toch even een lamba vraagje

Gestart door Rijns_t5r, 16-08-2010 22:44:51

Vorige topic - Volgende topic

Rijns_t5r

ik ben afgelopen weken op vakantie geweest en moest door oostenrijk,de t5r met de caravan erachter(1600kg) nu gebeurde het volgende,ik had een flinke afdaling gehad waar het verbruik 0 was en een paar minuten later ging het lamba lampje branden,storing uitgelezen en op a2 de volgende storing in deze volgorde 232 adaptieve lamba regeling stationer en 231 adaptieve lambaregeling deelbelasting.
gereset en de volgende dag weer zoon afdaling en jahoor weer het lamba lampje ben hier mee verder gereden en tot mijn vebazing moest ik even stoppen en zag zwarte rook achter de t5r bij een paar keer gas geven was dit weg,heb de storing gereset en deze is toen weg gebleven.
op de terugreis geen problemen meer gehad.
mijn vraag is hoe is dit gekomen en kan dit kwaad als je er mee door rijdt?

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

elianmars

Niks aan de hand, Robert. Het was gewoon weer even tijd voor je wagen om je te laten schrikken  ;) ;D

Ludo

Een vacuumlek(je).
Controleer het beruchte knietje links op het spruitstuk, als je dat nog nooit vervangen hebt.

Rijns_t5r

Citaat van: elianmars op 16-08-2010 22:46:35
Niks aan de hand, Robert. Het was gewoon weer even tijd voor je wagen om je te laten schrikken  ;) ;D
nee hij blijft me echt pesten marcel,heb de dynamo laten reviseren voor de vakantie maar die kan er alweer uit,maakt herrie,dus garantie kwestie.

en ludo alle vacum slangen, knietjes,ontluchtingen zijn vervangen.
maar zou het kunnen zijn dat bij een verbruik van nul in een lange periode de lamba verkeerd gaat meten,motor draait maar geen verbruik,klinkt raar maar het gebeurde wel.
de zwarte rook die uit de uitlaat kwam leek wel roet.

thuur

Bij gas los boven een bepaald aantal toeren (jaarafhankelijk) schakelt de ECU de injectors uit. Op dat moment wordt de lambda ook niet meegenomen om het mengsel te berekenen.

Zwarte rook duidt op te veel benzine of een vervuild uitlaattraject. Rijd je soms vooral korte stukken de rest van het jaar?

Was je verbruik hoger dan normaal onder deze omstandigheden?

Gr ;)

Rijns_t5r

hoi thuur,ja het verbruik steeg voor mijn gevoel wel tijdens de lamba storing,kon het niet goed meten ik reed toch al 16 liter op de 100km met de sleurhut erachter.
na het resetten was het weg,en ja de vrouw rijd vrij veel korte stukjes met de t5r

robert

thuur

Citaat van: Rijns_t5r op 16-08-2010 23:27:30
hoi thuur,ja het verbruik steeg voor mijn gevoel wel tijdens de lamba storing,kon het niet goed meten ik reed toch al 16 liter op de 100km met de sleurhut erachter.
na het resetten was het weg,en ja de vrouw rijd vrij veel korte stukjes met de t5r

robert

Voorlopig geen zorgen maken ;)

Gr 8)

KIM

Klopt helemaal wat Thuur zegt.
Heb jij een automaat? Hierbij loop je namelijk meer de kans dat de injectoren de stationairhoeveelheid blijven inspuiten. De aandrijflijn drijft bij een automaat namelijk in mindere mate de motor aan.

Brandstofafschakeling vindt over het algemeen plaats boven 1200 omw/min en een gesloten gasklep. Onder 1200 omw/min wordt er weer ingespoten. Bij brandstofafschakeling vindt geen lambdaregeling plaats.

Zwarte rook is echt benzine, nix anders; Olie is blauwe rook en koelvloeistof is witte rook.

Ik vermoed, net als Ludo, een vacuumlek ergens. Het kantelen van de motor tijdens afdalen of weer gasgeven kan er net voor hebben gezorgd dat een scheurtje in een knietje of slangetje opent.
Ik heb er zelf op dit moment ook last van.

Ludo

Citaat van: Rijns_t5r op 16-08-2010 23:15:57
en ludo alle vacum slangen, knietjes,ontluchtingen zijn vervangen.

Tóch is 90% van deze (hier eerder voorgekomen) foutmeldingen een gevolg van een vacuumlek.  :D

Rijns_t5r

tja ludo,dat woord dan weer zoeken,pfffffffffff

robert

KIM

Je kunt met een spuitbus met remmenreiniger aan de slag.
Wanneer je dat op plaatsen spuit waar je lekkage vermoed, dan zal de motor even iets sneller gaan lopen wanneer je dit op de plaats van het lek hebt gespoten.