Olieverbruik

Gestart door DGD, 06-09-2010 11:53:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DGD

Hallo,

Ik ben nog altijd erg blij met m'n 2.5 10v. Heb hem sinds februari dit jaar en heb nu ongeveer 20.000km gereden zonder noemenswaardige problemen. Zo nu en dan moet ik er (aardig) wat olie (10w-40) bij gooien maar dat vind ik op zich geen probleem. (1L op 1000-1200 km).

Twee weken geleden heeft ie een grote beurt gehad. Olie, filters, bougies etc. Ook carterventilatie gereinigd. Had stiekem de hoop dat het olieverbruik hierdoor wat zou verminderen. Dit leek de eerste 900 km. ook het geval. Deze km's reed ik voornamelijk kortere stukken, een enkele keer langer (hooguit 1 uur tot 1,5 uur achter elkaar). In de eerste 900 km was het olieverbruik ca. 0,25L. Maar afgelopen zaterdag ben ik naar het noorden van het land op en neer gereden (400 km.) en direct weer een verbruik van meer dan 0,5L. Wat me na langere stukken ook altijd opvalt is dat de uitlaat erg zwart is geblakerd.

Ik had al het één en ander gelezen over condens wat op de langere afstanden verdampt waardoor het lijkt alsof er veel olie verbruikt is. Aangezien hij net een grote beurt heeft gehad en de olie dus nog vrij nieuw is leek dat me wat onwaarschijnlijk.

Wat denken jullie?     

mvg

Gerwin

-D©©©L-

Vul je hem tussentijds steeds bij tot maximum ?

mehn

Vul je het oliepeil altijd tot aan het maximum?
Bij het meerendeel van de 850's die hier actief zijn heeft het geen zin om het peil bij te vullen boven ergens halverwege tussen MIN en MAX. Die halve liter verdwijnt vrij snel, daarna is het peil vaak redelijk constant.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

MEN-O

Niet alleen 850's, ik constateer hetzelfde bij mijn C70, na een beurt van de dealer was de olie ook maar tot het tweede 'kruisje' afgevuld.

DGD

Bij de grote beurt tot MAX afgevuld. Toen 900 km verbruik van 0,25L. Na de peiling waarin ik dit constateerde heb ik hem niet afgevuld. Heb toen een trip van 400 km gehad, dag erna weer gepeild, hing er nog een klein drupje onder aan de peilstok.     

LPGLE

carterventilatie is hierin een eerste verdachte .

Daarna kan je gaan denken aan kleprubbers , en anders olieschraap(zuiger)veren die brak zijn.
Vaak heeft de carterventilatie ingreep al het merendeel van het olieverbruik opgelost .

DGD

Citaat van: LPGLE op 06-09-2010 12:46:31
carterventilatie is hierin een eerste verdachte .

Daarna kan je gaan denken aan kleprubbers , en anders olieschraap(zuiger)veren die brak zijn.
Vaak heeft de carterventilatie ingreep al het merendeel van het olieverbruik opgelost .

De carterventilatie is bij de grote beurt gedaan. Kleprubbers of olieschraap- / zuigerveren vervangen is duur?

LPGLE

Citaat van: DGD op 06-09-2010 13:08:30
Citaat van: LPGLE op 06-09-2010 12:46:31
carterventilatie is hierin een eerste verdachte .

Daarna kan je gaan denken aan kleprubbers , en anders olieschraap(zuiger)veren die brak zijn.
Vaak heeft de carterventilatie ingreep al het merendeel van het olieverbruik opgelost .

De carterventilatie is bij de grote beurt gedaan. Kleprubbers of olieschraap- / zuigerveren vervangen is duur?
Wat is gebeurd aan de carter ventilatie ?
schoon gemaakt , of compleet vervangen .
Ik hoor vaak dat bij dealers niet of nooit wordt gedaan .
Alleen compleet vervangen is de enigste juiste optie .

vervangen van kleprubbers kan ik geen prijs van noemen . wellicht via Ludo ?
er loopt hier egens een draadje over.

Olieschraap / zuigerveren is een kostbare zaak .
Vaak wordt zelfs een complete blokwissel overwogen .

DGD

Citaat van: LPGLE op 06-09-2010 13:21:46
Citaat van: DGD op 06-09-2010 13:08:30
Citaat van: LPGLE op 06-09-2010 12:46:31
carterventilatie is hierin een eerste verdachte .

Daarna kan je gaan denken aan kleprubbers , en anders olieschraap(zuiger)veren die brak zijn.
Vaak heeft de carterventilatie ingreep al het merendeel van het olieverbruik opgelost .

De carterventilatie is bij de grote beurt gedaan. Kleprubbers of olieschraap- / zuigerveren vervangen is duur?
Wat is gebeurd aan de carter ventilatie ?
schoon gemaakt , of compleet vervangen .
Ik hoor vaak dat bij dealers niet of nooit wordt gedaan .
Alleen compleet vervangen is de enigste juiste optie .

vervangen van kleprubbers kan ik geen prijs van noemen . wellicht via Ludo ?
er loopt hier egens een draadje over.

Olieschraap / zuigerveren is een kostbare zaak .
Vaak wordt zelfs een complete blokwissel overwogen .

carterventilatie is schoongemaakt niet vervangen (door een kennis).
vlamdover was al verwijderd. 

LPGLE

Citaat van: DGD op 06-09-2010 13:49:24
Citaat van: LPGLE op 06-09-2010 13:21:46
Citaat van: DGD op 06-09-2010 13:08:30
Citaat van: LPGLE op 06-09-2010 12:46:31
carterventilatie is hierin een eerste verdachte .

Daarna kan je gaan denken aan kleprubbers , en anders olieschraap(zuiger)veren die brak zijn.
Vaak heeft de carterventilatie ingreep al het merendeel van het olieverbruik opgelost .

De carterventilatie is bij de grote beurt gedaan. Kleprubbers of olieschraap- / zuigerveren vervangen is duur?
Wat is gebeurd aan de carter ventilatie ?
schoon gemaakt , of compleet vervangen .
Ik hoor vaak dat bij dealers niet of nooit wordt gedaan .
Alleen compleet vervangen is de enigste juiste optie .

vervangen van kleprubbers kan ik geen prijs van noemen . wellicht via Ludo ?
er loopt hier egens een draadje over.

Olieschraap / zuigerveren is een kostbare zaak .
Vaak wordt zelfs een complete blokwissel overwogen .

carterventilatie is schoongemaakt niet vervangen (door een kennis).
vlamdover was al verwijderd. 
dan ga hem eerst maar eens compleet vervangen, met slangen en al .
dan pas verder zoeken , goedkoopste oplossing tot op heden .  Dan kan je deze helemaal uitsluiten .

dennis850estate

Citaat van: LPGLE op 06-09-2010 13:55:43
carterventilatie is schoongemaakt niet vervangen (door een kennis).
vlamdover was al verwijderd. 

Vervangen is inderdaad de enige optie. Schoonmaken kan alleen maar met de slangen en niet met het 'opvangbakje' Daar zit vaak juist de meeste troep in. Ook de openingen in het blok goed open maken. Het kanaal naar het carter wil nog wel 1ns dicht zitten

thuur

Citaat van: thuur op 08-05-2010 23:37:03


Ja, dat blinkende is pure olie. Geschat olieverbruik 1 liter op 200km.


Gr :o

DGD

Heren,

Dank voor de informatie. Nog 1 vraag:

Waarom is het verbruik op de kortere stukken normaal en juist op de langere stukken extreem? Heeft dat puur en alleen met de carterventilatie te maken? of met condens? of zou daar nog een andere verklaring voor kunnen zijn?

gr