Olie vervangen voor een 855 TDI

Gestart door tjcombo, 26-08-2010 22:28:43

Vorige topic - Volgende topic

tjcombo

Ik ben aan olievervanging toe en ben nu al een paar uur door de lectuur aan het spitten.
Ik kom er alleen niet helemaal uit wat ik het best kan gebruiken voor de vervanging.

Mijn roffel: Volvo 855 TDI 2.5 '96
De monteur van de vorige eigenaar heeft netjes gestempeld, alleen niet vermeld welke olie hij gebruikte >:(
De specificaties in het onderhoudsboekje zijn:

API CD / CCMC D4/PD2
SF/CD of SG/CD voldoen blijkbaar ook aan de norm.

Hier is wat ik tot nu toe bij elkaar heb geraapt:
API CD : motorolie voor dieselmotor (C) voor zwaar belaste dieselmotoren, snel draaiend en met hoge gemiddeld effectieve drukken geleverd door drukvulling (=turbo), sterk detergent en dispergent en beschermen afdoend tegen slijtage en corrosie.

Klinkt goed, maar aangezien ik een turbo heb, lijkt het me dat ik iets beters nodig heb: is CF beter?

Wat ik tot nu toe heb begrepen, is 5W40 het beste, maar ik lees ook geregeld dat 10W40 half-synthetisch of synthetisch goed zijn werk doet. Gezien het feit dat ik niet weet wat hiervoor is gebruikt, wil ik op zeker spelen, maar omdat ik momenteel nogal krap zit, zou een beetje minder mooi meegenomen zijn.

Kan iemand me misschien wat advies geven over soort en merk? Misschien is er iemand met eenzelfde model die er wat ervaring mee heeft.
Ik ben overigens ook hard op zoek naar een topic waarin met foto's werd aangegeven hoe de olie zelf te vervangen. (Ja, ook daar probeer ik de tactiek 'een beetje minder is mooi meegenomen.'

Alle hulp wordt gewaardeerd!

LPGLE

http://www.eurol.com/nl/home/adviseur
kenteken inkloppen en klaar ;)

(bovenste , bij meerdere soorten is de beste aanbeveling )

verburgh

Wat is dat toch altijd een gezeur met olie  :eusa_wall: zit er geen boekje bij je auto  ???

jgvdv

zowiezo het oliefilter elke verversing meevervangen!
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

verburgh

Citaat van: jgvdv op 26-08-2010 23:01:28
zowiezo het oliefilter elke verversing meevervangen!
Moet dat dan  ??? ;D

tjcombo

Bedankt LPGLE! Dat helpt me al een stuk verder.......en ja: ik zal het oliefilter meteen vervangen