Automaat en chippen

Gestart door Ernst D., 29-02-2004 21:12:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rudi

Citaat van: george op 01-07-2004 21:05:41
Citaat van: Diablo op 04-03-2004 21:42:47
@Entuscan,wij hebben AWD en dus wordt de belasting anders verdeeld.


Wellicht wat laat maar ik wil hier toch wel even op inhaken:
Ik denk dat bij een AWD de bak meer op z'n donder krijgt dan bij een FWD. Je hebt immers veel meer tractie en dus veel minder wielspin waardoor de krachten op de aandrijflijn groter worden en misschien vormt de AT dan wel de zwakste schakel.

Weet het niet,feit blijft wel dat de krachten verdeeld worden tussen voor en achter bij stevig gasgeven.heb iemand die bij volvo werkt gevraagd en zei dat het waarschijnlijk meeviel....omdat wij AWD hebben.

Enige zwakke punt was de Final Drive maar die krijgt dankzij de AWD minder te verwerken volgens hem
CiteerJe kan in een FWD wel meer PK's (of beter gezegt koppel) stoppen maar bij lage snelheden (en nat wegdek) krijg je die niet op straat zonder wielspin terwijl je in een AWD dan juist gelanceerd wordt.
8)
CiteerIk vraag me dan ook af of niet over het randje gaat om wanneer je een AWD AT opkieteld? Dit is ook een van de redenen dat de mijne nog steeds standaard iswant zoals bekend ben ik erg zuinig op mijn AT. :P

Die AT-'s van ons zijn van Aisin Warner en hebben een goede reputatie volgens velen.Die liggen toch ook in al die Amerikanen en die hebben ook giga koppels dus al met al zal dat wel meevallen.

Ik ben ook zuinig op m'n auto en AT maar dit moet hij maar kunnen hebben.Standaard heb ik geen vrede mee en Volvo helpt ook niet echt mee[04R] dus dan voer ik zelf wel modificaties door ;)

Mocht hij stukgaan dan kan je altijd eea aan passen en versterken,kost ook veel maar goed dan ben je wel van die zwakke onderdelen af.

En die van mij draait nog steeds mooi na zo'n 130K ondanks een 430 Nm.
Dr.Go-Fast...

george

Hebben we niet iemand op het Forum die als eens een AT aan gort gehad heeft vanwege (te)veel koppel?
Lijkt me toch wel een discussie die we eens verder door moeten zetten.
Ik vind eigenlijk dat mijn R-AWD slecht thuis geeft onder de 2500 rpm, wellicht dat daar met een chippie wel wat aan te doen is. Maar dan ben ik toch weer huiverig voor de bak.
Zou Rica hier een passend antwoord op hebben en dan ook passende software zonder dat je bang hoeft te zijn voor de AT?
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Rudi

Citaat van: george op 02-07-2004 21:04:21
Hebben we niet iemand op het Forum die als eens een AT aan gort gehad heeft vanwege (te)veel koppel?
Lijkt me toch wel een discussie die we eens verder door moeten zetten.
Ik vind eigenlijk dat mijn R-AWD slecht thuis geeft onder de 2500 rpm, wellicht dat daar met een chippie wel wat aan te doen is. Maar dan ben ik toch weer huiverig voor de bak.
Zou Rica hier een passend antwoord op hebben en dan ook passende software zonder dat je bang hoeft te zijn voor de AT?


Alles staat of valt met de bestuurder.Je geeft al aan dat je iets meer power wilt dus chip is goede keuze.kan je weinig gebeuren als je maar niet constant vanuit stilstand plankgas wegrijd.

Standaard kan iemand een R ook wel kapot krijgen het is maar net hoe je een auto gebruikt.

Rica heeft geen passende software chip blijft dus voor eigen risico...
Dr.Go-Fast...

Entuscan

Slecht thuis onder de 2500 ga je weinig of niks aan kunnen doen met een chip.
Een downpipe gaat daar wel helpen vooral om de spoolup te verkorten, wastegate tuning kan ook wat hulp leveren maar denk dat hem dan enkel veel straffer inkomt op 2500 toeren en niet zozeer lager in de toeren.
Sportuitlaat zorgt ook voor meer vermogen onderin.

