C70 - Probleem met automtische bank / overdrive

Gestart door DeTinus, 08-10-2010 08:59:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeTinus

Wij hebben een probleem met een Volvo C70 automaat uit 1999 (± 180.000 km op de teller). Deze C70 had op een gegeven moment een tekort aan automatische bak olie, waardoor deze geen aandrijving meer had. Op dat moment is direct de bak "geflushed' (met de juiste olie), wat uiteraard bekend is voor deze Volvo's. Vanaf toentertijd schakelt de bak weer prima, echter komt hij niet goed meer in de overdrive, wat inhoudt dat vooral bij hogere snelheden de auto relatief veel toeren maakt.

Daarnaast is in de loop van de tijd steeds vaker het ABS-lampje, het motor-lampje en recentelijk het lampje van de bak gaan branden in cominatie met het wegvallen van snelheidsmeter en dagteller en km-teller, wat het gevolg was van een alom bekend probleem: de ABS-module. Deze hebben we gedemonteerd en laten solderen. Alle lampjes waren vervolgens uit. Voor de zekerheid hebben we de C70 nog aan de computer bij de Volvo-dealer laten hangen en de meest recente software ingeladen. Er zijn geen fout-codes meer.

Helaas schakelt de bak nog steeds niet goed over als je boven de ±80km/uur rijdt. De motor maakt bij 100 km/uur dan 2600 toeren in plaats van 2000, dus het lijkt nog steeds wel of de bak niet goed in de overdrive komt. Zodra de auto warm is, dan komt de bak wel in de overdrive, maar gaat daar net zo makkelijk ook weer uit. Als de cruise-control gebruikt wordt, dan lijkt het probleem erger (auto gaat galopperen tussen 2500 en 3500 rpm bij 120 km/u) dan zonder cruise-control.

Wat is jullie suggestie:
1) Nogmaals de bak flushen?
2) Met de auto langs een automatenspecialist (Autrans)?
3) Voorlopig even een aantal 1000-en km doorrijden, zodat alles zich kan gaan "settelen".
4) Anders, namelijk....

Alvast veel dank voor jullie hulp en suggesties!

)()()sT

Wat voor bak is het? Nog de "ouderwetse" 4traps (met de pookkeuze PRND3L) of al de 5traps?
Als ik zo naar je toerentallen kijk en het vergelijk met mijn 4traps, dan lijkt het wel alsof ie bv. bij 120 km/u uit de 4+lockpup komt en gewoon de 3 ingaat... (alsof ik handmatig de pook in 3 zet; dan draait ie bij 120 ook ~3500 rpm).

:eusa_think:

DeTinus

Het is inderdaad nog de ouderweste 4traps (helaas...).

Enig idee wat het zou kunnen zijn?

arjenT5R

hmpf geen lock up en af en toe terug naar 3... heb je het olie peil al eens gecontroleerd tussendoor?
en wat voor kleur heeft de olie?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

wouter1220


arjenT5R

Citaat van: wouter1220 op 08-10-2010 12:26:50
Handbak erachter?  :eusa_whistle:

jaloers zeker? geen automaten in de maling nemen anders krijg je klop  ;D ;D ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

wouter1220

Automaat is prima... Helaas stond volvo niet vooraan in de rij toen de ontwerpen voor goeie automaatbakken uitgedeeld werden....

*Graaft alvast een schuttersputje en gaat erin liggen  :eusa_silenced: *

wouter1220

Natuurlijk no-offence tegen alle automaatrijders hier, maar mijn voorkeur gaat zeker in het geval van een C70 Turbo uit
naar een handbak ;)

DeTinus

Citaat van: arjenT5R op 08-10-2010 12:17:39
hmpf geen lock up en af en toe terug naar 3... heb je het olie peil al eens gecontroleerd tussendoor?
en wat voor kleur heeft de olie?
Oliepeil is prima op niveau (uiteraard bij draaiende motor gecheckt). En de kleur is ook mooi rood nog. Vorige keer met flushen zat er wel vrij veel slijpsel in vond ik, dus vandaar dat ik overweeg nogmaals de bak te flushen en kijken of ik de "carterpan van de bak" kan loshalen om schoon te maken...
Ik vind het moeilijk om te achterhalen of het een mchanisch probleem (dus in de automatische bak) of een electronisch probleem is...

)()()sT

Citaat van: wouter1220 op 08-10-2010 13:36:09
Automaat is prima... Helaas stond volvo niet vooraan in de rij toen de ontwerpen voor goeie automaatbakken uitgedeeld werden....

Is dat zo?  :eusa_think:

Misha

Citaat van: )()()sT op 11-10-2010 11:39:26
Citaat van: wouter1220 op 08-10-2010 13:36:09
Automaat is prima... Helaas stond volvo niet vooraan in de rij toen de ontwerpen voor goeie automaatbakken uitgedeeld werden....

Is dat zo?  :eusa_think:
Valt wel mee hoor.
Is een beproefde bak die heel wat kan hebben.
Eigenlijk een prima bak die veel kilometers draait op weinig tot geen onderhoud. Je praat hier wel over bakken van minstens tien jaar oud met vaker wel dan niet 250K gedraaid.

Een hoop beter dan de GT's van tegenwoordig.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

EVV

De bak van een 850 is toch gewoon een Aisian Warner bak, geen eigen ontwerp?

)()()sT


mehn

Citaat van: EVV op 11-10-2010 12:17:29
De bak van een 850 is toch gewoon een Aisian Warner bak, geen eigen ontwerp?

Dat klopt, maar in de literatuur die bij de introductie van de 850 is uitgegeven staat dat de handbakken én de automaten door Volvo zijn ontworpen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: