1-malige koppeling/versnellingsbak probleem

Gestart door PeterM, 16-09-2010 09:08:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterM

Kan iemand ook iets zeggen over het volgende wat ik gisteravond heb meegemaakt:

Ik reed gisteravond op de snelweg met een niet al te zwaarbeladen aanhanger in een een gangetje van 100 km/u. en in z'n 5. Van het ene moment op het andere ontkoppelde de versnellinsbak, dus ik reed in z'n 5, maar eigenlijk stond de versnellingsbak in z'n vrij. Het eerste wat ik dacht dat het een lekke koppelingscylinder zou zijn, maar dat was het niet aangezien ik nog normale druk op het pedaal had. Ik begon dus steeds langzamer te rijden (ik liet hem uitrollen) en probeerde hem weer in een versnelling te krijgen. Lukte allemaal niet. Toen ik op de vluchtstrook tot stilstand kwam, weer geprobeerd hem in de versnelling te krijgen en ja hoor, dat lukte. Ben vervolgens gewoon naar huis gereden zonder problemen (ongeveer 50 km).
Iemand een idee? Het gaat hier om een V70T met 287.000 km op de teller.
Oh ja, ik heb begin van de week een aandrijfas (de korte aan de bestuurderszijde) gemonteerd van een 850 2.5 10V die qua uitvoering iets minder dik is dan de originele, maar verder goed paste. Lijkt me niet dat dit er iets mee te maken heeft.

Gr.

Peter

PeterM

Het is dus niet bij deze ene keer gebleven. Vrouwlief was vanochtend onderweg en heeft het ook 1 x meegemaakt. Iemand suggesties???

Jack v

In elke versnelling of alleen in zn 5, vreemd verhaal trouwens.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

PeterM

bij mij gebeurde het in de 5 en bij m'n vrouw in de 2, inderdaad vreemd

Jack v

Lijkt me eerder iets met je diff. Aandrijfas ging er makkelijk in?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

PeterM

aandrijfas die er nu onder zit is dunner dan de originele, maar het gedeelte die de bak in gaat was volgens mij hetzelfde, ging dus redelijk gemakkelijk naar binnen, of moet dat juist niet?

peteRRR

#6
Je shuift de as er in en dan ietjse terug en dan een flinke duw geven en dan voel je iets klikken,dan zit ie goed.
Gaat allemaal relatief makkelijk,maar is wel duidelijk voelbaar.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

PeterM

ik heb hem er gewoon in geschoven, misschien dan dus niet ver genoeg, vanavond gelijk checken!

Jack v

hij klikt vast met een borgveer die moet je duidelijk horen dan kun je de as ook niet meer terugtrekken.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

PeterM

Probleem is opgelost, as zat inderdaad niet ver genoeg in de bak, hartelijk dank voor het meedenken! :)

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

francois


dennis850estate

Citaat van: PeterM op 16-09-2010 20:03:29
Probleem is opgelost, as zat inderdaad niet ver genoeg in de bak, hartelijk dank voor het meedenken! :)

Als er verder geen schade is heb je flink mazzel gehad. Bak en as hadden kapot kunnen zijn.  :eusa_snooty:

Was de veerring nog wel goed?

PeterM

Ik ben vandaag vanuit Groningen naar Utrecht heen en weer geweest, geen enkel probleem gehad, geen rare geluiden of wat dan ook.

As zat gewoon niet ver genoeg in de bak. Ik heb daar niet expliciet opgelet. Hij zat in de bak en leek ver genoeg. Dus niet.
Ik kan me voorstellen dat de boel stuk had kunnen zijn, maar nu blijkt wel weer dat onze onderdelen wel tegen een stootje kunnen. Volgende keer toch alles beter checken ;D