Koppakking?

Gestart door ervani, 26-09-2010 19:22:36

Vorige topic - Volgende topic

ervani

Rookgordijn :-(

Het verhaal:
1. Een aantal weken geleden mijn kleppendeksel pakking laten vervangen ivm olie lekkage. Daarbij viel destijds de rook uit de uitlaat al op. Een stevig ritje maken, door planken... auto stationair laten draaien. Niets aan de hand maar als ik destijds gas gaf na het stationair draaien een stevige rookpluim uit de uitlaat. Na vervangen kleppendeksel pakking leek rook minder. vreemde is dat er logischer wijs geen direct verband is tussen kleppendeksle pakking en rook uit de uitlaat. Maar let wel minder rook dus nog steeds wat rook uit de uitlaat na stationair draaien.

2. Vorige week lekkage koelvloeistof tankje. Een heel klein gaatje. tankje laten vervangen en weer rijden. Detail  (misschien niet onbelangrijk detail) de Koelvloeistof tank te veel gevuld dus bij koude motor niveau vloeistof boven max. Echter niet tot de nok toe gevuld pakweg 1 cm boven max level (bij koude motor)

3. Vandaag het rookgordijn. Auto direct langs de kant van de weg gezet. Aansluiting radiator slang (boven zijde) afgebroken. Dus de kunststof pijp van radiator afgebroken

4. ANWB maakt noodverbinding, nog erg weinig vlees voor montage slang aan radiator maar die lui kunnen echt toveren.

5. ANWB zet termostaatklep open zodat ik met de auto kan rijden. Dop koelvloeistof tank open zodat er niet te veel druk op het systeem komt te staan.

6. Korte rit met de ANWB voor mij uit om te kijken of het werkt... helaas na pakweg 10 minuten rijden (bebouwde kom) wederom rook. Hele systeem leeg gespoten via opening koelvloeistof tank.

7. ???? Wat nu ????

Te hoge druk door lekke koppakking en daardoor eerst dat tankje lek en nu radiator defect?
Tja en wat nu te doen? radiator vervangen en daarna meting laten doen en testen op lekkage koppaking? Auto naar de sloop? HELP!

StefanCJ

Ervani? Weer terug op het forum? Ik zag een tijdje geleden je "oude" S70 rijden in Utrecht.

Voor wat betreft je koppakking kan ik je helaas niet helpen ...

ervani

Had ik die S70 nog maar... geen turbo wel gas en gewoon zonder problemen... arg ik baal van de huidige klacht vooral omdat het een hele dure reparatie kan gaan worden.

)()()sT

Heel vervelend...
Maar je moet sowieso de radiator vernieuwen. Als ik zonder dop op het vaatje ga rijden zal ie toch ook gaan overlopen?
Had je vóór die radiator-crash overdruk, dus keiharde slangen?

Succes...

ervani

Ik heb de slangen wel eens gevoeld en toen kreeg ik niet de indruk dat ik veel overdruk had.. maar ja die koppakking kan je er ook zo uitblazen (met wat pech)

UserID6342

Mwuh, ik durf dat genuanceerder te stellen.  Een koppaking kapot bij onze 5 cilinders is eerder zeldzaam als standaard.  Verkeerde diagnoses heb ik al zoveel gezien, waarbij iedere keer de koppakking als schuldige werd aangewezen maar het tot nu toe (bij de auto's die ik heb gezien) nooit was !

ervani

Ik heb het gevoel dat bepaalde reparaties door de vorige eigenaar zo gezegd houtje touwtje zijn laten uitvoeren door een vriend van een vriend van een vriend die wel aardig kan sleutelen. De kleppendeksel pakking lekte als een idioot... men had Locktide als pakking gebruikt.... dan kan je jezelf ook afvragen hoe het andere onderhoud is uitgevoerd :-(

Misha

Citaat van: ervani op 26-09-2010 20:48:18
Ik heb het gevoel dat bepaalde reparaties door de vorige eigenaar zo gezegd houtje touwtje zijn laten uitvoeren door een vriend van een vriend van een vriend die wel aardig kan sleutelen. De kleppendeksel pakking lekte als een idioot... men had Locktide als pakking gebruikt.... dan kan je jezelf ook afvragen hoe het andere onderhoud is uitgevoerd :-(

Er hoort vloeibare pakking gebruikt te worden, dus zou daar niets van kunnen zeggen.
Ach ja, Enno zei het altijd al: Turbo's, niks dan ellende er gaat niets boven een NA.

