Klopt het dat Nivomats objectief gezien gewoon ral zijn voor de wegligging ?

Gestart door Misha, 04-10-2010 18:37:37

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Ik heb nu een paar keer mogen sturen in een Volvo met Nivomats, waarbij ik altijd wel voel of er Nivomats onder zitten. Prachtig voor een Estate waar je veel inmikt hoor.

Nu heb ik zelf Nivomats, getest en 100% in orde maar eigenlijk vind ik het kwa wegligging en vering/demping als je het vergelijkt met veren/schokdempers gewoon niks. Ok, het rijdt fatsoenlijk en is reuze handig, maar het is nogal zompig en traag in de reacties, ook voel je duidelijk dat je aan de voorkant aardig wat meer werk hebt.

Klopt dit ? En dan heel objectief gezien ? Vooral van mensen die ze allebei hebben gehad ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Vulk

Ik vond ze heel fijn rijden intertijd. Heb nu monroe-sensatrac op de achteras, wat duidelijk strakker, maar minder comfortabel is.

Misha

Ik vind ze met name in lange snellere bochten waar ze wat moeten veren en zo onaangenaam zompig terwijl ze echt nog 100% zijn. je voelt dan achter wat, en tegelijkertijd voel je dat dat door voorkant redelijk belast.

Hans Duiven

Ik heb er geen last van. Ik heb ze gehad op de 855 op LPG, de 854 op LPG, de V70 T AWD en de 855 2.0 T-5.

Andere bandjes gekocht?

Hans

Misha

Citaat van: Hans Duiven op 04-10-2010 19:29:53
Ik heb er geen last van. Ik heb ze gehad op de 855 op LPG, de 854 op LPG, de V70 T AWD en de 855 2.0 T-5.

Andere bandjes gekocht?

Hans
heb je ze ook wel eens niet gehad ? Ik bedoel, heb je ook wel eens een paar weken in auto met normale schokbrekers gereden ?

Misha

Dat van die banden klopt wel: het is nu met goede banden (Michelin Pilot Sport 3) en op 17" een stuk beter voelbaar dan met de 16" Primacy HP. Maar dat komt dan omdat je nog meer overlaat aan de veer/schokbreker denk ik, maw: je voelt nog beter dat het minder goed werkt.

)()()sT

Ik vind mijn achterkant juist best stug (R-onderstel met nivomats).  :eusa_eh:

Hans Duiven

Citaat van: Misha op 04-10-2010 19:51:54
Citaat van: Hans Duiven op 04-10-2010 19:29:53

Andere bandjes gekocht?

Hans
heb je ze ook wel eens niet gehad ? Ik bedoel, heb je ook wel eens een paar weken in auto met normale schokbrekers gereden ?

Ja, bij mijn eerste 854 T-5, nog een 854 T-5, een 855 alter l en een V70 TDI, maar dit terzijde  ;D

Wat mij brengt op de banden: Collega van mij heeft recentelijk een zwabberende achterkant bij haar V50 met nieuwe banden,
voor de bandenwissel geen last.
(Moet nog even vragen wat voor banden er nu op zitten)

Hans

Ludo

Ik deel dezelfde ervaring als Misha.
Om die reden heb ik ze vervangen.
Ze hadden wel al een paar ton achter de kiezen, dat zegt wel ook weer wat...

ik-rol

Ik heb er wel niet zoveel verstand van als jullie, maar de 940 rijdt echt een stuk zompiger. Ik heb een 855 tdi met nieuwe nivomats en zonder belading vindt ik ze behoorlijk hard/stug. Hoe meer belading des te mooier veren ze (meer comfort). Heeft ook met de soort en type band (ik heb 205/50) te maken en de hoeveelheid lucht in de band.

razorx

Bij jou is de achterophanging anders dan bij mij, dat als eerste.

Ik moet wel zeggen dat na vervanging van de diverse rubbers, nivomatverlagingsbussen en die stabilisatiebrug er geen enkele zompigheid meer is.
De estate helt wel iets meer over dan de sedan, maar voelt nu zeker even strak. Zegt ook niets over de wegligging.
Vooral de hinderlijke "overshoot" na korte bochten is volledig weg.

Als eerste, toen ik mijn auto net had bij plm 209dkm heb ik de nivomats vervangen. De oude exemplaren lieten de auto achter "dansen".
Mijn nivomats zijn nu plm 65dkm oud.

Misha

Citaat van: Ludo op 04-10-2010 20:30:28
Om die reden heb ik ze vervangen.
Ze hadden wel al een paar ton achter de kiezen, dat zegt wel ook weer wat...
door normale veren met normale schokbrekers dus ?

Ludo

)()()sT

Citaat van: ik-rol op 04-10-2010 20:31:26
Ik heb een 855 tdi met nieuwe nivomats en zonder belading vindt ik ze behoorlijk hard/stug. Hoe meer belading des te mooier veren ze (meer comfort).

Same here zoals ik al zei, als heb ik altijd belading in de vorm van een gastank ;D

elianmars

Citaat van: Ludo op 04-10-2010 20:30:28

Idem. Roetmobiel was de eerste wagen waaronder ik nivomats had liggen en heb er heel erg aan moeten wennen. Het rijdt heel anders dan gewone schokbrekers.

Ik heb ze nu onder de T5 ook weer. Ik moet zeggen dat het verlagen (iets kortere en stijvere veren) wel iets heeft geholpen.
Ook kunnen ralle schokbrekers aan de voorkant het doen lijken dat de nivomats hun werk minder goed doen. Het was een complete schommelpartij met de oude schokbrekers. Na vervanging van de voorste schokbrekers ben ik toch wel tevreden over de wegligging.

Ik zou ook niet zonder de nivomats willen. Ik vind het ideaal dat de wagen op de goede hoogte blijft staan met zware lading of een aanhanger achter de wagen.