V70 wil(de) niet starten na kort parkeren

Gestart door volvobug, 16-10-2010 11:12:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hayke

Jaaa! Ik was vandaag weer aan de beurt. Dus: Kap open, ff wachten... Nog ff wachten. Daarna begon bij een nieuwe startpoging de startmotor weer rond te draaien, verder niet aanslaan. Ik doe de kap vast dicht... Niet meer starten! Pas nog wat later kwam er weer leven in de brouwerij. Temperatuur (warmte, that is) lijkt dus bepalend. Met kap dicht loopt de temperatuur weer ietsje op.

Over 1000 km moet hij voor een beurtje, dan mag de garage mee gaan denken. All the usual suspects kunnen het nog zijn: kvs-sensor, massakabels (bij mij opgelapt, niet vernieuwd)....

Ben jij al wijzer, volvobug?

volvobug

Ik ben weer wat verder cq wijzer. Vrijdag nog 1 keer gehad na ca 10 minuten parkeren dat hij niet wilde starten. Kap open, accu NIET los als test, stekker van nokkenassensor en bdp sensor een keer los en vast en ja hoor, starten!!!

Vervolgens geconstateerd dat er iets mis zit in de bedrading van de contrastekker van de bdp sensor of iets wat daar in de buurt in de kabelboom zit. Als ik de bdp sensor los heb, en druk dan met m'n vinger op de stekker die aan het blok in een beugeltje vast zit, beginnen de relais van mijn lpg installatie te klapperen.

Heb er verder nog geen werk van gemaakt, andere zaken gingen voor en ik weet hem nog steeds aan de praat te krijgen  ;)

Maar de kvs sensor en de nokkenassensor zijn vooralsnog verdachte af.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

hayke

<blondt>bdp sensor? </blondt>

Wat is dat???  (en waarom heb ik hem?)

hayke

*kuch* even het stof van dit topic af. Op dit moment staat de 850 bij de garage. Diagnose in deze: de startmotor loopt op zijn laatste beentjes. Het draait allemaal niet zo heel soepel meer, en door de hitte slaat 'ie vast. Vervangen? EUR 500,-- inclusief montage.

Logsich?

daytonawim

#34
revisie ding halen en zelf monteren, is vast de helft goedkopen ;D

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,51550.msg1080810.html#msg1080810

hayke

ok... Ik ben niet verstandig geweest (of wel). Bij Furness hebben ze iig weer brood op de plank...

Nieuwe startmotor: 338,00 ex btw + arbeidsloon 79.87 + BTW = 497.27..... :eusa_sick:


Maar Wooohooo! :eusa_dance: Als ik nu het sleuteltje omdraai starten gelijk alle auto's in de hele wijk... Wat een verschil! Ik geloof onmiddellijk dat de startmotor gaar was :)

daytonawim

Zo das bijna voor  niks daar ;D ;D ;D

Je hebt je handen gelukkig niet vuil hoeven te maken.


volvobug

#37
Citaat van: volvobug op 22-08-2011 00:03:38
Ik ben weer wat verder cq wijzer. Vrijdag nog 1 keer gehad na ca 10 minuten parkeren dat hij niet wilde starten. Kap open, accu NIET los als test, stekker van nokkenassensor en bdp sensor een keer los en vast en ja hoor, starten!!!

Vervolgens geconstateerd dat er iets mis zit in de bedrading van de contrastekker van de bdp sensor of iets wat daar in de buurt in de kabelboom zit. Als ik de bdp sensor los heb, en druk dan met m'n vinger op de stekker die aan het blok in een beugeltje vast zit, beginnen de relais van mijn lpg installatie te klapperen.

Heb er verder nog geen werk van gemaakt, andere zaken gingen voor en ik weet hem nog steeds aan de praat te krijgen  ;)

Maar de kvs sensor en de nokkenassensor zijn vooralsnog verdachte af.

Zo, ff vanaf hier het onderwerp weer oppakken. Vandaag eens goed gespeurd en jawel, ook wat gevonden:



Van de witte draad is de isolatie doorgeschuurd (in het zwart gerande plekje ligt de koperen kern bloot) tegen de klem zijkant blok waar de bdp sensor en nokkenassensor op "vastgeclipt" zijn. Het is ee kabel uit de LPG kabelboom. Raakt de klem niet permanent maar mogelijk door uitzetting bij hitte net wel. Als ik die kabel aan massa leg beginnen de lpg injectoren onregelmatig te tikken. Een tweede kabeltje (oranje/grijs) was ook net door de isolatie heen.

Kabel maar weer goed geïsoleerd, klem stuk afgezaagd, en nu maar afwachten of het probleem daarmee opgelost is.

Heb nog een ander probleem, stilvallen in bochten naar rechts op benzine. Bedacht me nu dat dan het blok naar links leunt en de klem (massa) mogelijk ook deze kabels raakt. Weet alleen niet of deze kabels een functie hebben in het motormanagement als ik op benzine rij.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thuur

Citaat van: volvobug op 01-10-2011 23:51:54
Heb nog een ander probleem, stilvallen in bochten naar rechts op benzine.

Controleer het slangetje aan de benzinepomp in de tank.


Gr 8)

volvobug



Tot dusverre geen problemen meer met uitvallen in bocht naar rechts of niet starten na kort parkeren, MAAAARRRR...... het probleem lijkt zich in een andere gedaante vermomd te hebben. Watskebeurt? Zondag een kilometer of 50 gereden, motortje dus lekker op temperatuur. Parkeer de auto om vervolgens na een minuut of 5 weer te starten, geen probleem. Loopt uiteraard de eerste meters weer op benzine. En dan, op het moment dat hij wil overschakelen op LPG, hoor je een afsluiter op de tank klikken, de auto houdt licht in, lampje blijft knipperen op groen, en hij gaat weer terug op benzine. Even later zelfde ritueel. Probeert om te schakelen naar LPG, klikkerdeklik, en weer terug naar benzine. En zo een keer of 6 - 7, om vervolgens wel door te lopen op LPG. LPG tank zit vol.
Zelf verdenk ik (gevoelsmatig) het afsluitblok (of hoe heet dat) in de motorruimte, dat daar iets niet schakelt of zo. Maar hoe werkt dat ding en controleer ik dat systematisch?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ludo

In het koppelblok zit een afsluiter.
Die hapert zo te lezen.

volvobug

Wordt die afsluiter bediend met een magneetspoel? Daar zit nl al jaren een barst in de kunststof omhulling, welke ook al jaren afgeplakt is met een stukje ductape  :eusa_whistle:
Zou het te simuleren zijn door de stekker van die afsluiter op het koppelblok los te halen en dan starten en rijden? Of kan dat kwaad? Als het zelfde ritueel zich dan voordoet moet het die spoel wel zijn geweest die hapert.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Citaat van: volvobug op 06-03-2012 19:53:56
Wordt die afsluiter bediend met een magneetspoel? Daar zit nl al jaren een barst in de kunststof omhulling, welke ook al jaren afgeplakt is met een stukje ductape  :eusa_whistle:
Zou het te simuleren zijn door de stekker van die afsluiter op het koppelblok los te halen en dan starten en rijden? Of kan dat kwaad? Als het zelfde ritueel zich dan voordoet moet het die spoel wel zijn geweest die hapert.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,20837.msg539568.html#msg539568
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Dank voor de reacties. In het bijzonder het verhaal van Elmarconi zeer herkenbaar, met dat verschil dat het hier dan waarschijnlijk om de spoel op het koppelblok gaat. Op de tank hoor ik hem wel duidelijk klikken.
Zal het nader onderzoeken, deze week/weekend geen tijd meer maar laat de uitkomst uiteraard hier weer weten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Heb gisteren testje gedaan door te gaan rijden met afgekoppelde spoel op het koppelblok. En dat blijkt niet de boosdoener te zijn. Als de auto dan wil overschakelen op LPG valt hij helemaal stil, schakelt dus niet terug naar benzine zoals eerder gemeld.

Ik ga het spoeltje wel vervangen, want de barsten in de kunststof omhulling horen niet, maar daarmee zal het probleem niet opgelost zijn verwacht ik. Toch maar even verder zoeken.

Zijn er forummers die een Vialle LPi uit kunnen lezen via de diagnosestekker?

Handtekening? 85011806 en Saffronie.