Wie rijdt er alweer op winterbanden (seizoen 2010/2011)?

Gestart door pwassink, 16-07-2010 13:46:42

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Citaat van: mehn op 12-11-2010 07:46:47
Gisterochtend om 06:15uur 2,7 graden. Vandaag op hetzelfde tijdstip 11,7 graden.

Zomerbanden dus ;D

Precies... ik gooi ze er echt nog niet onder hoor.. Trouwens, ze liggen nog steeds bij m'n maat om omgelegd te worden om de Satellite's  :eusa_shifty:

verron

0,5 mm rubber besparen ivm de temperatuur :eusa_doh: Da's idd beter dan slippen op natte bladeren of vieze, natte en vervuilde wegen  :eusa_angel:
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

)()()sT

Nou, 10 jaar geleden overleefden we ook zonder winterbanden. Tegenwoordig gaat men lopen panieken over zomerbanden en natte wegen.  :evil: :D

V70geRwin

dat is nou vooruitgang.

Met die dikke plassen van gisteren waren die hoge noppen ook wel fijn.

verron

Citaat van: )()()sT op 12-11-2010 09:02:45
Nou, 10 jaar geleden overleefden we ook zonder winterbanden. Tegenwoordig gaat men lopen panieken over zomerbanden en natte wegen.  :evil: :D

Da's waar, maar waarom heb je ze dan überhaupt? Ze hebben mij altijd geleerd, gebruik de middelen als ze ter beschikking staan  ::). Natuurlijk moet iedereen het voor zichzelf weten maar ik krijg meer het idee dat men de montage uitsteld uit kostenoverweging. Leasemaatschappijen (de zuinigste onder ons) sturen begin oktober al de brieven de deur uit om de winterbanden te laten monteren en dat doen ze echt niet voor niets. Als ze 2ct kunnen besparen door ze een week later te versturen zullen ze het zeker niet laten. Het is zo jammer als je schade rijdt als je het had kunnen voorkomen. Maar misschien ben ik wel te voorzichtig  :angel:

)()()sT

Citaat van: verron op 12-11-2010 09:19:22
Nou, 10 jaar geleden overleefden we ook zonder winterbanden. Tegenwoordig gaat men lopen panieken over zomerbanden en natte wegen.  :evil: :D

Da's waar, maar waarom heb je ze dan überhaupt? Ze hebben mij altijd geleerd, gebruik de middelen als ze ter beschikking staan  ::). Natuurlijk moet iedereen het voor zichzelf weten maar ik krijg meer het idee dat men de montage uitsteld uit kostenoverweging. Leasemaatschappijen (de zuinigste onder ons) sturen begin oktober al de brieven de deur uit om de winterbanden te laten monteren en dat doen ze echt niet voor niets. Als ze 2ct kunnen besparen door ze een week later te versturen zullen ze het zeker niet laten. Het is zo jammer als je schade rijdt als je het had kunnen voorkomen. Maar misschien ben ik wel te voorzichtig  :angel:

Waarom ik ze heb?? Voor de winter, niet als het 12-15 graden is en het toevallig eens regent.

volvobug

Citaat van: spekkie99 op 12-11-2010 09:12:49
dat is nou vooruitgang.

Met die dikke plassen van gisteren waren die hoge noppen ook wel fijn.

mee eens.

Zat tussen 19:00 en 20:00 uur op de A12 met buien waarin het leek alsof er emmers water leeggegooid werden, maar geen centje pijn  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

holland850

ja hoor  al weer van af 23 okt. verplicht hier vanaf 1 nov.
En we zijn ze al nodig geweest met de eerste sneeuw van een paar week terug ;D ;D
onze huis hier in rauris
http://www.landhuisrauris.com

zwamborn

Citaat van: )()()sT op 12-11-2010 09:26:39

Waarom ik ze heb?? Voor de winter, niet als het 12-15 graden is en het toevallig eens regent.

Tja, maar wanneer begint de winter...
http://www.knmi.nl/cms/content/10002/chaotische_vrijdag_25_november_in_de_bilt_donkerste_dag_ooit

Na een keer 900 euri schade (was nog met de R, zo glad dat ook het ABS niets deed, keuze uit tegen een busje of een hoge stoeprand, werd de laatste, Volan + wiellager stuk), en vorig jaar een uur bezig geweest te zjn de straat uit te komen (te lang gewacht met winterbanden monteren) neem ik geen risico meer. Geen meerkosten, dus waarom niet? Ook als het per ongeluk een keer 12 graden is...

