TDI: AT in 4e versnelling stuitert in de lockup in.

Gestart door hayke, 14-09-2010 22:50:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hayke

Mijn 855 TDI heeft nu ruim 450000 km op de teller staan, waarvan de laatste 10k door mijzelf zijn bijgeschreven. De auto doet het prima, automaat schakelt ook probleemloos..... tot de vierde trap. Wanneer dan de Lock-up wordt ingeschakeld klinkt dat in meer- of mindere mate bonkig, het geluid houdt het midden tussen 'uitglijden' met natte rubberlaarzen op een plavuizenvloer en wanneer in een kamer verderop een kast wordt verschoven.

Iets als "frblbrrbrrbrrb¨  :eusa_shifty:

Bij weinig belasting is het altijd prijs, bij gemiddelde belasting (rustig optrekken bij het stoplicht of invoegstrook) doet het zich niet altijd voor. Bij vollast in een aantal gevallen. Omdat het zich betrekkelijk 'random' voordoet, dacht ik in eerste instantie niet aan een technisch probleem: dat zou gemakkelijk te reproducren moeten zijn, toch?

Enthousiast door alle flushverhalen heb ik de 850 gisteren bij Autrans afgeleverd om de olie te verversen. Dat is niet gebeurd. Autrans durfde het niet aan, omdat de olie te ver heen is(!). Nieuwe olie zou de bak wel eens te goed kunnen reinigen, waardoor het filter in no-time verstopt zit en je op die manier de bak helemaal om zeep helpt. Aan de ene kant plausibel, aan de andere kant... toch vreemd?

De conclusie van Autrans is dat de lockup aan het sterven is, omdat de bak ergens druk verliest. Plausibel?

Maar wat moet ik nu?
- Alsnog flushen, baat het niet, dan schaadt het misschien?
- Ruilbak eronder?
- Reviseren?
- Andere roffel?

Al met al gaat Reviseren aardig in de papieren lopen. Met daarbij opgeteld een nieuwe distributieriem c.a.; remmen rondom, twee nieuwe bandjes, blikschadeherstel... om de auto weer helemaal mooi te krijgen, heb je alweer zo'n beetje een andere roffel voor de deur.

Heeft iemand ervaring met ruilbakken? Of is dat verkeerde zuinigheid? Kan olie toch nog wat redden? De bak schakelt verder prima, geen storingslampjes of wat dan ook.


jan piet

Je zal de 1e en de laatste niet zijn die de bakproblemen versneld door flushen, hoewel ik er voorstander van ben. Op een iets eerder moment dan wel. Het verhaal van Autrans herken ik wel, maa rnu weet je 1 ding zeker: hij gaat kapot. Als je hem GOED laat flushen dus ALLE filters vernieuwd, en over een paar duizend km's weer flushed kún je mazzel hebben. Het is mij ook ooit gelukt om toch nog 40K door te rijden zonder trubbles.
Succes JP

ed

Standaard probleem wat wordt verholpen met flushen. Maar het is inderdaad niet uitgesloten dat na 450k problemen met de bak kunne optreden. Ik zou flushen en na een paar maanden nogmaals herhalen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

En waarom niet 'voorzichtig' flushen? Dus een paar liter aflaten, vullen, rijden, etc.etc.


Gr ???

hayke

Toch flush overwegen dus.

Thuur, wat is daar het voordeel van t.o.v in één (nou ja... twee) keer de hele mep vervangen?

Ik overzie het nog niet helemaal...

jan piet

Thuur, kan het niet zo zijn dat er filters / kanalen verstopt zitten. Dan kun je toch beter alles, inclusief dat ^&**%%$$ ver weg verstopte filter vervangen (en zeker weten dat ze dat hiervoor genoemde filter ook meenemen) zodat je dat uitsluit. Paar 1000km rijden en dan nogmaals. Mijn automaat bleef heel tot 518K bij de diesel. De geredde automaat kwam uit een Chevy

daytonawim

Kijk als ze roepen dat de bak te ver heen is, zou ik er 100 of 200 euro op stuk durven gooien
in plaats van 2500 euro o.i.d voor een ruilbak met montage.

