tips onluchten brandstofinspuitpomp?

Gestart door ik-rol, 20-08-2010 10:18:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ik-rol

Heeft iemand nog tips voor het goed ontluchten brandstofinspuitpomp. Er is door een garage een nieuwe brandstofinspuitpomp en injectors gemonteerd, maar de auto wil niet starten aangezien er teveel lucht in de leidingen zit. Na twee dagen loopt de auto nog niet. Advies en tekeningen zijn welkom  :-*.

UserID6342

Ik neem aan een diesel ?  Want bij een benzine hoef je eigenlijk (normaliter) niets te ontluchten.  Als je de auto op contact zet bij een benzine, en je drukt het ventieltje in op de injectierail moet er benzine uitkomen, klaar is kees.

Bij een diesel handmatig oppompen met de pomp op het br.stoffilter, en ook klaar.

Jeroentjuh

Brandstofpomp wel goed afgesteld? Als die verkeerd staat start die ook niet.....

ik-rol

Inderdaad diesel....Ja, de pomp staat op tijd, en als het goed is met de nokkenas en met het vliegwiel. De injectors zijn ook afgesteld.

Het schijnt een grote luchtbel te zijn na de brandstoffilter en voor de brandstofpomp en die er dus niet uit te halen is. Waar kun je pompen aan de brandstofinspuitpomp en/of vlak voor de injectors want dat geeft de meester zekerheid dat het werkt?

ik-rol

Is trouwens droog starten slecht voor een bepaald onderdeel van de motor of kan het niet kwaad? Zo lees ik dat langer starten dan 15 tot 20 sec slecht is voor de startmotor.

pimsam

CiteerJa, de pomp staat op tijd, en als het goed is met de nokkenas en met het vliegwiel. De injectors zijn ook afgesteld.

Klinkt toch niet helemaal lekker. Pomp zet je zowel statisch als dynamisch op tijd met de spanrollen (inderdaad met de nokkenas en vliegwiel in de juiste stand). Aan de injectors is niets af te stellen.

Hoe komen ze erbij dat er een luchtbel zit. Die kun je in ieder geval niet zien zitten.

Sven850

Citaat van: ik-rol op 20-08-2010 13:08:40
Is trouwens droog starten slecht voor een bepaald onderdeel van de motor of kan het niet kwaad? Zo lees ik dat langer starten dan 15 tot 20 sec slecht is voor de startmotor.

De inspuitpomp wordt gesmeerd door de diesel, dus droogstarten lijkt me niet een heel goed idee. De opvoerpomp moet waarschijnlijk met de hand te ontluchten zijn (bij de diesels waar ik mee werk wel in ieder geval).
XC40 T4 Recharge

UserID6342

Wat ik met de (wat oudere, maar is hetzelfde) diesels, vaak deed is de brandstofleiding op 1 van de verstuivers losdraaien en dan met handopvoerpomp die op het filter zit net zolang pompen totdat je diesel kreeg. Dan weet je zeker dat alle lucht weg is, maar ik denk toch na het lezen van je verhaal dat de pomp niet op tijd staat.

V70 classic

Bij de DPA tjes en andere rotatie pompen.
Ervan uitgaande dat de filters volzitten.
outlet leiding pomp los draaien en pompen tot je diesel krijgt dan vastdraaien.
Vervolgens alle verstuiverleidingen losdraaien en doorstarten tot er diesel uit komt.
Dan alles weer vast en roffelen maar.

Het doorstarten is slecht voor de startmotor omdat deze simpelweg niet is ontworpen om veel en lang te draaien.
Hij wordt te warm.

Al zijn er startmotoren die ontworpen zijn om nog een tijdje op te kunnen rijden (om in veiligheid te komen).
Verder is het doorstarten slecht ivm de oliefilm die bij deze toerentallen nog niet optimaal is.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

ik-rol

Ik heb maar zelf een dieselspecialist gebeld en die gaf de tip om een aftakking te maken van net voor het brandstoffilter naar de inspuitpomp, met een electrische motor er tussen. Dan weet je zeker dat er diesel in de inspuitpomp komt en alles werkt. Als het werkt trekt het brandstoffilter false lucht aan. Dit heb ik doorgegeven aan de garage. Mocht dit allemaal niet lukken dan ga ik jullie tips doorgeven  :(. Ik baal er wel van en hoop dat de auto er goed uit komt na dit alles.

ik-rol

Vandaag gebeld door de garage. De auto loopt weer  :eusa_dance:. Hoewel hij eerder aangaf dat hij van tevoren alles op tijd had gezet  :eusa_wall:, bleek nu dat de (flink stuk) nokkenas niet goed stond en dat hij hem op tijd heeft moeten zetten. Na het op tijd zetten ging het starten wel. Morgen mag ik hem ophalen.

ik-rol

Zojuist de auto opgehaald. Starten ging zeer moeizaam en met blauwe rook. Thuis aangekomen bleken de slangen van olieafscheider op het luchtfilter verkeerd aangesloten te zijn; andersom. Zelf maar herstelt. De auto start nu steeds beter. Ik vermoed dat het 'slechts starten' (niet in 1 keer) met de olieafscheider te maken heeft en mogelijk wat achtergebleven lucht in de leidingen. Klopt dat en wanneer moet het voorbij zijn? Wie heeft een antwoord?

LPGLE

nou...   klinkt niet echt als ervaren monteurs dan  .....

Flink stuk verkeerd zeg je  ...   Hoop dat je geen motorschade hebt dan .

Slecht starten .... compressie verlies ???

Overigens, laatst bij het vervangen van de brandstofpomp van een focus TDCI kregen we hem ook niet aan de praat .
Alles stond zeker weten op tijd, want we hadden een distributie montage tool set geregeld.
Ook met een nieuwe zware accu kregen we hem niet aan de praat .
Later met het opslepen sloeg de motor na 3 mtr al aan  .....
Elke start daarna was perfect. Hardnekkige lucht was het dus ;)

ik-rol

Update: andere tips gezocht. 's ochtends start hij na het vervangen van de brandstofinspuitpomp en de injectors in 1 keer (starten = lopen). Daarna, na 5 tot 15 minuten stil te hebben gestaan start hij erg slecht. Na 10-15 sec, met blauwe rook, en stotterend gaat hij lopen. Ik heb nu al 60 km gereden (stad, snelweg) en als ie eenmaal rijdt loopt ie prima (ook stationair, geen rook bij gas erop, trekt prima - goed zelfs -). Ook het verbruik is dan zoals het hoort.

Ik heb er niet zoveel verstand van maar volgens mij staat een en ander niet op tijd (de pomp) en heeft het niets meer met een luchtbel te maken. Of zit ik er dan echt naast  ???.  Ik hoop dat het echt goed komt, want zo is het niet echt fijn genieten  :eusa_pray:

pimsam

Als een diesel slecht start is dit 99 van de 100 keer een (dynamisch) slecht afgestelde pomp. Gewoon naar de dealer en af laten stellen. Er zijn specialisten die dit ook kunnen maar deze zijn dun gezaaid. En met specialisten bedoel ik dan monteurs die vaker aan deze motoren hebben gewerkt.