Motormanagment lampje brand + uitgelezen OBD 1

Gestart door pcdaaf, 26-08-2010 22:26:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pcdaaf

Hallo, sinds maandagavond brandt tijdens het rijden ineens mijn motormanagment lampje (850 T5 1995 LPI). OBD 1 uitgelezen de volgende meldingen:  A2: 2-1-4 (sporadisch signaal motortoerental sensor)
A3: 2-1-3 en 2-1-4 (signaal sensor li en re achterwiel ontbreekt bij start) en B2: 1-2-2 (cruiscontrole).
Alles, zoals ik volgens info op forum gelezen heb, geprobeert te resetten; geen resultaat. Allereerst meldingen geven na resetten geen 1-1-1, er brand(de) ook geen ABS of Tracs lampje alleen motormanagment lampje en die blijft branden.
Auto rijdt en trekt goed zoals die altijd daarvoor heeft gedaan.
De auto was al, maar in juni jl door Fastech software matig getuned tot ongeveer 255 PK. Vindt wel dat als je tijdens het rijden, zeker bij een km of 80, het gas loslaat de auto erg schokt, alsof ineens de brandstof toevoer dichtgezet wordt oid. (ik heb inmiddels al de motorsteun rubbers bovenste en distr zijde vervangen, rest was goed) en hij lijkt op dit moment iets duurder te rijden: kort na de tuning 1;8,5 nu 1-6,5 a 1-7.
Een heleboel info, misschien heeft het een met het ander te maken ik weet het niet. Ik ben dus op zoek naar het probleem wat het lampje vd motormanagment aangeeft. Is storing motormanagment nog anders uit te lezen dan met OBD1. Ik hoor graag ideen van jullie zodat ik gerichter kan zoeken. Nu lijkt het op zoeken naar de bekende naald in een hooiberg voor mij.
Alvast bedankt groeten Ewald

Ludo

Citaat van: pcdaaf op 26-08-2010 22:26:13
Alles, zoals ik volgens info op forum gelezen heb, geprobeerd te resetten; geen resultaat. Allereerst meldingen geven na resetten geen 1-1-1,

Dan doe je iets niet goed.

pcdaaf

ja dat zou natuurlijk kunnen, maar de codes komen in ieder geval er wel uit, dus dat lijkt goed te gaan.
Zal even vertellen hoe ik heb gereset; stekkertje in desbetreffende storings code bijv A2 dan contact aan 15 sec op de knop naast de A drukken, loslaten 15 sec wachten en dan nogmaals 15 sec knopje indrukken en dan kontakt uit en weer aanzetten. Zo heb ik de A2 de A3 en de B2 proberen te resetten. Bij het indrukken van het knopje begint wel bij mij gelijk het knopje al te branden terwijl de info zegt dat je moet indrukken tot het lampje gaat branden.
Ik ben nu wel benieuwd wat ik nu fout doe, hoor hier graag meer over als dat kan.
Kan het lampje van motormanagment gaan branden ondanks aangeven meldingen ABS en cruisecontrole zonder dat bijv weer het ABS of Tracs lampje brandt?
Alvast bedank voor reakties gr Ewald

UserID6342

contact aan, wachten tot de 1e foutcode voor de 2e keer verschijnt, knop voor ca 15 seconden indrukken, loslaten en als lamp begint te branden meteen weer indrukken voor 15 sec. Contact uit en contact weer aan en nogmaals uitlezen.  Als het goed nu allemaal 1-1-1.

Anders even met lopende motor proberen.

pcdaaf

alvast bedankt ga het morgen of van het weekend proberen en zien of het gaat lukken. Ik laat het weten.
Gr Ewald

pcdaaf

Het resetten lukte tot op zekere hoogte. Info was perfect dank daarvoor, maar op B2 lukte het niet. Na het loslaten van de knop ging er geen lampje meer branden, ook niet met een draaiende motor. Na het kortstondig indrukken van de knop blijft de code 1-2-2 erin zitten.
Het motormanagment lampje is wel uit, maar daarvoor is het ABS lampje in de plaats gekomen, die brandt nu.
Volgens de info die ik heb (vanuit het forum) heeft de storing op B2 met de cruise controle te maken (geen signaal of snelheid niet boven de 35 km geweest).
De storingen die ik heb kunnnen resetten mn de A3 hebben volgens mijn info juist wel betrekking op de ABS (sensor li en re achterwiel ontbreekt bij de start). De storings code geven juist aan 1-1-1 = goed volgens mij en toch brandt het ABS lampje in het dashboard.
Ik snap het dus niet, wie helpt.
Gr Ewald

