koppeling en distributieriem vervangen

Gestart door mark20v, 09-03-2004 22:27:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark20v

Binnen nu en een aantal weken ga ik mijn koppeling en de distributieriem vervangen. De koppeling trilt bij opkomen ( terug- en opschakelen) en hij grijpt hoog aan. De distributieriem vervang ik omdat ik de auto net heb gekocht en het zekere voor het onzekere wil nemen. Radiateur begint ook te lekken. :-\

Waar kan ik het beste de onderdelen gaan halen qua prijs??

Als jullie nog tips hebben wat ik naast de krukaskeerring nog meer moet controleren of vervangen hoor ik het graag. Ik denk dat ik het hele subframe laat zakken dus kan ik overal goed bij. ;)
Volvo separates men from the boys  

mark20v

Kan de vraag beter anders stellen gezien het grote aantal reactie :P

Moet ik imitatieonderdelen kopen of kan ik beter een paar tientjes extra neerleggen voor orginele onderdelen?

hier een paar prijzen:
--------------------------------------------------------------------------
                               orgineel        brezan          ama

koppelingsset          €260             €242             €335

radiateur                 €186             €189             €142

spanrollen(2)           €   *1            €129             €151

waterpomp              €86               €62               €65

distr. riem                €56               €47               €51

---------------------------------------------------------------------------
*1 : vervangen ze nooit standaard bij deze dealer, alleen als de rollen lawaai maken. Lekker handig  :-\ ik ken een hoop beunhazen die zo denken maar van merk dealers mag je iets meer verstand verwachten.
(ps. ze lagen daar ook niet op voorraad.)

Volvo separates men from the boys  

855-Champagne

Gezien het bouwjaar van de auto zou ik de orginele koppelingsset nemen de ama radiateur, volvo pomp en distr riem,
Je kan ook kijken of je een gebr radiator kan krijgen, scheelt toch weer.

Suc 6John

Ramon

Dag Mark20V,

De discussie over het wel/niet vervangen van de spanrollen kan je vinden met de zoekfunctie.

Als je kennelijk van plan bent om dit allemaal zelf te gaan doen, heb je technische kennis.

Hierdoor kun je waarschijnlijk ook de inschatting maken of je met Volvo delen of imitatie aan de gang gaat. (Je hebt namelijk imitatie en imitatie......, als je begrijpt wat ik bedoel )

Die krukas keerring zou ik in ieder geval zeker vervangen.

Verder MOET je het subframe laten zakken anders heb je geen ruimte om je bak los te halen.

Succes,

Ramon
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

mark20v

Dag ramon,

ik zit er over te denken om het gehele subframe te laten zakken.
Ten eerste omdat je dan overal goed bijkunt en ten tweede kan ik alles eens goed bekijken/controleren (ik heb hem net gekocht)

Over die spanrollen, die vervang ik eigenlijk bijna altijd, ook bij klanten
ik werk zelf bij een autodealer.

-De meerkosten zijn ongeveer €100,-
-Je hoeft er dan geen aandacht meer aan te schenken
-Ze moeten toch weer 75.000. mee
-je hebt toch alles los

Ik vind natuurlijk wel dat ieder voor zich moet/kan beslissen of de rollen wel of niet vervangen worden.

Heb je toevallig ervaring met het laten zakken van het gehele frame?

Ik heb gehoord dat ze bij de dealer ook maar een kant laten zakken.

    Mark
Volvo separates men from the boys  

Ramon

Hoi Mark,

Ik heb zelf ook mijn spanrollen vervangen.
Discussie ging eigenlijk meer over de hydraulische spanner........ die echt niet hoeft te vervangen  ;D

Subframe kan inderdaad aan een kant blijven zitten.

Ik hang echter de motor boven helemaal op tussen de voorschermen met een U beugel en trek wel het subframe eronder uit, zit het ook niet in de weg. Motor stukje kantelen.

