2 soorten dakrails

Gestart door volvorama, 27-08-2010 14:11:24

Vorige topic - Volgende topic

volvorama

Net 2 dagen eigenaar van een V70 uit 1999 zag ik op een parkeerterrein verschil met de dakrails van een andere '99er. Even wat plaatjes bekeken en het lijkt erop dat Volvo vanaf (zo'n beetje) juni '99 andere dakrails is gaan gebruiken die ook anders gemonteerd is, namelijk op de strip i.p.v. ertussenin.
Mijn vraag is of er slechte ervaringen zijn met de montage van de dakrail op de oude manier?
Ik moet zeggen dat ik de nieuwe rails en montage er ook wat beter vind uitzien.

Groet,
Eric

Tim N

Geen idee wat hoe en waarom, maaaarrr mocht je nu dakrailsloze strips hebben ;)
Neem ik ze graag van je over LOL

volvorama

Nou, bij die van mij heb je dus geen doorlopende strips. De strip wordt steeds onderbroken door de bevestigingen van de dakrails...

Ries van de Zilverschuit

Volgens mij zijn de dakrails inderdaad gewijzigd ergens in 1999/2000. De nieuwe lijken een aanloop naar die van de V70N. De oude zaten er al bij de 850 op. Overigens zie je regelmatige oudere V70 rijden met de nieuwere rails. Zijn er later opgezet blijkbaar. Ik heb zelf ook de nieuwe, van een van de vorige eigenaars. Vind de oude persoonlijk mooier, ben benieuwd op ze nog bij de dealer te krijgen zijn. Bij de nieuwere blijft veel vuil rondom hangen, dat je met de hand moet verwijderen. Een wasstraat bakt er niets van rond deze dakrails.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

mehn

Citaat van: volvorama op 27-08-2010 14:17:22
Nou, bij die van mij heb je dus geen doorlopende strips. De strip wordt steeds onderbroken door de bevestigingen van de dakrails...

Er bestaan inderdaad 2 soorten roofrails. De ronde versie (850 en V70 t/m MY1998) en de hoekige versie (V70 vanaf MY1999).
Deze 2 types zijn gewoon uitwisselbaar en zijn beide uit 1 stuk.
De delen tussen de 3 verticale spijlen zitten bij beide versies aan de roofrails vast. De dakstrip is ook bij beide versies gelijk en loopt tot net boven de voorruit. Vanaf dat punt is de roofrail 1 stuk met alleen een los einddop bij de achterklep.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

innocenti

Met mijn orginele dakdragers kan je trouwens niet zomaar de nieuwere dagrails monteren. De nieuwere zijn dikker geworden waardoor mijn orginele dakdragers dan niet meer passen.

Ik vind de nieuwe mooier maar laat dus toch maar de oude zitten.

Ries van de Zilverschuit

Heb ook orginele dakdragers, maar bij aankoop geen specificatie gezien voor een bepaald bouwjaar of zo. Alleen maar dat ze bestemd waren voor de classic. Bij mij passen ze gewoon op de nieuwe versie.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvorama

Als je goed kijkt is de strip aan de bovenkant steeds onderbroken bij een verticale steun (er loopt een naad voor en na de steun). Kijk je vanaf de zijkant dan zie je inderdaad dat de strip doorloopt. Het nieuwe type of het monteren van een dakrails achteraf geeft een wat minder rommelig en fraaier beeld is mijn mening.

)()()sT

Citaat van: innocenti op 27-08-2010 14:34:05
Ik vind de nieuwe mooier maar laat dus toch maar de oude zitten.

Ik niet... Veel te fors. Liever helemaal geen, maar goed  :D

Tim N

Groupbuy Joost? ;) Ik wil nl ook het liefst V70 dakstrips ipv 855

Eric Kubbe

Hier is al meer over geschreven en het klopt wat Mehn zegt. Ik kwam er achter toen ik de keus had de oudere(smallere) te plaatsen of de nieuwere(bredere). Persoonlijk vindt ik het oude type mooier aansluiten op de dakrails. Daarnaast ben ik voorstander van origineel houden, maar goed smaken verschillen. (en nu kan ik met een type dakdrager uit de voeten) :)