Automaat en chippen

Gestart door Ernst D., 29-02-2004 21:12:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst D.

De enthousiaste verhalen van gechipte jongens werken inspirerend; maar wat nu?
Uit veel threads maak ik op dat een AT uit een 850 T5R of R niet geschikt is voor nog meer kracht. Heeft iemand goede/slechte ervaringen met de combinatie 850 met AT die standaard 240 PK levert en een chip die dat vermogen flink omhoog brengt?

Ernst

Johann

Citaat van: Ludo op 03-03-2004 12:18:26
zoek eens naar berichten van PJ-T5R, als ik me niet vergis is zijn T-5R een automaat én gechipt.

Soms zie je PJ in 't dorp en soms mijn broer...



Hij heeft ook een T-5R automaat en voor z'n verjaardag heb ik 'm een mild chipje gegeven.
Resultaat is heel mooi. De bak moet 's makkelijk kunnen hebben.
De AT's uit de 850 doen't goed, beter dan de nieuwere 5 traps GT types in mijn ogen, maar vergeet niet dat de meeste 850's toch wel minimaal 180d km's er op hebben zitten.
De bakken willen dan wel eens wat nukken vertonen en een beetje onderhoud kan wonderen doen. De link van een stuk lopende bak en een chip is dan snel gemaakt. Te snel in mijn ogen omdat niet iedereen na het plaatsen van een chip in een coureur zal veranderen. De meeste mensen zetten de chip er in voor net iets meer pep. Iets meer tussen acceleratie of even vlot bij een stoplicht weg maar echt niet helemaal voluit van bocht naar bocht.

Zorg eerst dan je de gesteldheid van je bak kunt peilen. Eventueel even laten servicen en kijken hoe ie 't dan doet. Als alles mooi loopt kijk dan verder naar een chip. De meeste AT chips zijn iets terughoudener als 't op koppel aan komt en pas als de lockup z'n werk doet zal er echt meer vermogen bij komen. Als je verder de instellingen van o.a. de wastegate arm standaard laat krijg je een heel mooi vloeiend resultaat welke echt niet vernietigend voor de bak zal zijn.

Johann

Dis een iets mooier plaatje,


ed

Godv&%#$#@ wat een mooie auto. Is in mijn ogen toch wel de ultieme forumauto! Ik vind dit de mooiste kleur, en daarbij zijn ze vrij zeldzaam. Daarnaast is het ook nog eens een estate!
Volgens mij heeft je broer er voor de foto een paar uurtjes poetsen opzitten!

PS: Is PJ nu je broer?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

PJ-T5R

We zijn op dit forum toch allemaal "brother´s" van elkaar......... ;D ;D ;D

Mijn wagen heeft bij 120000 km een chip gekregen. De km stand op dit moment is 289000. Je gaat het wel merken aan de bak en zit eraan te denken om voor de zomervakantie een nieuwe of gereviseerde bak te nemen. Dit omdat ik zomer´s bijna 6000 km met een 1450 kg caravan rij bij soms extreme temperaturen.

Zeg Johann, waar heb je die strakke foto van MIJN auto genomen?

Johann

Citaat van: PJ-T5R op 03-03-2004 19:42:49
Zeg Johann, waar heb je die strakke foto van MIJN auto genomen?

Was jij ook op Terschelling dan?  ;)


Entuscan

Citaat van: PJ-T5R op 03-03-2004 19:42:49
Dit omdat ik zomer´s bijna 6000 km met een 1450 kg caravan rij bij soms extreme temperaturen.

DAT is volgens mij Vééél erger als met een chip toeren.
+ waarschijnlijk de bak ook slecht onderhouden?

Meeste tuners praten over ATF Flush bij 30.000Km .... als ik hier tot voor kort op't forum las dat bij de meeste at'ers dit NOOIT gedaan werd. tja
Ook zeggen alle diezelfde tuners om ALTIJD de bak in S stand te zetten bij bakken met nog een E/S /W schakelaar.

In de US rijden ze bijna allemaal met AT's en daar zijn er ook veel bij met een chip.
Alleen hebben ze in de US de mentaliteit en ervaring om zo'n bak te onderhouden (dit vooral omdat iedereen een at heeft ) terwijl men hier maar blijft rijden en denkt dat een at onderhoudsvrij is. (Zelfs Volvo denk dit hier)

DE tips:
- goed onderhouden vd AT
- zo min mogenlijk van uit stilstand volle gas vertrekken
- kickdown naar eerste trachten te vermijden

Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Ernst D.