Het is nu eenmaal een HPT, wil je veel vermogen en snel oppakken onderin moet je een LPT turbo hebben. No amount of chipping wat de eigenschappen van je turbo kunnen veranderen.

Gechipped is de wagen toch ook wat vlotter onderin, en veel vlotter weg boven.
ALLE chippers limiteren het vermogen in 1ste versnelling. NIEMAND van ons AT'rs haalt 400NM of zo in 1ste versnelling.
Het volop vertrekken vanuit stilstand/heel lage snelheid .... daar gaan AT's met heel veel koppel van naar de zak.
1 keer vlot in beweging kunnen ze wel veel hebben.

Als ik mijne chipped heb staan probeer ik toch kickdown naar eerste te vermijden, en ga ik maar heel af en soms eens vlot vertrekken (als zo net die wannabee m3 bmw of zo naast je staat ;) ).  Waarom vermijden ? Tja het is dan wel gelimiteerd maar Damn der is toch aardig wat "torque steer" te merken dusja gelimiteerd of niet ??

Een downpipe zorgt voor meer vermogen onderin ... maar ik vrees dat daar het schoentje gaat knellen. Pas op ik kan mis zijn hoor, ik weet niet dadelijk hoe of waar die limitaties zitten in de eerste versnelling.
Scuba's wagen heeft ook een DP zonder cat en chip, maar houdt vanuit stilstand toch nog altijd ff braaf in.
Getuige dit sprint filmpje vanin Goes Gemaakt door Wez.

echt onderin tunen, met de bedoeling sterk oppakken onder die 2200-2500 toeren ... tja ik denk toch echt dat daar het risico zit.  En zeg nu zelf wanneer heb je dat echt nodig ? Alleen bij de stoplichtsprintjes waar een AT zowiezo al niet ideaal is.

Oh ja die kapotte bak hier op't forum ... volgens mij zijn hier alleen nog maar MT's gesneuveld/gesleten door te veel koppel. Van een AT weet ik toch niks.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Rudi

Die van mij is net zo snel gebleven met 3" DP onderin als voorheen met alleen chip.Alleen boven de 200km/u is hij iets feller.

Sportuitlaat is helemaal weggegooid geld of je moet het voor het geluid doen en de looks.
Dr.Go-Fast...

Entuscan

Sportuiltaat, geloof het of niet, gaf bij mij wel een verschil.
Had hem net laten zetten bij het niet nader te vernoemen bedrijf ;) en zat op de rit terug hier naar B dus in de file omdat er allemaal van sleurhutten met gele platen op vakantie wilde gaan richting ardennen of zo :(

Ik was zeeeeer vooringenomen dat een sportuitlaat NIKS zou afdoen, toch in de file merkte ik wel degelijk een verschil bij het constant stoppen en vertrekken. De wagen vertrok gewoon beter. Lijkt me echt straf dat in samenwerking met een Downpipe je niets zou merken onderin.

Oh ja ik had de uitlaat PUUR voor de looks gekocht, vandaar men vooringenomenheid.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Rudi

Zo,n sportuitlaat heeft dezelfde diameter als origineel en het tussenstuk blijft zelfs origineel ;D Ik voel me echt bekocht dat mag je gerust weten,laat het nu maar zo want het staat wel mooi en het klinkt lekker maar als ik het van te voren had geweten....was het een mooie aanbetaling geweest op 18" ::)

DP had ik ook meer van verwacht helaas :( Waarom moet die chip ook zo goed zijn....? ;D
Dr.Go-Fast...

JCviggen

#22
een bak kan altijd kapot gaan...heb op mobile.de al enkele standaard T5s te koop zien staan aan lage prijs met een kapotte automaat. Zo tussen de 200.000 en 250.000 kunnen ze wel de geest geven, maar véél hangt af van gebruik denk ik...een chip is zal wel iets uitmaken in levensduur, maar bij correcte behandeling lukt het volgens mij best.

Mijn 960 had op het eind toch ook een 260.000 km ongeveer, en de automaat werkte nog perfect.

