twee vragen

Gestart door ik-rol, 17-10-2010 20:50:08

Vorige topic - Volgende topic

ik-rol

Ik weet niet of deze twee vragen in dit topic thuishoren. Het gaat om een 855 tdi met nivomats.

Vraag 1. Als ik flink gas geeft trilt het stuur heftig. Anders niet; ook niet bij remmen, contante snelheid of wat dan ook. Ik heb recent de brandsgtofpomp met verstuivers vervangen. Ook de bovenste motorsteunen zijn recent vervangen. Zijn dat de banden of misschien de onderste motorsteunen?

Vraag 2. Na 1 a 2 minuten rijden hoor ik bij elke nieuwe rit een 'kloink'. Daarna is dat gedurende rit geheel weg. Alleen na stilstand weer aanwezig bij een nieuwe rit. Kan dat duiden op een kapotte veerpootrubber. Ik denk nl. dat de veer wordt uitgetrokken omdat de nivomats beginnen te werken na 1 a 2 minuten. En de veer komt dan tegen metaal in plaats van rubber.

Ludo

Trillen in het stuur komt van de voorkant weg.
Het lijkt me meer iets van een vastzittende remklauw ofzo.
Nivomats zitten alleen achter gemonteerd.

Jack v

op vraag 1 kan ik je geen antwoord geven op vraagg 2 wel:
dit geval was bij mij hezelfde van de oprit af stuur recht en elke weer "kloink. Dacht eerst aan de subframerubbers maar die waren goed, bouten zaten ook vast. Verder gezocht en de veerpoten er onderweg
bleek dat het linkerveerpoootrubber helemaal verrrot was, het lager was ook stuk. Dan kun je twee dingen doen: 1 nieuwe rubbers en lagers monteren

2 twee complete voorpootjes opscharrelen en in 1 keer eronder plaatsen

de tweede optie is goedkooper en is veel minder werk.

ik weet je woonplaats niet maar twee veerpoten nog wel met goede rubbers en lagers.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

ik-rol

Het 'kloink' geluid komt van achterin en niet van de voorkant, dat weet ik bijna zeker. Maar ik weet niet hoe je dat met zekerheid kan vaststellen. Je hoort het geluid tijdens het rijden na een minuut of 1. De nivomats zijn nieuw, de veren niet aan de achterkant. Vastzittende remklauw; zo'n geluid is het wel aan de achterkant (herken ik van het autowassen). Maar dat zou toch meteen moeten opspelen bij het wegrijden en niet na 1 of 2 minuten?

Jack, gaat het bij jouw om de achterkant of voorkant. Ik meen uit je reactie op te maken de voorkant bij de motor. Enne, ik heb zelf wat dat betreft twee linkerhanden woonachtig regio Den Haag.

Ludo, dat trillen komt vermoedelijk van de voorkant, maar welke voorkant. Ik vermoed dat het misschien door gecupte banden komt, maar dan zou je het ook moeten merken tijdens het rijden en niet alllen bij accelereren. Of heb ik het dan mis?

Ludo

Achterkant, trek de handparkeerrem eens lichtjes omhoog als je vertrekt.

Gecupte banden merk je inderdaad ook met rijden, maken ook meer geluid dan.
Onderste motorsteun kan, vooral die bij de D riem komt vaker voor, de motor komt dan tegen het subframe.
Even controleren dus.

Jack v

Citaat van: ik-rol op 18-10-2010 21:01:50
Het 'kloink' geluid komt van achterin en niet van de voorkant, dat weet ik bijna zeker. Maar ik weet niet hoe je dat met zekerheid kan vaststellen. Je hoort het geluid tijdens het rijden na een minuut of 1. De nivomats zijn nieuw, de veren niet aan de achterkant. Vastzittende remklauw; zo'n geluid is het wel aan de achterkant (herken ik van het autowassen). Maar dat zou toch meteen moeten opspelen bij het wegrijden en niet na 1 of 2 minuten?

Jack, gaat het bij jouw om de achterkant of voorkant. Ik meen uit je reactie op te maken de voorkant bij de motor. Enne, ik heb zelf wat dat betreft twee linkerhanden woonachtig regio Den Haag.

Ludo, dat trillen komt vermoedelijk van de voorkant, maar welke voorkant. Ik vermoed dat het misschien door gecupte banden komt, maar dan zou je het ook moeten merken tijdens het rijden en niet alllen bij accelereren. Of heb ik het dan mis?

het ging bij mij om de voorkant, misschien even iemand achterin mee laten rijden, weet je zeker dat het geluid daar weg komt, als je de handrem altijd gebruikt zou Ludo gelijk kunnen hebben, kunnen ook je achterveren zijn die op de plaats schieten als de nivomats omhoog komen
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ludo

Citaat van: Jack v op 18-10-2010 21:19:08
kunnen ook je achterveren zijn die op de plaats schieten als de nivomats omhoog komen

Dat lijkt me zeer sterk.
Tenzij de veer niet op zijn plaats gemonteerd zit natuurlijk.
Ik zou dan nog eerder aan een gebroken veerschotelrubber denken.

ik-rol

Ludo, wat zou ik wel of niet moeten merken met de parkeerrem lichtjes omhoog. Ik weet dat de parkeerrem niet goed werkt en laat er aanstaande woensdag naar kijken. Ik moet deze nu tot bovenin trekken wil de auto stil blijven staan op de helling.

Een gebroken veerschotelrubber; kan dat ook bij de achterkant? Voorkant weet ik al van dit forum.

En als de motor tegen het subframe komt aan de voorkant zou je dan niet een metaalachtig geluid moeten horen bij het trillen (indien onderste motorsteun aan het overlijden is). Als dat niet zo is kan dat het inderdaad zijn en laat ik het controleren. Moet er woensdag toch heen.

speedyT5

Geluiden bewandelen soms vreemde wegen in auto's. Het zou zomaar de zelftest van het abs kunnen zijn die je bedoelt. Heb je de motor ook uitgezet als je bedoelt dat je een nieuwe rit maakt?
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

ik-rol

Ja, de auto staat dat een poosje stil, varierend van een uur tot een dag.

Ludo

Als er een remschoentje los zit, en je trekt de rem op, hoor je ook zo'n kloink.
Dat moet je duidelijk kunnen horen, en/of onderscheiden met hetgeen je hoort.

Een gebroken veerschotelrubber achter kan zeker, is al vaker langs gekomen hier.
Kijk hier ook voor een foto daarvan: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,12584.msg271392/topicseen.html#msg271392

ik-rol

Bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag!

Misha

Citaat van: ik-rol op 18-10-2010 21:01:50

Achterveren hebben de neiging om zelf wat te draaien. Ook kan er een steentje of zo onderin de schotel liggen wat knoept. Als een veer tegen de achterbrug aan schraapt klinkt dat er ral. Maar dat zou dan niet 1 keer moeten zijn.

Zet je hem dagelijks weg op de handrem ? Probeer het anders eens zonder en kijk of het dan nog geluid maakt.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Klinkt als:
1. aandrijfas of onderste motorsteun bij de distributie.
2. handrem.

Gr 8)

cas

Citaat van: thuur op 19-10-2010 00:59:24
Klinkt als:
1. aandrijfas of onderste motorsteun bij de distributie.
2. handrem.

Gr 8)

ehhmm.... Thuur....  :eusa_naughty:

;D
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....