Pulsgever aan gruzelementen

Gestart door Luc, 30-08-2010 01:42:17

Vorige topic - Volgende topic

joebar

Citaat van: Luc op 01-09-2010 00:37:52
Helemaal goed. En nu haalt ook bij mij de noodzaak het voornemen in. Ik kon aan het vliegwiel danwel niks zien, maar ik wil gewoon niet volgende week weer met hetzelfde probleem stranden.
Het doet financieel wel ff pijn, maar ik heb al zoveel in de auto geinvesteerd, dat ik dit niet ga laten liggen.

laat dirk dan 2 sensors opsturen, dan zet je er een op, ga je aan het rijden, is er niets aan de hand bespaar je een hoop kosten , is er wel wat aan de hand , dan kun je alsnog de boel vervangen....

Ik werk ook veel met inductiesensoren op het werk, en ja het gebeurt idd wel eens dat zo'n ding gewoon helemaal uit elkaar barst, en dan vraag je je af hoe dat kan, maar het gebeurt..
Misschien temperatuurverschillen, trillingen, te hoge stroom of piekstroom, ik weet het niet, maar het gebeurt echt

Luc

Nja, er is al een koppelingsset onderweg, en ik had al besloten dat de bak gewisseld ging worden dus... Dat geluidje in de koppeling irriteerde me toch al steeds meer en het werd ook steeds luider. Een eventuele volgende keer wacht ik niet zo lang.

Ben me alleen nog aan het beraden of ik het de garage laat doen of dat ik de klus samen met mn vader ga uitvoeren. Hij heeft alle nodige materiaal in zn garage, alleen wat weinig plek. Daarentegen biedt de garage me natuurlijk garantie.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

LPGLE

snap ik nog steeds niet waarom je er nu een andere bak achter gaat zetten,  snap er de logica niet van ,  dat geluidje uit de koppeling had je dus in maart van dit jaar al , blijkt uit je andere topic .( koppeling dus )
Waarom dan toch je bak wisselen ...???  Als je huidige bak verder geen geluiden maakt ( want blijkt dat het van je koppeling afkomt),  op MP zetten , en dan heb je een deel van je onkosten van de koppelingset wissel weer terug in de portomoknip
En klak..klak...klak doet bijna elke handbak van een 850 ...;),  worden ze heel oud mee .

Luc

Die andere bak heb ik maanden geleden al aangeschaft. De huidige bak wilde toen ik de auto net had vaak moeilijk in 3, 4 en 5, bij snel opschakelen. Ik heb de bakolie vervangen en een paar duizend kilometer geduld gehad, en het probleem is wel minder geworden, maar nog steeds niet helemaal weg. Vooral als ie nog koud is, en meestal bij het opschakelen naar de 3. Die reservebak ligt hier in de garage, en heeft veel minder kilometers, dus als ie er toch vanaf gaat bij het wisselen van de koppeling ruilen we de bak ook maar om. De ouwe bak bied ik te koop aan bij de technische school waar ik mn opleiding heb gehad, ik ken daar nog wat mensen. Zo vang ik er nog een aardig bedrag voor, en ik loop niet het risico dat een eventuele koper van marktplaats op hoge poten terugkomt met het ding omdat ie niet lekker schakelt.

LPGLE

Ok  dan is het mij geheel duidelijk .
Ik wist niet van de voorgeschiedenis van je huidige bak . 

Dan maak je idd nu een verstandige keuze .

Luc

Zo, alles klaar. Sinds maandag al, ik heb het de garage laten doen, omdat ik zelf wat krap in de tijd zit vanwege het werk, en omdat ik nog aan het slijpen en lassen ben aan mn oldtimer.
De ouwe versnellingsbak heb ik beschikbaar gesteld aan een van de stagiaires van de garage, en in ruil daarvoor hebben ze de hele klus voor 300,- gedaan. Heb er nu een kleine 500 km op zitten. Ik kan alleen maar zeggen : had ik eerder moeten doen. Alle rare geluiden zijn weg, koppeling is veel makkelijker te doseren en veel lichter dan voorheen en de pook gaat als een heet mes door de boter. Ook geen problemen meer met opschakelen naar 3, 4 en 5, kortom, ik ben er heel tevreden mee.

De garage vermoedt achteraf toch dat de BDP-sensor "gewoon" uit elkaar is geklapt, aangezien we geen resten van kogellagers of veertjes uit de koppeling hebben teruggevonden. Wel zijn we stukjes koper en sporen van metaal-op-metaal in het huis tegengekomen.

LPGLE

Mooi dat het allemaal is opgelost ! 8)

Alleen geloof ik echt niet dat een pulsgever zo uit elkaar knalt  :eusa_naughty:

Er zal echt wel iets uit je koppeling zijn gekomen .

Je zegt zelf dat het allemaal veel beter loopt , dus was er ernstige slijtage .

veel roffel plezier nog !