Het lijkt me dat een manual ook wel om zeep te helpen is, maar je moet rekenen dat de gechipte manuals normaal meer koppel te verduren krijgen dan de automaten.

tractiegewijs moet ik zeggen dat op een vochtig/nat wegdek de voorwielaandrijving al lachen is met het standaard koppel...er liggen Falken banden op 205/45 en ik had laatst in de regen wielspin aan 80 km/h in z'n 2.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Entuscan

Citaat van: Ludo op 03-07-2004 00:45:27
julie zijn veel te bang met die automaat, vanuit stilstand gebruik ik zéér vaak het maximale koppel.
dan moest ie al lang aan gort zijn gereden.
het koppel word trouwens door de (originele) ECU begrensd tot 260Nm in eerste versnelling.


Ja maar jij zit ook nog met de originele ECU hé Ludo, da's een wereld van verschil. Standaard doe ik ook wel vaker eens het stoplichtsprintje. Maar gechipte wagens maken toch een pak meer koppel in eerste dan standaard.
Volgens mij zit er eerder een procentuele begrenzing op dan een vaste waarde.  Dus zoveel % van max vermogen in 1ste versnelling wat erdus voor zorgt dat er (veel) meer vermogen is in eerste gechipped dan standaard.

Standaard kan ik volgas vertrekken met slechts men pinkje aan het stuur om te corrigeren.  Is trouwens wel lachen iemand compleet los te trekken terwijl je met 1 hand aan het stuur zit en met de andere een flesje aan het drinken bent ;)
Gechipped is het toch beide handen aan het stuur en de wagen rechthouden, je voelt hem wringen van het koppel.
Daarom dat ik ook kickdown naar 1 probeer te vermijden want van 50->80 bv gaat dan als een speer waardoor ik me vaak nog laat vangen. (door het gewend zijn nonchalanter te rijden).

Het zijn natuurlijk maar MIJN bevindingen, maar aangezien ik een van de weinigen hier ben op't forum die "switched" tussen programma's voe/merk ik echt wel vaak het verschil. Terwijl als de wagen 24/7 gechipped staat je toch weer "gewenning" krijgt.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

chris850turbo



heyzz beste mensen

ikke ben net nieuw op het forum en kwas even aan het rondkijken voor chippie...
nu nog niet maar voor later hehe...

maar ik heb dus een automaat en het is dus ook een amerikaanse auto zou dat problemen veroorzaken...het is een 850 turbo en de vorige eigenaar zei dat er een T5 blok inlag...het zou hetzelfde blok zijn als die van een 850 T5

het is een 4 traps automaat en hij is geboren in 1994 zou dit dus uberhaupt te chippen?

alvast bedankt

BartT5R

Ludo gaat dan toch chippen,
tja, na twee keer met mijn gechipte ECU gereden te hebben kriebelt het wel zo hard, en zijn zoon was helemaal in de wolken dus zijn spaarvarken zal er ook wel aangaan denk ik. :-)

Ik heb dus een automaat gechipt (eigenlijk geflasht, dus heb mijn eigen ecu die niet eens is opengeweest) en nu is het een raketje.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

JCviggen

Is een goede investering als je eens de duw in de rug van de standaard motor gewend bent ja :)
Zelf met m'n manuele versnellingsbak vond ik het verschil heel erg groot...in plaats van een duw in de rug krijg je er nu 2, de eerste keer dat die turbodrukmeter voorbij het wit knalt zit je gewoon met een smile op je gezicht :D
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

speedyT5

Ik heb ook een 850 T5 uit Canada en die is ook gechipd en wel door Rica
Kijk maar eens op zijn site daar zie je alles en ook de prijzen.

succes
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

chris850turbo



jah ik had al op de site van rica gekeken...maar ja daar staat mijn volvo dus niet tussen...de 850 turbo..moet je dan gewoon uitgaan van de T5 van dat jaar...wel de 2.3 dan...

moet ik daar dan vanuit gaan??

grtz.

Rad

Inderdaad...gewoon kijken bij de T5 2,3 liter.