Oud model ABS controller niet meer verdacht en hoe krijg ik hem open? OPGELOST

Gestart door razorx, 25-08-2010 21:35:29

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Goedenavond.

Een roffel uit 1994 (oud type controller) van iemand anders heeft een ABS probleem:
ABS en TRACS lichtjes branden.

Error code 3-1-1 op de ABS controller: Onderbroken of kortgesloten signaal, sensor links voor.

Na een reset is na het starten het TRACS lichtje soms uit en gaat dan na wat rijden weer aan
Soms ook gaat het TRACS lichtje direct aan om aan te blijven.
Zelfde willekeurigheid voor het ABS lichtje.

Na reset en weer starten komt 3-1-1 meteen weer terug.

Mijn eerste achterdocht was een overduidelijk zichtbaar herstel van de sensor kabel links voor, maar dit was acceptabel gedaan.
De hall sensor (spoeltje) meet keurig iets van 1100 ohm. Geen spanningstest gedaan met draaiend wiel omdat de willekeurigheid van de storing zich ook voordoet bij stilstand.

Sensor losgekoppeld en de impedantie naar de input van de controller gemeten. iets van 600k, geen onwaarschijnlijke waarde.

Mijn achterdocht gaat zeker gezien de willekeurigheid van de waarschuwingslichtjes richting de ABS controller.
Zaterdag kan ik hem even omwisselen met die van Saskia, want die heeft dezelfde.

Bij de verdachte controller heb ik de vier bouten uit de metalen behuizing geschroefd, maar het lukt mij niet het metalen plaatje er uit te liften.
Zijn hier truukjes voor om dit beschaafd te doen? Al twee smalle schroevendraaiers verpest bij een poging het plaatje langs de zijkant te lichten.

Kontaktslot uiteraard gecheked.

Ik weet het die oude controllers zijn nagenoeg bulletproof maar dat nagenoeg zit me dwars. ;)

Alvast bedankt voor het meedenken.

thuur

Deksel zit ook dichtgekit. Meer schroevendraaiers dus ;)

Gefixte kabel is:
- goed geisoleerd?
- niet op een andere plek gebroken?

Multistekker op de controller heeft geen 'open pinnen'?

Succes met openmaken, ze gaan idd maar heel zelden stuk..

Gr 8)

razorx

Citaat van: thuur op 26-08-2010 00:45:35
Deksel zit ook dichtgekit. Meer schroevendraaiers dus ;)

Gefixte kabel is:
- goed geisoleerd?
- niet op een andere plek gebroken?

Multistekker op de controller heeft geen 'open pinnen'?

Succes met openmaken, ze gaan idd maar heel zelden stuk..

Gr 8)
Dank voor je reactie. Iets gaf mij het gevoel dat die eerste reactie van jou zou komen. ;)
Het werd iets te vroeg nat en donker om het bij de oude controller verdachte punt (connector buiten de controller) volledig en vooral goed te controleren.

Gefixte kabel nog niet volledig vrij gemaakt om te checken. Ik zie wel net soldeerwerk.

Wat je zegt, de oude modellen zijn bijna millitaire techniek qua fabrikage, net als onze ECU's.

Terwijl ik de ingangsweerstand van de controller meette, druk geknepen, getrekt en geduwd aan de kabel.
Geen verandering. Ok zegt niet alles.

Ik vermoed gezien de eerdere "reparatie" dat het probleem toen sporadischer was en het gewoon voorbij leek, na aanleg van een parallelle draad naar de controller.
Jammer is dat die draad niet getwist is, wat wel hoort.

Het valt mij wel op dat er erg veel tapewerk om de elektra in deze wagen zit. Geen prettig vooruitzicht.

Bedankt voor het meedenken.

Groeten,
Yits.

thuur

Parallelle draad=ellende. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen ;)
En dit ook niet: Herstel zoveel mogelijk naar originele toestand. Scheelt je uren van je leven probleemzoeken!

Hoort ook absoluut getwist te zijn. Het signaal is erg zwak en moet dus absoluut vrij gehouden worden van storingen van buitenaf. Maar dat geeft geen circuitfouten, maar sporadisch afwezig signaal of interpolatie fouten. Hier zijn aparte foutcodes voor. Onderbroken past wel weer in het rijtje..

Gr ;)

razorx

Probleem opgelost!
Hier het verhaal:

Omdat ik die rubuustheid van de oude ABS controller toch met eigen ogen wilde zien heb ik hem opengemaakt.
Eigenlijk een stuk makkelijker dan de nieuwe controller: Kit aan zijkanten goed insnijden met een Stanley mes en dan het plaatje er uitliften met twee schroevendraaiers.

