brandstofvoorverwarmingssysteem

Gestart door ik-rol, 07-09-2010 15:12:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ik-rol

Mooi scrabbelwoord trouwens.
Een weetje: ik zag in de Volvo product training dat onze diesels een brandstofvoorverwarmingssysteem hebben dat voorkomt dat de dieselleidingen verstopt raken tot zelfs - 25 graden. Ik heb in Vadis nog niet kunnen vinden hoe e.e.a. werkt.

elianmars

#1
Citaat van: ik-rol op 07-09-2010 15:12:00
Mooi scrabbelwoord trouwens.
Een weetje: ik zag in de Volvo product training dat onze diesels een brandstofvoorverwarmingssysteem hebben dat voorkomt dat de dieselleidingen verstopt raken tot zelfs - 25 graden. Ik heb in Vadis nog niet kunnen vinden hoe e.e.a. werkt.

Dat is al eens op het forum gezet. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.

Edit: Hèhè, gevonden: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,39644.0.html

ik-rol

ik had dat gelezen. Maar koelvloeistofverwarming is toch anders dan dieselvoorverwarming of is dat gekoppeld? Koelvloeistofverwarming heeft VW toch gemonteerd omdat de in de winter onze motoren te weinig warmte leveren om het aangenaam te krijgen in het interieur?

elianmars

Eh, ik heb blijkbaar weer eens niet goed gelezen  :eusa_doh: Mijn excuses  :eusa_shifty:

v40pokemon

hmm, nooit geweten. Wel zijn er inderdaad diverse merken met bijverwarmers, omdat diesels meestal weinig warmte afgeven. Overigens kun je vaak van een bijverwarmer gemakkelijk en snel een standkachel maken...

Op onze touringcars zit wel een verwarmde brandstoftank. Misschien omdat de tank meestal direct in de rijwind tussen de as hangt en de tank en groot volume heeft

thuur

In het filter zit een voorverwarmingsklep. Zo kan diesel tot -24 gr.C worden gebruikt (normaal kunnen er paraffinekristallen optreden bij -15 gr.C). Diesel met additieven zelfs tot lagere temperathuuren (met additieven al tot -22!).

Citeer
De voorverwarming maakt gebruik van de warmte in de vanaf de brandstofinspuitpomp en injectoren geretourneerde brandstof die door de motor en de wrijving in de pomp en injectoren is verwarmd. De voorverwarmingsklep bestaat uit een bimetalen regelklep en een veerbelaste terugslagklep.
Bij temperaturen boven 10°C staat de regelklep in zijn laagste stand waardoor de verbinding tussen de retourleiding en het filterhuis afgesloten is. Alle geretourneerde brandstof stroomt terug naar de brandstoftank zonder warmte aan de brandstof in het filter af te staan.
Als de brandstoftemperatuur minder dan 0°C bedraagt, sluit de regelklep de retourleiding naar de tank vrijwel volledig af en opent de klep de verbinding naar het filterhuis. De verwarmde retourbrandstof drukt de terugslagklep omlaag en stroomt in het brandstoffilter waar deze de inkomende brandstof verwarmt. Tussen 0 en 10°C staat de regelklep in een tussenstand en verwarmt slechts een deel van de brandstof het filter, terwijl de rest naar de brandstoftank terugstroomt.
De terugslagklep is zo ontworpen dat de lucht in de brandstof niet vanuit de retourleiding naar het filter kan worden geleid en in de brandstofinspuitpomp kan worden teruggezogen. Deze lucht wordt in plaats daarvan via een spleet tussen de retourleiding en regelklep naar de brandstoftank afgevoerd. Dit betekent dat het brandstofsysteem zichzelf ontlucht.


Gr 8)