Lak beschadigd door uitstoot electriciteitcentrale

Gestart door broer, 07-09-2010 21:31:11

Vorige topic - Volgende topic

broer

Ik ben niet zo'n trouwe autowasser en bovendien fiets ik naar mijn werk dus was het me niet opgevallen, maar mijn buurman wees me erop dat veel auto's in mijn buurt de afgelopen nacht(en) bestrooid zijn met een soort metaalachtige deeltjes (splinters) die vast zitten op/in de lak. Om de deeltjes heen vormt zich een roestvlekje afkomstig van het deeltje zelf. De roestplekjes wassen er wel vanaf, maar de deeltjes gaan er in de wasstraat niet vanaf, ze zitten goed vast, met je nagel krijg je ze wel weg gepulkt. Het zijn er alleen teveel om dat te doen.
Oh ja, mijn auto is dus ook vol geraakt, mijn Mystic Silver V70 ziet eruit als een sesambol.

Als je woont in de IJmond en er komt iets (kleins) uit de lucht vallen, dan komt het doorgaans bij de Tata steel fabriek (vorheen Corus of ook wel Hoogovens) vandaan. Dit keer wijst de vinger naar de electriciteitcentrale van de Nuon in Velsen noord, zij ontkennen natuurlijk.

Ik heb een klachtenformulier ingevuld bij de portier van de stroomfabriek, die ging keurig bovenop de vuistdikke stapel die er al lag, ben dus niet de enige. Naar de schadeboer gereden en die wist te melden dat de schade 400 euro bedroeg.
Een claimbrief naar de Nuon gestuurd met het verzoek me 400 eypo te betalen, ach ja, je probeert es wat he?

Schadebedrijf schakelt een poetsbedrijf in die de auto in de week zet met een zuur middel die de splinters losweekt uit de lak, dan spoelen ze de auto af en dus de splinters weg waarna de auto gepoetst wordt en klaar aldus de schadeboer.
Ik heb het idee dat dit wellicht niet zo goed is voor de (blanke) lak van mijn veetje, iemand hier een gedachte of ervaring bij?

verburgh

Citaat van: broer op 07-09-2010 21:31:11
Ik ben niet zo'n trouwe autowasser en bovendien fiets ik naar mijn werk dus was het me niet opgevallen, maar mijn buurman wees me erop dat veel auto's in mijn buurt de afgelopen nacht(en) bestrooid zijn met een soort metaalachtige deeltjes (splinters) die vast zitten op/in de lak. Om de deeltjes heen vormt zich een roestvlekje afkomstig van het deeltje zelf. De roestplekjes wassen er wel vanaf, maar de deeltjes gaan er in de wasstraat niet vanaf, ze zitten goed vast, met je nagel krijg je ze wel weg gepulkt. Het zijn er alleen teveel om dat te doen.
Oh ja, mijn auto is dus ook vol geraakt, mijn Mystic Silver V70 ziet eruit als een sesambol.

Als je woont in de IJmond en er komt iets (kleins) uit de lucht vallen, dan komt het doorgaans bij de Tata steel fabriek (vorheen Corus of ook wel Hoogovens) vandaan. Dit keer wijst de vinger naar de electriciteitcentrale van de Nuon in Velsen noord, zij ontkennen natuurlijk.

Ik heb een klachtenformulier ingevuld bij de portier van de stroomfabriek, die ging keurig bovenop de vuistdikke stapel die er al lag, ben dus niet de enige. Naar de schadeboer gereden en die wist te melden dat de schade 400 euro bedroeg.
Een claimbrief naar de Nuon gestuurd met het verzoek me 400 eypo te betalen, ach ja, je probeert es wat he?

Schadebedrijf schakelt een poetsbedrijf in die de auto in de week zet met een zuur middel die de splinters losweekt uit de lak, dan spoelen ze de auto af en dus de splinters weg waarna de auto gepoetst wordt en klaar aldus de schadeboer.
Ik heb het idee dat dit wellicht niet zo goed is voor de (blanke) lak van mijn veetje, iemand hier een gedachte of ervaring bij?
Zal wel moeilijk worden om je schade te verhalen wie zeg dat het bij dat bedrijf vandaan komt  ???

Ik zie het ook wel eens met mijn werk, als er een band is geweest dat er auto's vonk schade hebben dan gaat het meestal via het waarborgfonds.

broer

Het is the most likely veroorzaker van de schade, dezelfde schade, maar dan beperkter in lokatie is wel door dit bedrijf veroorzaakt enkele weken geleden, dit hebben ze ook toegegeven en de schades vergoed maar of dat bewijs genoeg is?ik heb zo mijn twijfels.

Ik vraag me meer af of mensen ervaring hebben met deze manier van "poetsen" met dat zure reinigingsmiddel, ik hoop dat niet mijn halve/hele laklaag verdwijnt

verburgh

Citaat van: broer op 07-09-2010 22:48:34
Het is the most likely veroorzaker van de schade, dezelfde schade, maar dan beperkter in lokatie is wel door dit bedrijf veroorzaakt enkele weken geleden, dit hebben ze ook toegegeven en de schades vergoed maar of dat bewijs genoeg is?ik heb zo mijn twijfels.