Nathuurlijk heeft Thuur gelijk. Dit ding is bomvast: Het soldeerwerk is hier zoals het hoort met zilversoldeer gedaan.
Zilversoldeer kan in tegenstelling tot gewoon soldeer wel tegen temperatuur schommelingen.

Ok kastje weer voorzien van kit en verder.

Dit was wat ik al eerder had gezien:

Let op de "subtiele" aftapping die bloot lgt en tegen het metaal mag schuren.
Ik dacht dat dit een parallele draad voor de sensor was, als reparatie. Niet dus.

Maar eens het tape losgefrot en die aftapping er af.

Meer tape er af. ABS hel begint haar eerste gruwelen te tonen: De extra kabel naar de sensor blijkt meerdelig.

Laatste stukje tape er af, de ABS doodsklokken begonnen volop te luiden. Bij het buigen van het echte ABS kabel bleek er een snede in te zitten. De blauwe kabel was door. Nog wat pieren en de boel lag los.

Op de foto niet te zien maar het was een scherpe snede. Nijn vermoeden is dat Beëlzebub een aftapping wilde maken maar halverwege nog veel boosaardiger plannen kreeg.

Goed, de ABS kabel netjes en waterdicht hersteld. Ik zweer bij krimpkous. Uiteraard de boel wel zo teruggeplaatst, dat het met soldeer herstelde gedeelte niet zal buigen bij invering van de wielen.

Nu het mysterie van die aftap nog:

De andere kant van die draad ging richting voorkant van de auto.
Geen idee. Eerst de ABS maar testen. Geen errors en een werkende ABS  :eusa_dance: . Het lichtje van de ABS gaat pas uit na een stukje rijden overigens.

:eusa_think: Hmmh, de snelheidsmeter doet het niet meer.
Aha, iemand heeft het snelheidsmeter signaal (geel/bruin en geel/groen) direct aan de sensor gehangen. Dit verklaarde veel.
Wel een onsubtiele plek voor die aftap.

Het gaat hier om een '94 model, die volgens mij haar snelheidssignaal van de bak afhaalt. Vreemd genoeg kon ik geen aansluiting hiertoe vinden. Bij nieuwere modellen met de nieuwe ABS controller komt het snelheidssignaal overigens van de controller.

Voor de time beïng het snelheidssignaal maar onder de connector van de controller afgetapt van her ABS rechts voor signaal.
Nog niet echt subtiel dus.

Dat was het voor vandaag, de lijnolie roept. ;)

Gr,
Y.

KIM

Wat een gruwel zeg!
Wat lopen er toch een stel knoeiers op deze aardkloot rond...

Maarre ff over je krimpkous: Ben je op de hoogte van het feit dat er ook krimpkous met gel is? Kun je de boel zelfs waterdichtmee maken.

Is verplicht om te gebruiken bij alarminbouw op motorfietsen.

UserID6342

Mooi dat het is opgelost Yits, maar jesses wat een gekaai weer aan zo'n ding.  Bahbah :(

razorx

Ja echt een gruwel. Afgezien van de onbetrouwbaarheid van dit soort aanleg, kost het onnodig tijd.
Enfin, de zwaveldampen zijn weer weg. De heer van het duistere rijk zit nu in een hoekje te wenen terwijl hij sombere blikken werpt op wat stukjes halfvergaan draad.

@Kim, ik ken wel krimpkous met lijm aan de binnenkant, maar gel: Helemaal mooi.
Bedankt voor de tip.

haasje

Ze hebben waarschijnlijk of een my96 of later versnellingsbak of tellerunit gemonteerd, hierdoor was of het snelheidssignaal niet meer aanwezig of signaal is te zwak.

KIM

Het zou kunnen dat we dan dezelfde krimpkous bedoelen. Degene die ik bedoel is grijs van kleur.

razorx

Citaat van: haasje op 28-08-2010 20:39:00
Ze hebben waarschijnlijk of een my96 of later versnellingsbak of tellerunit gemonteerd, hierdoor was of het snelheidssignaal niet meer aanwezig of signaal is te zwak.
Zit er dik in. Het ergste is dat hij erg graag uit zijn twee schiet.

Ik maak sowieso een lijstje met aandachtpunten voor de eigenaar.
Er zijn wat meer puntjes.

Emiel

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

razorx

Citaat van: mehn op 04-09-2010 19:04:15
Was dit die groene estate, of je eigen auto?
De groene.
Ik zou bijna zeggen gelukkig, maar dat is niet aardig.

Ik heb altijd de angst als ik zo iets zie dat er dan misschien meer is.

Vulk

Waar is die auto vroeger in onderhoud geweest dan? Kwestie dat we mede-forummers kunnen waarschuwen voor zo'n geknoei.  :eusa_sick: