Kachelweerstand? Wie helpt? Veel vragen!

Gestart door dik gussekloo, 09-10-2010 14:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dik gussekloo

We hebben het over een 855 uit 1995, geimporteerd uit Canada.

De kachel valt af en toe onverklaarbaar uit, dus het plan was de kachelweerstand te vervangen. Bijgaande heb ik toen gekocht..
http://www.flickr.com/photos/54684677@N04/5064861060/

Afijn, ik vol goede moed het dashboardkastje verwijderd, en dit is wat ik zag:
http://www.flickr.com/photos/54684677@N04/5064858850/
http://flic.kr/p/8HvyWT
http://flic.kr/p/8HyHPU

Afijn, ik vrees dat ik de verkeerde weerstand heb? Of zie ik iets over het hoofd?

Wie helpt me aan een tip, de goede weerstand en wie wil de bestaande weesrtand overnemen?


francois

je moet de onderafdichting ook los halen
dan zie je hem ongeveer in het midden zitten bij een blauw relais

gr

mehn



Op deze foto is ie te zien. Tussen de zwarte beugel van het dashboardkastje en de grijze "sok" om de draden door kijken.
Zoals francois al zegt zit ie rechts naast het blauwe relais.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

dik gussekloo

 hoe haal ik die onderafdichting eraf?

haasje

De schopplaat zit met 3 schroeven vast, daarna kun je hem er zo uittrekken.

dik gussekloo

die had ik er idd zo uit... maar dan zie ik de witte beschermkappen: hoe moeten die er uit?

mehn

Witte beschermkappen?

Als de plaat bij de bijrijdersvoeten weg is moet je de ventilator en kachelweerstand zo kunnen zien zitten  :eusa_think:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

cas

#7
je moet kijken op/voor  de "witte kappen" neem aan dat de witte kappen in jouw ogen de "tunnel" is waar de lucht doorheen gaat. onder dashboard kastje...bij je voetjes  ;D

het " spul" zit IN de witte kappen gemonteerd.... en kan van buiten af vervangen worden.

op je eerste foto zie je de kachelmotor die met die dikke kabelpartij erboven, die kabels klik je er zo af.. die motorzit met 3 torxjes vast.... of misschien 4. kijk die even na, op koolborstels, en hoe hij reageert op direct 12 volt. als deze zwaar draaid kan het de oorzaak zijn dat je weerstand stuk is, en kan je binnenkort WEER zon dure weerstand kopen. ook kan je zoals eerder vermeld even de voetjes van het relais schoonmaken/controleren. ( blauwe blokje)

de weerstand zelf is denk ik wel de goede. Die zit soort van van vooraf, links onder je kachelmotor. met 1 of 2 torxjes. als je die losdraaid komt dat ding compleet met allu blokje uit de "tunnel".


als je in de buurt van den haag zit mag je wel even langskomen, doen we het samen.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

francois


cas

schijnt overigens ook nog de mogelijkheid te zijn dat het aan het bedieningspaneel ligt.....

iemand hier meer info over?

ik ga deze week even kijken of we het kunnen oplossen met Dik samen  :)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

francois

als hij het niet doet sla eens op het paneel  ;D

cas

#11
zo,

net weerstand gewisseld.... en nog een keer... want bij het weghalen van de weerstand had ik ze beide in mijn handen, en toen was de vraag. welke kwam er nou uit  :eusa_wall:

blijkbaar dezelfde in eerste instantie terug gezet, want het probleem was er nog steeds. de ander geplaatst en het bleef langer weg dan daarvoor. zometeen de resultaten van Dik als hij thuis is !!

wat gebeurde er met de schijnbaar stukke weerstand. Alles viel weg, ook de hoogste stand (zekering was heel) en dan meet je op de motor 8 of zelfs minder 6.4V bij vol ingeschakeld. je hoorde dat het relais schakelde, de motor ook moest werken, maar geen reactie uit de kachel.  wanneer de kachel wel goed werkt meet ik op de HOOGSTE stand een dikke 12V . ga je de met de schuif spelen, zakt hij natuurlijk naarmate je hem naar linksschuift. t gekke blijf ik vinden dat de hoogste stand dus ook wegviel. bij een stukke weerstand doet hij toch niets anders dan volluit blazen? of kan de weestand op meerdere manieren stuk zijn.... dat hij alles doorlaat, of gewoon niets.... maar dat niets klopt dus niet, want ik meette wel 8 en 6 V. maar de motor draaide daar niet op. zal het een combinatie zijn?


Verder vonden we bij Dik een rare geribbelde koker die het monteren en demonteren van de weerstand en motor onmogelijk maakte.daarom onze verbazing waarom hij niet direct de weerstand zag zitten, die zie je ook niet meer dan zoals op de eerder geposte foto.   schijnt de passagier te beschermen bij een frontale botsing. iemand al eerder gezien dat ding?
de auto is import uit canada...

heb ook nog even wat foutcodes uitgelezen bij de volvo
A 3 . 132  en 142
A 7 . 122  en 123  (gereset)

B 2  . 122
B 1  . 411, 414, 418 (gereset)

het is wachten of hij nog afgeslagen is! Dik? het woord is aan jou!

(iemand zo 1 2 3 de foutcode verklaringen bij deze cijfers?  heb mijn boek nog steeds in de auto liggen)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

dik gussekloo

 :eusa_clap:

Helemaal van Den Haag naar Rotterdam gereden, en geen afgeslagen kachel, so far so good!

Zal snel een fotootje plaatsen van de geribbelde balk...

Raar ding...

cas

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

dik gussekloo

De kachel is briljant aan het werk, geen klachten... Alleen de airco is nog instabiel, die slaat af en toe aan, maar ook weer onverklaarbaar af. Heb er nog geen antwoord op. De magneetkoppeling is prima qua afstand.. dus moet iets anders zijn... Wie heeft een idee?

En om helemaal compleet te zijn: heb ook foto's gemaakt van de canadese veiligheidsbalk...

http://flic.kr/p/8MxDSM
http://flic.kr/p/8MAJr3
http://flic.kr/p/8MxE4P

Iemand ooit zoiets gezien? zat behoorlijk in de weg bij het vervangen van de kachelweerstand... als de airco het weer doet, dat monteren we hem terug!