Wie rijdt er alweer op winterbanden (seizoen 2010/2011)?

Gestart door pwassink, 16-07-2010 13:46:42

Vorige topic - Volgende topic

fredtref

Vanmiddag de nieuwe Conti's wintercontact TS830 op staal er onder geplakt

pazzje

Ik vind het wel heel erg vroeg.
Stond laatst een test in de autoweek.
Hierin werden winterbanden en normale banden getest op alle vlakken, bochtsnelheid, remweg, aquaplanning, slalom,enz enz. Bijna in alle gevallen zijn normalebanden beter, ook bij lagere temperaturen en regen. Het enige punt waarop winterbanden beter scoren zijn als erg echte sneeuw ligt, ze heten band oon niet voorniets m&s banden (mud en snow). Een winterband doet het echt niet beter bij koudere temperaturen dan een normale band. Sterker nog uit de testen bleek dat een normale band bij koude temps het beter doet dan een winterband

BenC70ES

Citaat van: pazzje op 17-10-2010 17:57:47Een winterband doet het echt niet beter bij koudere temperaturen dan een normale band. Sterker nog uit de testen bleek dat een normale band bij koude temps het beter doet dan een winterband

Dan heb jij nog nooit een sportieve band onder je auto gehad...  die doen het echt niet beter hoor.  Daar verminderd de grip echt aanzienlijk...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

pazzje

Citaat van: BenC70ES op 17-10-2010 18:03:39
Citaat van: pazzje op 17-10-2010 17:57:47Een winterband doet het echt niet beter bij koudere temperaturen dan een normale band. Sterker nog uit de testen bleek dat een normale band bij koude temps het beter doet dan een winterband

Dan heb jij nog nooit een sportieve band onder je auto gehad...  die doen het echt niet beter hoor.  Daar verminderd de grip echt aanzienlijk...

Geen idee, uit de testen komt dat niet naar voren

BenC70ES

Citaat van: pazzje op 17-10-2010 18:08:00

Geen idee, uit de testen komt dat niet naar voren

Welke bandenmaat werd er getest?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

fredtref

verron

Is zeker niet bij de slip en rijtraining geweest. Het verschil met winterbanden op nat was opmerkelijk!!
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

)()()sT

Citaat van: Quota op 13-10-2010 20:19:18
Vraagje, ik heb de winterbanden op stalen velgen zitten, kan ik daar gewoon de wielbouten van de lichtmetalen velgen voor gebruiken, of heb ik daar een apparte set van wielmoeren voor nodig? Ik ben bang dat de koppen van de moeren anders zo ver uitsteken t.o.v. de velg.

Past gewoon, alleen de boutkop steekt idd verder uit.
Maarrrr... Onder de XC lopen de bouten in de remschijf/trommel wel aan bij de achterwielen. Daar hebben we dus wel aparte bouten voor.

Misha

Citaat van: pazzje op 17-10-2010 17:57:47
Hierin werden winterbanden en normale banden getest op alle vlakken, bochtsnelheid, remweg, aquaplanning, slalom,enz enz. Bijna in alle gevallen zijn normalebanden beter, ook bij lagere temperaturen en regen. Het enige punt waarop winterbanden beter scoren zijn als erg echte sneeuw ligt, ze heten band oon niet voorniets m&s banden (mud en snow). Een winterband doet het echt niet beter bij koudere temperaturen dan een normale band. Sterker nog uit de testen bleek dat een normale band bij koude temps het beter doet dan een winterband
Je hebt helemaal gelijk.  En BenC70ES ook.

Sportieve banden zijn namelijk wél echt bagger bij lagere temperaturen en ietsie gladheid.

Bij gewone banden maakt het geen hol uit, tenzij er echt sneeuw in het spel is.Of dikke modder.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

fredtref

Citaat van: Misha op 17-10-2010 21:54:29

Sportieve banden zijn namelijk wél echt bagger bij lagere temperaturen en ietsie gladheid.

Bij gewone banden maakt het geen hol uit, tenzij er echt sneeuw in het spel is.Of dikke modder.

Hebben jullie dit filmpje gezien, volgens mij is de Adac toch redelijk betrouwbaar in zijn testen en conclusies

http://www.youtube.com/watch?v=B2vbuHZUFTU

JvW

Ewout Schalkwijk

Zo, de V70 rijdt alweer op wintersloffen (spijkervrij) vorige week was het -8,5 graden, nu regenachtig rondom 0-2 graden. Vrouwtje rijdt nog steeds op zomersloffen onder haar Quattro. Gaat prima en ze rijdt 6 km per dag :-)

Toen vorige week de eerste keer een beetje sneeuw viel, liep zij lekker door de regen in NL, vandaar dat ze nog niet gewisseld is.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Chris

De set Nokians ligt klaar in de garage. Voorlopig wacht ik nog even met ze eronder te schroeven, vind het nog wat te vroeg nu.

hathü

Bij mij liggen ze ook nog in de garage, ik wacht op vorst en sneeuw, komt dat niet dan blijven ze daar lekker liggen.

Johann

Citaat van: Misha op 17-10-2010 21:54:29

Denk dat met temperaturen onder de 10 graden, maar boven het vriespunt eventueel vochtig weer en een rijstijl waarbij je misschien maximaal ritjes van een km of 15 per keer doet zonder al te veel snelweg gebruik een goede en sportieve winterband het beter doet dan een goede sportieve zomerband ja maar ik blijf er toch bij dat dit niet echt de discussie is in Nederland. Wat je hier veelal ziet is dat men een goede zomerband, tegen het sportieve aan laten we maar zeggen, veelal aan de kant doet voor een inferieure winterband maar ondertussen wel de zelfde rijstijl zoveel mogelijk wil blijven hanteren..
Zo gaat men bijvoorbeeld van een 195/60-16-7j zomerband naar een 185/70-15-5.5j sneeuwband. Naast dat de toepassing al volledig de plank mis slaat laat de werking van deze toch vaak dubieuze winterbanden ook nog eens te wensen over. Ga je hiermee veelal op normaal wegdek rijden met temperaturen boven het vriespunt dan zal deze sneeuwband het aanzienlijk minder doen dan een goede zomerband in dezelfde maat maar omdat je ook nog eens van goede banden op een stabiele basis naar fietsbanden op smalle hoepels gaat met raar, zacht, extreem buigzaam en hoog profiel dan zal deze band meer om de velg rollen, slechter stuurgedrag laten zien, ronduit gevaarlijk remgedrag en aanzienlijk minder zijwaartse grip. Met andere woorden bij een minimale uitwijk of noodrem aktie kun je helemaal niets met zo'n band behalve zeggen dat je braaf bent en al winterbanden onder de auto hebt. Ga je van een goede sportieve zomerband naar een goede en sportieve winterband met dezelfde maat dan zal het gedrag van deze goede winterband je verbazen ja maar wil je je geld eigenlijk niet aan degelijke winterbanden uitgeven zet de auto dan in de schuur en ga met het openbaar vervoer.