Wel succes ermee en neem de raad van Dirk ter harte; koppakkingen gaan niet zo snel naar de knoppen tenzij je een ralle map zou hebben. tweede diagnose is aan te raden.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: ervani op 26-09-2010 19:22:36
Te hoge druk door lekke koppakking en daardoor eerst dat tankje lek en nu radiator defect?

Hoge druk krijg je niet door een lekke koppakking, een lekke koppakking kan wel door te hoge druk.  ;D

Gaat dit over deze auto?:
Citaat van: ervani op 28-03-2010 16:59:58
Anyway long story short, nu weer terug bij Volvo met een DOP T-5 (Estate) op Gas.

Welke lpg installatie ligt er in?.

-D©©©L-

Rookgordijn :-(

Het verhaal:
1. Een aantal weken geleden mijn kleppendeksel pakking laten vervangen ivm olie lekkage. Daarbij viel destijds de rook uit de uitlaat al op. Een stevig ritje maken, door planken... auto stationair laten draaien. Niets aan de hand maar als ik destijds gas gaf na het stationair draaien een stevige rookpluim uit de uitlaat. Na vervangen kleppendeksel pakking leek rook minder. vreemde is dat er logischer wijs geen direct verband is tussen kleppendeksle pakking en rook uit de uitlaat. Maar let wel minder rook dus nog steeds wat rook uit de uitlaat na stationair draaien.

2. Vorige week lekkage koelvloeistof tankje. Een heel klein gaatje. tankje laten vervangen en weer rijden. Detail  (misschien niet onbelangrijk detail) de Koelvloeistof tank te veel gevuld dus bij koude motor niveau vloeistof boven max. Echter niet tot de nok toe gevuld pakweg 1 cm boven max level (bij koude motor)

3. Vandaag het rookgordijn. Auto direct langs de kant van de weg gezet. Aansluiting radiator slang (boven zijde) afgebroken. Dus de kunststof pijp van radiator afgebroken

4. ANWB maakt noodverbinding, nog erg weinig vlees voor montage slang aan radiator maar die lui kunnen echt toveren.

5. ANWB zet termostaatklep open zodat ik met de auto kan rijden. Dop koelvloeistof tank open zodat er niet te veel druk op het systeem komt te staan.

6. Korte rit met de ANWB voor mij uit om te kijken of het werkt... helaas na pakweg 10 minuten rijden (bebouwde kom) wederom rook. Hele systeem leeg gespoten via opening koelvloeistof tank.

7. ???? Wat nu ????

Tja en wat nu te doen? radiator vervangen en daarna meting laten doen en testen op lekkage koppaking? Auto naar de sloop? HELP!

Radiateur vervangen, eventueel ook koelwaterslangen en thermostaat.

Die rook waarmee je je verhaal begint, is vermoedelijk afkomstig van een ralle turbo.

TIMON

werkt je koelvin goed ???

85011940

)()()sT

Citaat van: Ludo op 26-09-2010 21:01:21

Hoge druk krijg je niet door een lekke koppakking, een lekke koppakking kan wel door te hoge druk.  ;D

Ehhh.... als je pakking stuk is heb je toch wel hoge druk in je koelsysteem hoor ;)

Ludo

Citaat van: )()()sT op 26-09-2010 21:37:07
Citaat van: Ludo op 26-09-2010 21:01:21

Ehhh.... als je pakking stuk is heb je toch wel hoge druk in je koelsysteem hoor ;)

Ja dag zeg ik ook.
Door een te hoge druk kan een koppakking lek gaan, maar je krijgt geen hoge druk door een lekke koppakking.
Of in NL taal: de te hoge druk is er vóór de lekke koppakking.  :P

Verder ben ik benieuwd of er een verdamper installatie in zit. ?

BenC70ES

En wat kan er dan zo'n druk veroorzaken?  Slechte ontluchtingsdop?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Ludo

Een lekke koppakking hoeft niet altijd een te hoge druk te zijn.
Het kan, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn.
bv een oververhitte motor, met krom getrokken kop.

Maar het kan net zo goed, niet een lekke koppakking zijn.
Met bv een inwendig lekke lpg verdamper, krijg je dezelfde symptomen...