Net wat je fijn vind, laten zitten scheelt iets werk.

Flinke klus, maar goed te doen.
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

mark20v

Spanner vervangen is ook naar mijn mening niet nodig.

Tis inderdaad een flinke klus. Ga ik volgende maand mee beginnen ;D
Ik trek er een heel weekend voor uit, er zit altijd wel iets tegen :P

Op het werk kan ik hem op een brug zetten, heb al het gereedschap bij de hand. Ik heb ook nog een collega die me wil helpen  ;) is altijd makkelijk!

bedankt voor je advies,

      mark
Volvo separates men from the boys  

mark20v

Zo, het heeft even geduurd maar de reparaties zijn uitgevoerd. Koppelingsset met druklager en de achterste krukaskeerring vervangen. Viel op zich mee maar is toch een pittige klus. Bij de dealer een speciaal gereedschap geleend om de plaat mee te centreren, daarbij hoort een soort trekker waarmee je de drukgroep op kunt spannen zodat deze perfect spanningsvrij gemonteerd kan worden. Ideaal gereedschap!

Bij de distributieriem heb ik zoals eerder vermeld beide rollen en de voorste krukaskeering vervangen. Deze klus stelt niets voor en zou thuis op de stoep makkelijk te doen zijn.

Tijdens het vervangen van de koppeling tradt er wel een complicatie op :'( de twee koelvloeistofslangen die in het schutbord verdwijnen zitten met hun aluminium eindstuk in een kunstof huis geklikt. Dat kunstof huis zit vast in het schutbord. Als je van binnenin de auto kijkt zitten in dat huis weer twee aluminium pijpjes richting kachelradiateur. Je raad hem al: kunstof huis scheurde binnenin tijdens de werkzaamheden!! Gevolg is dat ik de slangen eruit moest halen en de pijpjes binnenin ook. Alles zat lekker vast dus ik heb mijn portie weer gehad.

Bij de dealer een nieuw huisje en pijpjes met ringen (complete set) gehaald en vanavond gemonteerd.


Ik ben weer een tevreden mens, koppeling gaat weer zo licht als een veertje en de distributie kan weer even mee ;) De onderdelen heb ik overigens allen bij de dealer gehaald, dan weet je zeker dat het ook de juiste delen zijn.
Volvo separates men from the boys  

thuur

En weer een tevreden Volvo-rijder met een gerust hart! ;)

Gr 8)

Otto

Ieamnad enig idee hoeveel je kwijt bent als je dit bij de dealer laat doen.
Dus koppeling + distri?

Otto
Es geht darum die speed um die curve zu bringen!
( www.alfamici.com )

daytonawim

Distibutiesnaar en multiriem vervangen 221 euro's bij de volvo in alkmaar ( vandaag laten doen)

Piet

Ik heb een volvo 850 T5R uit 1996 waarvan ik de distr.riem, koppeling en achterste oliekeerring wil vervangen.
Ik heb helaas geen brug ter beschikking.
Is deze klus ook zonder brug te doen?
Is het stuk speciaal gereedschap wat je had geleend om de plaat mee te centreren het enige benodigde speciaalgereedschap?

Eugene

Voor de koppeling en de keerring heb je echt wel een brug (of put) nodig, voor de ditributieriem niet.




If it's not blown, it sucks...

italia

Zeker een redelijke prijs, Hoor prijzen van Dealert rond de 900 eurie en niet dealert van meer dan 1000.

Prijs je maar gelukkig met die garage, al koste het mij met mn zwager maar 300. en een Héle Zaterdag.....

bud

Citaat van: eugene op 24-01-2006 00:34:46
Voor de koppeling en de keerring heb je echt wel een brug (of put) nodig


heb het wel eens gedaan, uit noodzaak ( maatje helpen )
leuk is anders maar met een goeie krik , takel en een zooi steunen kan het wel
pijn aan je rug is wel te verwachten
is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl