Siping danwel sipen

Gestart door Hans Duiven, 30-08-2010 20:24:00

Vorige topic - Volgende topic

Hans Duiven

Wie heeft ervaring met het sipen van banden (siping) ?

Zou het echt werken of is het meer 'broodje aap'?

Dit topic levert ook niet veel informatie op.
Hans

kvcuijck

Haha, ik citeer uit het promo filmpje van Profile: "Voor bandenfabrikanten is het te gecompliceerd en te kostbaar om dit in het productieproces op te nemen." Van die zin gaan mijn haren in ieder geval overeind staan. Zou graag een officiele reactie zien van een bandenfabrikant m.b.t. structurele integriteit en garantie! Van de andere kant zal Profile toch ook wel e.e.a. uitgezocht hebben...

I rest my case... Mij lijkt dit nog haast doorzichtiger dan de eerste beste Nigeriaanse oplichtingsbende ;)

Ik zou het overigens als Hoofd PR anders verkopen: "Wij maken voor weinig van uw zomerband een winterband!"

Koen

P.s. Bovenstaand is gebaseerd op mijn persoonlijke mening, niet op harde feiten. Mocht iemand het tegendeel bewijzen dan laat ik mij graag overtuigen!

850blues

Hans,

Ik heb het destijds (+/- 6 jaar geleden) bij mijn Colt laten doen.
Heel veel ervaring heb ik er alleen niet mee opgedaan, want kort daarop zag ik het licht en heb ik de roffel aangeschaft.

Ik heb het laten doen op zgan michelin energy's. Qua gevoel was het net of je op winterbanden reed. 'k Had wel meer grip bij het remmen (maar om goede grip staan die banden volgens mij sowieso niet bekend) en het comfort nam toe (band voelde tijdens het rijden minder hard aan). Helaas niet echt kunnen testen met veel water.

Nu zou ik het niet meer zo snel doen. Het apparaat volgt namelijk niet het profiel van de band en je krijgt dus echt overal sneden. Dus ook op de randen/hoekjes van de blokken. Heb je dus net zo'n klein stukje/reepje rubber los van de rest. Volgens mij breekt dat op een gegeven moment gewoon af.
Of het ook APK proof is weet ik niet (Zippo, ben je nog online?)

Gr.
Roy
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

kvcuijck

Toch maar even de koe bij de hoorns gevat en onderstaand bericht naar Vredestein, Goodyear, Continental en Michelin gestuurd:

---

Geachte heer/mevrouw,

Profile Tyrecenter heeft een nieuw "product" in de markt gezet genaamd "sipen" of "siping".
Dit kan ook worden toegepast op door Vredestein geleverde banden. Graag zou ik een reactie van de Vredestein organisatie ontvangen omtrent deze "modificatie" op uw banden.

Ondersteunt Vredestein deze methode en hoe wordt omgegaan met garantie en aansprakelijkheid in deze? Garandeert toepassing van deze methode nog steeds de structurele integriteit van een Vredestein band?

Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Koen van Cuijck

---

Ontvangen reacties post ik uiteraard hier!

@Hans: Ik ben benieuwd. Toen ik dit op de website zag een paar weken geleden werkte het filmpje niet, maar was wel mijn interesse gewekt. Nu ik het verhaal lees en het filmpje zie ben ik heel benieuwd of de bandenfabrikanten dit laten gebeuren op hun politie/ambulance of vliegtuigbanden ;)

P.s. Meer info op http://www.sipers.nl .

Hans Duiven

Citaat van: kvcuijck op 30-08-2010 21:07:27
Toch maar even de koe bij de hoorns gevat en onderstaand bericht naar Vredestein, Goodyear, Continental en Michelin gestuurd:

---

Geachte heer/mevrouw,

Profile Tyrecenter heeft een nieuw "product" in de markt gezet genaamd "sipen" of "siping".
Dit kan ook worden toegepast op door Vredestein geleverde banden. Graag zou ik een reactie van de Vredestein organisatie ontvangen omtrent deze "modificatie" op uw banden.

Ondersteunt Vredestein deze methode en hoe wordt omgegaan met garantie en aansprakelijkheid in deze? Garandeert toepassing van deze methode nog steeds de structurele integriteit van een Vredestein band?

Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Koen van Cuijck

---

Ontvangen reacties post ik uiteraard hier!

@Hans: Ik ben benieuwd. Toen ik dit op de website zag een paar weken geleden werkte het filmpje niet, maar was wel mijn interesse gewekt. Nu ik het verhaal lees en het filmpje zie ben ik heel benieuwd of de bandenfabrikanten dit laten gebeuren op hun politie/ambulance of vliegtuigbanden ;)

P.s. Meer info op http://www.sipers.nl .

Je hebt daar zeker een punt te pakken m.b.t. garantieregelingen.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties van de bandenfabrikanten Koen!

Hans

elianmars

Volgens mij heb ik hier jaren geleden al eens over gelezen  :eusa_think:

Ludo

Citaat van: elianmars op 30-08-2010 23:18:26
Volgens mij heb ik hier jaren geleden al eens over gelezen  :eusa_think:

Op Volvo850forum.nl. ?  ;D

elianmars

Citaat van: Ludo op 30-08-2010 23:20:10
Volgens mij heb ik hier jaren geleden al eens over gelezen  :eusa_think:

Op Volvo850forum.nl. ?  ;D

Nee, ik dacht in de Autoweek of zo.

Ah, gevonden: http://www.autoweek.nl/magazineartikel.php?id=8914

Begin 2004 werd er dus al over gesproken. Als het zo bijzonder en/of goed zou zijn, hadden we er toch wel meer over gehoord?  :eusa_think:

Thys

Beetje tegenstrijdig ook:

CiteerSiping is een goedkope methode om de prestatie van elke nieuwe of gebruikte band te verbeteren bij het optrekken, remmen en rijden onder gladde of natte omstandigheden.

vs.

CiteerBij de massaproductie van banden zou het aanbrengen van SIPES in het standaard profiel voor de fabrikant veel te duur en tijdrovend worden

En dan nog iets:

Citeer...gepatenteerde spiraalvormige kerfprocedure...

Dan kun je toch net zo goed het hele jaar door op winterbanden gaan rijden? :eusa_think:

Ludo

Citaat van: elianmars op 30-08-2010 23:21:10
Citaat van: Ludo op 30-08-2010 23:20:10
Volgens mij heb ik hier jaren geleden al eens over gelezen  :eusa_think:

Op Volvo850forum.nl. ?  ;D

Nee, ik dacht in de Autoweek of zo.

Ah, gevonden: http://www.autoweek.nl/magazineartikel.php?id=8914

Begin 2004 werd er dus al over gesproken. Als het zo bijzonder en/of goed zou zijn, hadden we er toch wel meer over gehoord?  :eusa_think:

Of het bijzonder of goed is, weet ik niet.
Lampje deed het bij zijn motorfiets.

V70 classic

Ik krijg hier zo een beetje het opsnijd gevoel van.
Als er iets gebeurd wat met de banden te maken heeft komt er volgens mij een hoop gezeur van.

Opsnijden kan ook geen kwaad.
Tot er een paar malloten waren die dit tot op de koordlagen deden.
Als er met normaal gebruik een band springt en er komt (lichamelijke) schade van zal dit het eerste verweer van de fabrikant worden.
Bij modificatie zal altijd de garantie vervallen.
Dit is altijd al zo geweest, en zal altijd zo blijven.
Al is het maar om juridisch getouwtrek te voorkomen.

Om deze reden is Michelin ook ooit met het remix project begonnen.
Transporteurs wilde cuveren en dat deed de goedkoopste.
Met het remixen was je wel duurder uit maar de band was tevoren wel gekeurd.
Michelin stelde gewoon als het dan toch met mijn banden gebeurd doen we het liever zelf, dan hebben we er nog vat op.

Dus ik ben benieuwd naar de reactie van de producenten.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Daf46

Lijkt me inderdaad dat je dan van je zomerbanden een soort pseudo winterbanden maakt. Je zal wel grip winnen in vochtige omstandigheden, maar als die groeven diep zijn zal je toch een iets 'vager' weggedrag gaat krijgen (cfr winterband).

Volgens mij ga je ook juist een warmere band krijgen (in tegenstelling tot wat men claimt) omdat men wrijving krijgt tussen de lamellen.  

kvcuijck

Hier de eerste officiële reacties!