(O,  :eusa_wall:, ze moeten er nog onder, nog geen tijd gehad.... :eusa_whistle:)

elianmars

Kostenbesparing? M'n zomerbanden zijn duurder dan de winterbanden.......
Vanavond in de stromende regen gereden en prima wegligging met de zomerbanden. Pas als er kans is op winterse neerslag, dan gaan de winterbanden er onder.

)()()sT

Ik heb ze er nog niet onder, simpelweg omdat ik ze nog niet hier heb ;D
Anders had ik ze bv. gisteren wel gewisseld hoor (gisteren bij de auto van Nynke's moeder gedaan; ik krik m op en het begint te hozen  :evil:)
Ik moet alleen glimlachen dat sommigen doen alsof ze met een stevige bui en nat wegdek ook beter zijn. Moet ik ze in de zomer dan ook gebruiken met die steeds vaker voorkomende hoosbuien? :D

Nogmaals, als ik ze al om de Satellites had liggen, dan zaten ze er al onder. Je zult immers zien dat het dadelijk ineens gaat vriezen en sneeuwen, en dat ik dan net geen tijd heb  :eusa_doh: ;D

verron

Wel mooi om te lezen dat iedereen zo lekker in de verdediging schiet  :eusa_dance:

Bijna net zo leuk als tijdens de slip en rijtraining, toen we konden zien dat Kim op z'n winterbanden (was onpland en hadden niet heel veel profiel meer) meer grip op de natte stukken had dan de rest. Toen was het rond de 15-16 graden.

Maar verder moet iedereen het voor zichzelf weten wanneer hij de winterbanden erom legt, ik vroeg me alleen af waarom iemand wacht tot er pas winterse neerslag valt en het vriest, terwijl je ze misschien in de garage hebt liggen ::)

elianmars

Citaat van: verron op 13-11-2010 08:19:10
ik vroeg me alleen af waarom iemand wacht tot er pas winterse neerslag valt en het vriest, terwijl je ze misschien in de garage hebt liggen ::)

En als ik de winterbanden er onder heb liggen, dan liggen de zomerbanden in de garage. Moet het verhaaltje dan weer worden omgedraaid?  :eusa_think: ;D

Als ik door mijn eigenwijsheid in de vangrail beland, laat het dan in ieder geval met de linkerkant van de auto zijn. Die kan wel een spuitbeurt gebruiken  ;D

Misha

Bijna net zo leuk als tijdens de slip en rijtraining, toen we konden zien dat Kim op z'n winterbanden (was onpland en hadden niet heel veel profiel meer) meer grip op de natte stukken had dan de rest. Toen was het rond de 15-16 graden.
Winterbanden zijn vaak ook erg goede specifieke regenbanden, ook met wat minder profiel.

Profiel is voor nodig voor sneeuw en modder.

Probeer het maar eens op droog wegdek. :eusa_pray:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

KIM

Wel mooi om te lezen dat iedereen zo lekker in de verdediging schiet  :eusa_dance:

De pest is gewoon dat het moeilijk is om een goed oordeel te vormen over al dan niet gebruiken van winterbanden. Altijd zit er bij tests weer enig commercieel belang bij.

Bij mij zitten er voor idd (uit noodzaak geboren) winterbanden met <4 mm profiel. En idd viel het de instructeur destijd op. Hij plaatste nog wel een kanttekening bij die grip (ik dacht dat hij zei dat de grip bij hogere snelheid wel minder zou zijn).
Misschien kan Arjen nog eens vragen; het is per slot van rekening een kennis van hem.

Je hebt me met je opmerking wel aan het denken gezet; misschien moet ik toch maar de echte winterbanen gaan monteren. Ik moet ze per slot van rekening ook in 4 jaar naar de 4 mm rijden (4 jaar is de levensduur van een winterband).
Aan de andere kant is het wel zo dat de temperaturen wellicht nog iets aan de hoge kant zijn. De werking zou desondanks wel wat beter kunnen zijn dan mijn huidige zomersetje omdat die al weer ver heen zijn...