V70geRwin

voor het ruw inkomen, het bonken, van de lock-up geeft volvo zelf wel als oplossing om de bak te spoelen. bij jou lijkt het wel om de lock up te gaan maar is het als ik zo lees wel een ander probleem dan het hard erin bonken, zoals je het omschrijft lijkt het idd eerder alsof de drukopbouw van de lock-up niet lekker erin komt.

spoelen kun je goed zelf doen en dan ben je klaar voor dik 100 euro aan olie.
ik zou dat nu proberen voor het nog minder wordt.

al kan het spoelen ook het risico inhouden dat je bak eerder mee stopt dan dat je nu niets doet.

voor jouw auto zou ik bij defect gaan voor een 2dehands bak gaan, moet je kunnen vinden tussen 300 - 600 euro.

thuur

Citaat van: hayke op 15-09-2010 22:56:11
Toch flush overwegen dus.

Thuur, wat is daar het voordeel van t.o.v in één (nou ja... twee) keer de hele mep vervangen?

Ik overzie het nog niet helemaal...

Als je ineens alle olie vervangt week je meteen alle zooi los. Die komt dan vervolgens (met een beetje pech) in alle kanalen, hoekjes en gaatjes waardoor de hele boel vastloopt. Dat geldt dus ook voor het filter. Als je maar een beetje vervangt week je de troep niet helemaal los. Nieuwe olie heeft een bijzondere eigenschap, en dat is dat het vuil goed kan vasthouden (met mate). Als je zo beetje bij beetje flushed loop je niet het risico wat ik hierboven beschrijf. Betekent wel dat de nieuwe olie binnen 5 minuten weer zwart is en dat je na, zeg 4x 4 liter vervangen (dat komt er ongeveer uit als je de vulplug lost) nog steeds geen schone olie hebt, maar wel verse.


jan piet

Citaat van: thuur op 16-09-2010 00:01:41
Citaat van: hayke op 15-09-2010 22:56:11
Toch flush overwegen dus.

Thuur, wat is daar het voordeel van t.o.v in één (nou ja... twee) keer de hele mep vervangen?

Ik overzie het nog niet helemaal...

Als je ineens alle olie vervangt week je meteen alle zooi los. Die komt dan vervolgens (met een beetje pech) in alle kanalen, hoekjes en gaatjes waardoor de hele boel vastloopt. Dat geldt dus ook voor het filter. Als je maar een beetje vervangt week je de troep niet helemaal los. Nieuwe olie heeft een bijzondere eigenschap, en dat is dat het vuil goed kan vasthouden (met mate). Als je zo beetje bij beetje flushed loop je niet het risico wat ik hierboven beschrijf. Betekent wel dat de nieuwe olie binnen 5 minuten weer zwart is en dat je na, zeg 4x 4 liter vervangen (dat komt er ongeveer uit als je de vulplug lost) nog steeds geen schone olie hebt, maar wel verse.



Verdomd Thuur, daar zeg je wat, met die Chevy hebben we toen iedere dag, een keer of 5 op rij inderdaad een liter of 2 olie vervangen   :eusa_wall: En die had dik 350K miles gelopen. Dagelijkse rit Waddinxveen - Delft vv (53km). Dus inderdaad op die manier! Ik ken het losweek principe, maar daar zijn net zoveel voorstanders als tegenstanders van te vinden....
gr,JP

hayke

Als je op die manier 'langzaam' flushed; hoeveel tijd / km zit er dan tussen die verschoningen? Is dat een kwestie van een flink blokje om, of moet ik aan een paar honderd kilometer denken?

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

... en dat verversen van de helft (i.p.v. flushen) kun je ook makkelijk zelf.

Auto op bokjes, plug uit de bak en laten lopen. Desnoods als je merkt dat de straal dunner wordt gewoon weer dichtdraaien. Als je hem ververst komt er idd. 4-5 liter uit, de rest (liter of 3) blijft nog in het systeem en oliekoeler.

hayke

En de filters? Eerste en vierde keer vervangen?

jan piet

Het filter dat je mede zou moeten vervangen kom je zelf niet bij, die zit verrekte ver weg. Staat al aardig wat over in het grote flush topic en alle verzamelingen daar omheen...