Ludo

Code 1-2-2 op B2 (cruise controle) is normaal.
Is een melding omdat 35km/u niet gehaald is, dat is logisch, want je staat stil tijdens uitlezen.  ;D

Dat het ABS lampje nog brand, nĂ  resetten is ook normaal, het systeem moet eerst de zelfdiagnose uitvoeren.
Dat gaat dus pas uit als je wegrijd, en ongeveer 35km/u gehaald hebt.

pcdaaf

OK dank je, ik had inderdaad nog niet gereden met de auto.
Ik zal morgen even een stukje rijden.

Ik heb eerst maar eens gereset om te zien of storing werkelijk wegblijft.
Blijft er voor mij nog 1 vraag over: waarom brandt er een motormanagment lampje terwijl er een ABS  storingscode uit te lezen valt (zonder dat het ABS lampje brandt) Na resetten is het motormanagment lampje dan uit en brandt het ABS lampje wel (het stuk van zelfdiagnose in deze snap ik nu, alleen de logica van de lampjes die dan wel of niet branden, snap ik dan weer niet).

Alvast bedankt.
Groeten Ewald

Ludo

Het kan wel, e.e.a. "is met mekaar verbonden", wellicht dat Thuur het hoe en wat beter kan uitleggen.  ;D

Maar ik zou me geen zorgen maken, als de foutmeldingen morgen niet terug opduiken.  ;)

thuur

Ieder systeem wat je uitleest heeft zijn eigen foutconstatering en foutcode-opslag etc. Soms zie je wel eens dat een bepaalde fouttoestand door meerdere controllers wordt opgemerkt (b.v. afwezig snelheidssignaal) en geregistreerd. Maar dat lampjes dus samen branden is in dit geval gewoon toeval.

ABS lampje moet uitgaan en uitblijven zodra je 40 km/u haalt. Kan eerder uitgaan, mag nooit later uitgaan. Code 213 en 214 op A3 zou ik voorlopig even negeren.


214 op A2 zou ik in de gaten houden, dit kan zeker verminderde prestaties betekenen en een hoger verbruik. Het is je krukassensor/toerentalsensor/vliegwielsensor.


Gr 8)

pcdaaf

Heel erg bedankt. Ik heb vanmiddag even een stukje gereden en inderdaad, lampje ABS ging keurig uit. Wat is het forum toch een geweldig info bron. Heel erg bedankt in ieder geval.

Nog wel een vraag mbt code A2 214. Zou een van deze sensoren die ik in de gaten zou moeten houden evt kunnen verklaren dat de auto na het loslaten van het gas zo enorm bokt alsof het gas in 1 x dicht gegooid wordt, het rijdt niet soepel en dat irriteert me al een tijdje.
Dit verschijnsel doet zich nl wel pas voor na tuning bij Fasttech in juni jl. Ik ga dan ook as donderdag terug naar Fasttech om te zien of het probleem zich in de tuning voordoet. (Motorsteunen bovenste en distrubutie zijde zijn een maand geleden al wel vervangen voor nieuwe, de rest was in orde), want ik had niet het idee dat het zich ook voordeed zonder chip.

Groeten en alvast nogmaals bedankt voor alle info
Ewald

thuur

Tuning staat er los van. Wel is het zo dat een getune-de auto meer presteert en dus ook meer vraagt van andere onderdelen (b.v. motorsteunen, maar ook sensors). M.a.w. ik denk dat het nu extra opvalt.

Maar een slecht signaal van de krukassensor kan voor zoiets zorgen, al zou je dan vaker die verschijnselen hebben (dus niet alleen bij gas los).


Gr ;)

pcdaaf

OK bedankt, donderdag weet ik misschien vast meer.
Hartelijk dank in ieder geval
Groeten Ewald