Verlies koelvloeistof en niet werkende airco

Gestart door markmol, 16-09-2010 17:27:28

Vorige topic - Volgende topic

markmol

Beste forumlezers,

Mijn Volvo 855 2.5i 10V verliest koelvloeistof, ongeveer een halve liter per 250 km. Ik zag vanmorgen een heel klein plasje onder de radiateur liggen. Nu werkt mijn airco ook niet en ik had ergens anders op het forum gelezen dat er twee elementen voor in zitten, de condensator van de airco en de radiateur. Toen ik onder de voorbumper keek waar het wegkwam leek het erop dat dit aan de linkerzijkant (als je voor de auto staat) van het eerste, na een halve liter bijvullen en op en neer naar de winkel te zijn geweest leek het toch van het tweede element weg te komen. Ik heb gekeken of er ergens anders wat lekt maar dit lijkt op eerste aanblik de enige plek. De vloeistof die hij lekt is enigzins plakkerig. Nou is mijn vraag hoe zit het nou met de twee elementen? En kan het zijn dat wanneer de radiateur lekt de airco het niet doet?

jan piet

Volgens mij drenst je radiateur gewoon door, het begin van het einde. Dus ergens een keer vervangen voor het lek echt groter wordt, maar meestal gaat het wat geleidelijk. De lekkage is koelvloeistof. De niet werkende airco staat er in principe los van en kan vele oorzaken hebben. De airco is toch wel een betrouwbaar onderdeel in onze roffels  :evil:

(JP die gelijk zijn handen blauw slaat tijden het afkloppen op de tafel omdat de zijne het (nog) doet)

markmol

Maar is het nou de achterste of de voorste?

verburgh

-D©©©L-

markmol

Hmm, o.k. dan binnenkort maar ff (laten) vervangen.. Iemand idee vd kosten?

jan piet

Citaat van: markmol op 16-09-2010 17:49:17
Als je geen automaat hebt kost een goede niet originele radiateur ongeveer € 175.-. Een originele richting de € 100 +.Het verschil zit 'm in de hoeveelheid werk. Volgens mij ben je bij een MT in 2 uur wel klaar, bij een automaat uurtje meer. (ivm oliekoeler bak)
Je airco kan een lek in je systeem zijn, maar is helaas vaak de koppeling van je airco pomp. Meen een honderd of 7-8 inclusief montage en vullen.
Gr,JP

markmol

Citaat van: jan piet op 16-09-2010 18:21:37
Als je geen automaat hebt kost een goede niet originele radiateur ongeveer € 175.-. Een originele richting de € 100 +.Het verschil zit 'm in de hoeveelheid werk. Volgens mij ben je bij een MT in 2 uur wel klaar, bij een automaat uurtje meer. (ivm oliekoeler bak)
Je airco kan een lek in je systeem zijn, maar is helaas vaak de koppeling van je airco pomp. Meen een honderd of 7-8 inclusief montage en vullen.
Gr,JP

Ik neem aan dat je bedoeld dat een imitatie 100 is en origineel 175?

jan piet

Citaat van: markmol op 16-09-2010 22:51:26
Gr,JP

dream on

markmol

Maar bedoel je nou dat een originele goedkoper is?

UserID6342

Een imi radiateur kost ca. 165-175 euro en een origineel een veelvoud ervan.

thuur

Citaat van: markmol op 16-09-2010 22:51:26
Gr,JP

Ik lees: imitatie 175 en origineel nog eens 100 daar bovenop (dus 275).

Gr 8)

)()()sT

En een uur meer voor een automaat?  ???
Dat is toch gewoon de leiding van de geïntegreerde oliekoeler afkoppelen en weer aansluiten op de nieuwe  :D

mehn

Dealer: € 274 excl. BTW en eventuele korting. Dit is voor de duurste versie met 2 oliekoelers.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

markmol

Zo vandaag de radiateur laten vervangen. Dit gedaan bij de Combigarage, supernetjes, goedkoop en snel. Totale kosten 265,-! Inclusief montage (ca 1,5 uur), vloeistof, radiateur, testrit, kop koffie en antwoorden op allerhande vragen! Echt een topzaak!