Ik vraag me meer af of mensen ervaring hebben met deze manier van "poetsen" met dat zure reinigingsmiddel, ik hoop dat niet mijn halve/hele laklaag verdwijnt
Zit het echt over heel je auto  ??? en wat is het voor een soort stof ???

verburgh

Je kan proberen om met klei iets te doen zou het dan wel eerst op een klein stukje proberen en kijken of het er vanaf wil gaan.

peteRRR

Zou toch zelf als de wiedeweer naar de hogedruk rijden,alvorens eerst foto,s maken.
De rest later dan maar  :eusa_think:

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

arjenT5R

een goed poetsbedrijf/schadeherstel weet toch wel wat ie doet?
Ik zou er niet te lang mee wachten!
En daarbij zijn die gasten gewoon verzekerd dus mocht je blanke lak los laten oid
dan kan dat gewoon weer verhaalt worden op de verzekering.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

v40pokemon

Zoiets had ik ook bij mijn vorige werkgever. Daar stonden de auto's direct langs het spoor en de voorbijrazende treinen zorgden voor stof van de bovenleiding. Dit kwam op de auto en begon te roesten... NS erkenden geen aansprakelijkheid omdat het niet bewezen was.

daytonawim

Foto's maken van de schade, en kijken hoe je hier zo snel mogelijk vanaf komt.

Metaal en water gaan niet echt samen, en dat water hebben we nog wel even denk ik.

Met klei zou ik persoonlijk oppassen, want als de splinters scherp zijn zit je auto zo vol met krassen.

HD spuit warm water als eerste proberen

verburgh

Citaat van: daytonawim op 08-09-2010 12:07:20
Foto's maken van de schade, en kijken hoe je hier zo snel mogelijk vanaf komt.

Metaal en water gaan niet echt samen, en dat water hebben we nog wel even denk ik.

Met klei zou ik persoonlijk oppassen, want als de splinters scherp zijn zit je auto zo vol met krassen.

HD spuit warm water als eerste proberen
Ik denk dat je met klei minder kans heb op krassen dan met polijsten ??? als je een goed kleitje heb en een goeie Detailer week je zo al het vuil eraf.

Wout309t

Als het ijzerdeeltjes zijn die niet heet waren op moment van neerdalen, wat mij logisch lijkt, dan kan het nooit echt diep ik je lak zitten.
Het meeste zou er met een simpele wasbeurt af moeten zijn, geen wasstraat natuurlijk.
Daarna eventueel laten polijsten na een kleibeurt.
2011 V70 2.0T R-Design MT

joebar

Ik  heb zelf ook op een centrale gewerkt, en het kunnen m.i. 2 dingen zijn...
Vliegaslekkage, vliegas is een behoorlijk agressieve as, die icm water behoorlijk in kan vreten, dit wordt vaak intern gemengd met ONgebluste kalk, wat dit weer neutraliseert tot gips, wat ook icm water behoorlijk agressief is....
Vliegas is mijn eerste gok, dit werkt bij transport via luchtleidingen als een zandstraal apparaat, en op den duur schuurt dit door alles heen, en dan gaat er ergens een leiding of koppeling lekken....
Normaal moeten de operators die in een centrale werken dit alles noteren in een logboek ( zowiezo voor de millieuinspectoren van de provincie) en dat zijn officiele dokumenten, en dit moet je via de provincie, maar een beetje centrale geeft hier al of niet onder dwang van een verz. maatsch. ook wel inzage in .

Ongebluste kalk wordt per silo vrachtwagen aangeleverd, en soms hebben ze iets meer bij zich dan er in de silo kan, en als er toevallig een level-sensor niet werkt dan komt er wel eens een lading ongebluste kalk in de lucht, en dat kan ook voor lakschade zorgen, maar ook dat moet genoteerd worden

broer

Citaat van: verburgh op 07-09-2010 22:52:05
Citaat van: broer op 07-09-2010 22:48:34

Zit het echt over heel je auto  ??? en wat is het voor een soort stof ???

Het is een ijzerachtig materiaal, want het geeft een roestvlek. de deeltjes zijn max een halve mm in doorsnee. Bumpers dak en motorklep zitten onder. Op elke 10x10 cm zo'n 4 deeltjes gemiddeld gok ik.

reneetje

Wat jij omschrijft herrken ik wel van auto's die dag in dag uit geparkeerd staan langs de spoorbaan....

Niet toevallig onlangs bij een spoorlijn geparkeeerd?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

joebar

Zit er toevallig een verdeelstation bij de centrale, dus van die hele grote schakelaars waar ze hoogspanningsleidingen mee omleiden...de vonkenregen kan ook dit veroorzaken, maar m.i. niet genoeg veer een hele stad(sdeel)