--- Goodyear / Dunlop ---
Geachte heer Van Cuijck,

In antwoord op uw vraag via onze website het navolgende.

Banden met gebreken die het directe gevolg zijn van veranderingen in de bandstructuur, zoals een reparatie uitgevoerd door derden, "siping", enz of gebruik met gebrekkige componenten, zoals bijvoorbeeld een slechte velg, vallen niet onder onze garantiedekking.

Met vriendelijk groet

GOODYEAR DUNLOP TIRES NEDERLAND
A Division of Goodyear Dunlop Tires Europe BV

(naam bekend bij poster van dit bericht)
Manager Customer Service Department Benelux
---

--- Continental ---
Beste Koen,

Deze modificatie betreft een aanpassing in het loopvlak.
Continental neemt geen verantwoordelijkheid over voor alle mogelijke gevolgen door het sipen.

Alle garantie op het loopvlak en slijtageklachten komen te vervallen.

Hopend je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,
Continental Bandengroep B.V.

---

Als ik bovenstaand zo lees begrijp ik niet dat de gemiddelde Amerikaan zijn banden durft de sipen gezien het juridische klimaat daar... Zover ik begreep mag je bijv. in België niet eens andere banden onder je auto leggen dan het type waar de auto oorspronkelijk mee gekeurd is (erg lastig bij oldtimers). Het aanpassen van je band d.m.v. siping lijkt me dan helemaal uit den boze! Vreemd dat je dit dan gewoon kunt laten doen en er nog een factuur bij krijgt ook!

Hans Duiven

Citaat van: kvcuijck op 01-09-2010 15:59:08
Hier de eerste officiële reacties!

--- Goodyear / Dunlop ---
Geachte heer Van Cuijck,

In antwoord op uw vraag via onze website het navolgende.

Banden met gebreken die het directe gevolg zijn van veranderingen in de bandstructuur, zoals een reparatie uitgevoerd door derden, "siping", enz of gebruik met gebrekkige componenten, zoals bijvoorbeeld een slechte velg, vallen niet onder onze garantiedekking.

Met vriendelijk groet

GOODYEAR DUNLOP TIRES NEDERLAND
A Division of Goodyear Dunlop Tires Europe BV

Manager Customer Service Department Benelux
---

--- Continental ---
Beste Koen,

Deze modificatie betreft een aanpassing in het loopvlak.
Continental neemt geen verantwoordelijkheid over voor alle mogelijke gevolgen door het sipen.

Alle garantie op het loopvlak en slijtageklachten komen te vervallen.

Hopend je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,
Continental Bandengroep B.V.

---

Als ik bovenstaand zo lees begrijp ik niet dat de gemiddelde Amerikaan zijn banden durft de sipen gezien het juridische klimaat daar... Zover ik begreep mag je bijv. in België niet eens andere banden onder je auto leggen dan het type waar de auto oorspronkelijk mee gekeurd is (erg lastig bij oldtimers). Het aanpassen van je band d.m.v. siping lijkt me dan helemaal uit den boze! Vreemd dat je dit dan gewoon kunt laten doen en er nog een factuur bij krijgt ook!

Zo Terriër, de eerste antwoorden zijn al binnen en je kan al raden naar het antwoorden van de andere fabrikanten vermoed ik.

Tijd om eens te bellen met Profyle?  ;D

Heb al even gebeld met Profyle in Meppel:

Vraag: "Nemen jullie na het sipen de garantieregeling"  1 op 1 over van de fabrikant?
Antwoord: "Nee, dat doen wij niet. Maar wilt u de banden van een personenauto laten sipen?"

Ik zeg dus "ja".

"Wij doen dat niet. We hebben twee filialen binnen Profyle en die doen ongeveer 100 vrachtwagens tegen 1 personenauto. Met name de rechtuit stabiliteit wordt verbeterd, maar in bochten heeft het geen effect."

Maar die speciale site over siping dan?  " Ach, Profyle heeft zoveel sites, eerlijk gezegd bent u met winterbanden beter af."

Hans

kvcuijck

Haha! Ik heb inderdaad nog een leuk idee dus daar kom ik zeker op terug...