Koelfan vaak aan, temperatuur meter net niet in het midden...

Gestart door Joeri, 02-10-2010 11:52:19

Vorige topic - Volgende topic

Joeri

Voor mijn gevoel slaat de koelfan heel snel aan (zonder airco aan). Soms naar mijn idee al voordat de auto helemaal warm is en zowat bij elk stoplicht. Nu heb ik sinds een tijdje dat de temperatuur meter net niet naar het midden gaat. Hij staat wel steady en fluctueert helemaal niet. Hij loopt ook zeker niet warm.
Een half jaartje geleden is de thermostaat vervangen. Nu zijn daar 2 versies van begreep ik. Welke moet ik hebben?

Wat zou ik met deze symptonen moeten gaan checken? Temperatuursensor kan ik nog vervangen maar gaat dat helpen?  :eusa_think:
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

)()()sT

Dat zou best kunnen... Jouw ervaring wat betreft het veel aanslaan van de fan in die situ had ik niet.. integendeel.
Mijn sensor was kapot waardoor de temp.meter juist te weinig aangaf en de fan helemaal niet aanging.

Ik zou hem toch eens vervangen en kijken wat ie doet. Vervang dan gelijk de thermostaat mee ;)

Joeri

Citaat van: )()()sT op 02-10-2010 11:55:24
Dat zou best kunnen... Jouw ervaring wat betreft het veel aanslaan van de fan in die situ had ik niet.. integendeel.
Mijn sensor was kapot waardoor de temp.meter juist te weinig aangaf en de fan helemaal niet aanging.

Ik zou hem toch eens vervangen en kijken wat ie doet. Vervang dan gelijk de thermostaat mee ;)
Zijn de kosten niet inderdaad. Welke temperatuur thermostaat moet ik hebben?

joebar

bekijk de bedrading en de connector even kritisch, heb hetzelfde gehad, bleef ook wel eens draaien als de auto stilstond, na het schoonmaken van de connector ( stekker) was het hele probleem over

)()()sT

Citaat van: Joeri op 02-10-2010 12:34:32
Citaat van: )()()sT op 02-10-2010 11:55:24

Zijn de kosten niet inderdaad. Welke temperatuur thermostaat moet ik hebben?

Volgens mij kun je bij de dealer kiezen tussen de 87 of 90 graden variant. Ik zou dan de 87 graden nemen... Niet dat het veel uitmaakt; ik heb een "imi" 90 graden exemplaar in de V en het metertje staat in de V70 net ietsje onder drie uur.
Citaat van: joebar op 02-10-2010 12:42:14
bekijk de bedrading en de connector even kritisch, heb hetzelfde gehad, bleef ook wel eens draaien als de auto stilstond, na het schoonmaken van de connector ( stekker) was het hele probleem over

Bekabeling en koelfanrelais idd. ook even checken.

Joeri

Alle stekker en kabels voor zover mogelijk gecheckt. Geen rare dingen, stekkers zijn schoon. Net een heel klein stukje gereden, bij stoplicht gelijk de fan aan. De olie is dan echt nog niet op temp  :eusa_shifty:

UserID6342

Olie en water zijn 2 verschillende dingen Joeri en moet je ook niet door elkaar halen.  De koelfan kan allang aanslaan terwijl de olie nog niet eens lauw is bij wijze van.

)()()sT

Nou, als ie net wegrijdt en hij heeft al een draaiende fan, dan klopt er iets niet.

Joeri

Citaat van: Dirk342 op 03-10-2010 20:47:49
Olie en water zijn 2 verschillende dingen Joeri en moet je ook niet door elkaar halen.  De koelfan kan allang aanslaan terwijl de olie nog niet eens lauw is bij wijze van.
:-[  stom, ik snap em  :) Maar goed, ergens klopt iets niet. Kan me niet voorstellen dat na 2 km rijden vanaf koude stand het koelwater al een te hoge temp heeft.  :eusa_think:

snix

Op een warme dag zou dat best kunnen. Een paar vragen.
Schiet de tempratuurmeter net zo snel omhoog als de koelvin aanslaat?? Dus staat binnen twee minuten de meter op "drie uur" (ongeveer midden)?? Of gaat hij al aan voordat de meter boven het midden komt?

Heb je water circulatie ?? Kun je zien in het reservoir. ik neem aan van wel want hij loopt niet warm, maar toch...

Zijn de slangen naar de radiator toe warm op het moment dat de fan aanslaat.

Rijdt je die twee minuten rustig of trap je hem continu de toeren begrenser in (6000 toeren en meer met optrekken)

Groetjes Marnix

mevita

kijk eens of je koelfan niet doorverbonden is, dan slaat hij n.l. ook meteen aan,

gr mevita

)()()sT

Citaat van: snix op 07-10-2010 01:15:15
Rijdt je die twee minuten rustig of trap je hem continu de toeren begrenser in (6000 toeren en meer met optrekken)

Je moet wel een ***** zijn als je die eerst 2 minuten of kilometer vol in de toeren gaat  :eusa_eh:

Jack v

Citaat van: )()()sT op 07-10-2010 06:58:27

Je moet wel een ***** zijn als je die eerst 2 minuten of kilometer vol in de toeren gaat  :eusa_eh:
ze zijn erbij, ik heb mijn vorige glt net niet verkocht aaan een ietwat oudere man, bij de proefrit was de motor steenkoud. De man reed het erf af en trapte gelijk tot 5000rmp, heb hem toen ook gevraagd of hij zijn verstand wel had. Was volgens hem een test of de motor wel goed was. Heb hem gelijk maar terug laten rijden, proefrit van 200m, hihi. Zoals je kunt begrijpen ging de koop niet door.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

snix

Citaat van: )()()sT op 07-10-2010 06:58:27

Je moet wel een ***** zijn als je die eerst 2 minuten of kilometer vol in de toeren gaat  :eusa_eh:
Klopt. Het is een optie dus stelde de vraag.