Beste mensen,

Bedankt voor de reacties. Mijn 850 heeft nu ruim 160 dkm gelopen. Ook uit andere threads maak ik op dat het zeker geen kwaad kan om de AT door te spoelen. Ik ga me aanmelden bij de club; misschien is dat een aardig klusje voor een sleuteldag.
Johann, als je het over een 'mild' chipje hebt, hoeveel krachtiger wordt de auto dan? Mijn verjaardag is dit jaar helaas al geweest ;-).

Ernst

Johann

Ernst,

De "milde" chip is verder niet gemeten. Verschil is dat de turbo druk er iets vloeiender op komt met als resultaat veel druk boven in de toeren. Het opspoelen van de turbo is niet zo direct. Sommige mensen houden hier niet van en denken dat als alles onderin er gelijk op komt dat de auto dan ook sneller is. Dat is helaas een sprookje. De auto voelt wel snel in dat geval maar presaties over het gehele toeren gebied liggen lager. Bij een automaat blijft de koppelomvormer z'n werk nog doen en een deel van de winst bij de motor gaat in de koppelomvormer verloren. Pas als de koppelomvormer vast zit, de zgn "lock up", zal het vermogen 1 op 1 worden doorgegeven aan de bak.

Rudi

@Entuscan,wij hebben AWD en dus wordt de belasting anders verdeeld.
Dr.Go-Fast...

PJ

Ik heb een T5 AT met chip van rica, ik heb hem er nu een half jaar in, hij rijd erg soepel, beter als voor de tuning.
Hij trekt geweldig, ook onderin.
De olie van de bak is net vervangen, ook zit ik er aan te denken een andere uitlaat onder te schroeven, de turbo word nl. wel erg, erg heet als je een beetje doorrijd.
Dit lijkt me beter voor de levensduur van de turbo.
Volgens mij moet het geen probleem zijn al met al
Alleen zie ik bij dit vermogen wel het voordeel in van een AWD, minder wielspin en ligt beter op de weg.

Ramon

De automaten bakken van de 850 zitten in combinatie met de turbomotoren (T5(R) redelijk aan hun grens.  

Ik heb de mazzel dat ik 2 eerlijke Volvo werkplaatschefs ken.
Beide zeggen dat de stevige rijders in een standaard T5(R) automaat regelmatig met kapotte bakken werden geconfronteerd. Laat staan als je er nog 100 nm en pak pk's bijvoegd.........

Ik ga volledig mee in het verhaal van Johann: als de bak nog "vers" is kan het redelijk lang aan mits je de juiste (milde) chip gebruikt.

Probleem zit voornamelijk in de koppeling van de automatenbak. Je kan een bak ombouwen door er een andere drum met een extra set platen in te zetten. Probleem is echter dat de onderdelen voor Volvo bakken erg duur zijn.

Een vriend van mij heeft al 25 jaar een automaten revisiebedrijf. We hebben al eens een 850 bak bekeken en de conclusie getrokken dat als je flink gaat opvoeren beter een handbak kan nemen (liefst met sper, zoals de 850R)

Ramon ;D
   
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Jack

Ramon,

Waar zit jouw vriend? Ik wil even mijn automaat laten checken; springt af en toe te snel in z'n lockup.

Bedankt,

Jack.
Be realistic; ask for the impossible...

philken

ik hjeb een V70 2.4turbo 4trapsautomaat gehad met een chipje & andere aanpassingen met een vermogen van 255pk en een koppel van 425Nm & bij een km stand van 235000km was het over met de pret: versnellingsbak in de soep!!Bij navraag wat een herstelling & versteviging ging kosten (zo'n 3500€) heb ik maar een s60 met mazoutbrander voorin gekocht(gechipt naar 198pk & 425Nm en handgeschakeld)Moraal van't verhaal je kan het doen maar best geen stoplichtsprintjes om de haverklap
greetz

george

Citaat van: Diablo op 04-03-2004 21:42:47
@Entuscan,wij hebben AWD en dus wordt de belasting anders verdeeld.


Wellicht wat laat maar ik wil hier toch wel even op inhaken:
Ik denk dat bij een AWD de bak meer op z'n donder krijgt dan bij een FWD. Je hebt immers veel meer tractie en dus veel minder wielspin waardoor de krachten op de aandrijflijn groter worden en misschien vormt de AT dan wel de zwakste schakel.
Je kan in een FWD wel meer PK's (of beter gezegt koppel) stoppen maar bij lage snelheden (en nat wegdek) krijg je die niet op straat zonder wielspin terwijl je in een AWD dan juist gelanceerd wordt.
Ik vraag me dan ook af of niet over het randje gaat om wanneer je een AWD AT opkieteld? Dit is ook een van de redenen dat de mijne nog steeds standaard iswant zoals bekend ben ik erg zuinig op mijn AT. :P
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T