check engine

Gestart door Gompiev70xc, 20-09-2010 16:11:07

Vorige topic - Volgende topic

Gompiev70xc

sedert enkele weken brandt het "check engine"-lampje. Verder merk ik niks: rijden gaat helemaal prima.
Begon enkele dagen nadat in ABScontroller had losgehaald om opnieuw te solderen (heel goed te doen als je even de tijd neemt)
uitlezen bij Svala: "284: ecm-4801 Efficientie driewegkatalysator, onregelmatige storing". advies: ff niks doen, gereset.
Na 10 km brandde 'ie weer. Daarop uitgelezen bij mijn vakgarage: Melding dat er iets zou zijn met de nokkenasversteller.
Daar geloof ik dus helemaal niks van, ik heb een V40 gehad met een kapotte nokkenasversteller: dat leek wel een diesel, totdat ik gewoon de stekker uit die versteller trok.

Iemand suggesties? (liefst van het soort die helpen en geen geld kosten!)
Het gaat om een V70 XC uit 2000..

Mr Rens

Nou maak je borst maar nat, want als er een volvo is die constant elektrische storingen heeft is het wel de XC70 classic. althans, die van ons dan. Bij ons zelfde verhaal; oplossing was een verlengstekker voor de lambdasonde; einde storing. Schijnt bekend euvel te zijn.

Zelf resetten kan ook dmv loshalen massa en even contact maken met de plus.
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

haasje

Citaat van: Mr Rens op 20-09-2010 18:50:17
Nou maak je borst maar nat, want als er een volvo is die constant elektrische storingen heeft is het wel de XC70 classic. althans, die van ons dan. Bij ons zelfde verhaal; oplossing was een verlengstekker voor de lambdasonde; einde storing. Schijnt bekend euvel te zijn.

Dat is geen resetten, dat is zorgen dat het lampje uitgaat, resetten kan alleen via een uitleescomputer.

Mr Rens

Citaat van: haasje op 20-09-2010 22:15:07

Dat is geen resetten, dat is zorgen dat het lampje uitgaat, resetten kan alleen via een uitleescomputer.

Verrek, uitzetten
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

cas

Dus je bent alleen maar uitgeleZen tot nu toe? Nog niet helemaal gereset? Of lees ik nou weer verkeerd.... Toch niet de auto op contact gezet toen de ABS complutrr er uit was? Meen dat dit ook storingen kan geven.... Thuur weet dit wel ;-)
ik zit maar te gissen, heb je ook niet veel aan...
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

)()()sT

Nou maak je borst maar nat, want als er een volvo is die constant elektrische storingen heeft is het wel de XC70 classic.

Wij hebben een '98er en dat is precies hetzelfde als iedere andere 2.5T, enig verschil is een andere versnellingsbak (behuizing dan) en de tussenbak met AWD. Dus wat een XC zogezegd een probleemwagen maakt zie ik niet zo 1-2-3.

tackle

en het verschil is?

GeertM2

Citaat van: Mr Rens op 20-09-2010 18:50:17n. Bij ons zelfde verhaal; oplossing was een verlengstekker voor de lambdasonde; einde storing. Schijnt bekend euvel te zijn.
Wat voor verlengstekker is dat en waarom helpt dat?

)()()sT

Citaat van: tackle op 21-09-2010 12:32:56

en het verschil is?

Dan blijft de foutcode nog steeds in het geheugen van de ECU staan; met resetten wis je alle code's ;)

Verlengstekker voor de sonde: enige wat ik me daarbij kan voorstellen is een extra stuk draad met (contra)stekkers. Heb ik ook omdat bij de 3" DP. de tweede ingang van de sonde wat verder naar achteren zit.

Mr Rens

Citaat van: GeertM2 op 21-09-2010 14:26:02
Citaat van: Mr Rens op 20-09-2010 18:50:17n. Bij ons zelfde verhaal; oplossing was een verlengstekker voor de lambdasonde; einde storing. Schijnt bekend euvel te zijn.
Wat voor verlengstekker is dat en waarom helpt dat?

Schijnt een oplossing van volvo zelf te zijn; de verlengkabel is namelijk door de dealer geadviseerd en gemonteerd. idd gewoon een stukje verlengkabel.

Mr Rens

Citaat van: )()()sT op 21-09-2010 11:12:08
Nou maak je borst maar nat, want als er een volvo is die constant elektrische storingen heeft is het wel de XC70 classic.

Wij hebben een '98er en dat is precies hetzelfde als iedere andere 2.5T, enig verschil is een andere versnellingsbak (behuizing dan) en de tussenbak met AWD. Dus wat een XC zogezegd een probleemwagen maakt zie ik niet zo 1-2-3.

Het zijn ook prachtauto's, vooral de robuuste awd look doet veel. Maar wij hebben er gewoon één die óf maandagmorgen óf vrijdagmiddag is gemaakt, want altijd wel elektrische storingen (onverklaarbare lampjes die aan gaan, en maarzo weer uitgaan, gasklep kaduuk en niet meer dan 4000 toeren willen maken etc.). Desalniettemin een dikke bak met net 280k op de klok

Gompiev70xc

ff terug on topic:
- auto is dus 2x uitgelezen EN gereset, met kortdurend resultaat. k heb al een tijdje de indruk dat ie in de buurt van de turbo wat olie lekt (olieverbruik plm 1 liter/10000km), blok zelf is kurkdroog, maar op de tussenbak zijn sporen motorolie te zien. Heeft inmidels 130000km gelopen.
- bij uitlezen door dealer stond in rapport een opmerking over de achterste lambdasonde ("uitgeschakeld"), en toen moest ik denken aan dat verhaal over verlengstukkie!
Is daar een bestelnummer van en montagehandleiding?
Omdat ik eea thuis op straat moet gaan maken ben ik graag op alles voorbereid!
Dank tot zover!

thuur

Citaat van: tackle op 21-09-2010 12:32:56

en het verschil is?

Als jij een brief leest in Word en je zet je PC uit, dan is de brief en Word wel weg, maar ze staan nog wel degelijk op je computer!

@TS: voor een stukje verlengkabel een montagehandleiding? :eusa_think:

Gr 8)

Gompiev70xc

tja, is al laat.. vind het alleen prettig om voordat ik aan de slag ga, me een voorstelling kan maken wat ik waar aan kan treffen.. of ik er een beetje makkeljk bij kan, dat idee.

thuur

Citaat van: Gompiev70xc op 22-09-2010 00:32:12
tja, is al laat.. vind het alleen prettig om voordat ik aan de slag ga, me een voorstelling kan maken wat ik waar aan kan treffen.. of ik er een beetje makkeljk bij kan, dat idee.

Dan doe jezelf een lol en kijk eerst eens (bij daglicht ;D) naar de lambdastekkers. Ze liggen op de versnellingsbak aan de achterkant. Meestal in een beugeltje. Goed zoeken, het zijn zeer specifieke stekkers: blauw/grijze blokjes met 1 rode zijkant. Die zijkant dien je uit te trekken, dan komt de stekker los. Kan soms moeilijk gaan maar een beetje siliconenspray of WD40 en ze komen zo los. De voorste sonde kun je net zien als je goed kijkt (stekker volgen), dus de andere moet je hebben.

Voor meer zicht haal je even het luchtfilterhuis weg.

Gr ;)