelijk het temperatuursverschil voelen in de leiding waar het capillair zit, voor het capillair is de leiding redelijk warm, achter het capillair is deze koud. Na het uitschakelen van de klimaatbeheersing is er bovendien vaak nog een stroming van koudemiddel langs het capillair tot de druk overal gelijk is. Dit kun je horen (sissen) het lijkt dan alsof de airco lekt.
Belangrijk: het sissen is normaal omdat het koelproces wordt afgesloten, echter is het niet normaal dat d.mv. de motor stil te leggen het ac systeem ook stil gelegd wordt!!

http://s2.postimage.org/bE8US.jpg
1 Inlaat hogedrukzijde, 2 gaasfilter; 3. gekalibreerde opening; 4. O-ring; 5. uitlaat lagedrukzijde.

Omdat door het capillair meer koudemiddel vloeit dan de verdamper kan laten verdampen, vloeit aan de uitgang van de verdamper altijd vloeibaar koudemiddel mee ! wat in de compressor terecht kan komen.
Omdat te voorkomen is de accumulator tussen de verdamper en de compressor geplaatst. De accumulator is een voorraadtank waar het vloeibaar koudemiddel in belandt. Het vloeibaar koudemiddel beland op de bodem terwijl de gasvormige deeltjes blijven zweven. Deze deeltjes worden door de compressor aangezogen.
Door een volumevergroting en de zuigkracht van de compressor kan het laatste vloeibare koudemiddel verdampen in de accumulator. In de accumulator bevindt zich een absorptie-element (8) en een filter (6). De bedoeling daarvan is allerlei vuil- en waterdeeltjes op te nemen en vast te houden. Het absorptie-element raakt verzadigd door vocht en verliest zijn werking na 2 jaar. Een filter droger werkt ongeveer hetzelfde, verschil: deze zit tussen condensor en verdamper gemonteerd en zal eerst vocht opnemen.

http://s4.postimage.org/umF90.jpg

1 aansluiting lagedrukschakelaar, 2 aansluiting naar compressor, 3 inlaat vanaf verdamper ,4 kunststofkap, 5 U-buis, 6 gaasfilter, 7 compressorolie, 8 droog element.

De smeerolie vermengt zich met het koudemiddel, hierdoor verspreidt de olie zich door de volledige installatie, maar de grootste hoeveelheid olie bevindt zich in de compressor 50 %.
De olie smeert niet alleen de draaiende delen maar zorgt ook voor koeling en afdichting.
Als de olie teveel in contact komt met lucht zal deze vocht opnemen, vooral de PAG-olie zal dit doen, opgenomen vocht heeft een nefaste invloed op de werking van de klimaatbeheersing. Het grootste probleem ! water is niet samen drukbaar, waardoor de compressor schade zal oplopen aan de kleppen/zuigers, vocht veroorzaakt ook oxidatie (metal plating). Een ander probleem is het vocht kan ook bevriezen (verstopping) waardoor het systeem open scheurt.

De levensduur van een filter-droger/accumulator bedraagt twee jaar. Het droog element nr8, is na twee jaar verzadigd. Dit materiaal kan zo'n zes tot twaalf gram vocht opnemen per jaar, wanneer het droog element nr.8 zijn maximale opslagcapaciteit bereikt komt het overige vocht in het systeem en leidt tot ijsvorming in het expansieventiel/orifice en de verdamper. Daarbij kan het droog element ook los komen of oplossen en wordt met het koudemiddel meegevoerd. De vuildeeltjes verdelen zich in het systeem en komen terecht bij de orrifice, (verstopping) het zal dan niet lang duren dat een burnout van de compressor te wachten staat.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.