was is wijsheid? verkopen of houden?

Gestart door Schnappi, 20-10-2010 18:43:02

Vorige topic - Volgende topic

Schnappi

Hey allen,

Zit al een paar weken mij af te vragen wat het beste is, heb op dit moment een Volvo 850 T5 uit 1995 gekocht in 2003 met een kilometerstand van 215000 nu ongeveer 400000 deze auto heb ik dus nu haast 8 jaar in mijn bezit.

Zit al geruime tijd te bedenken om een andere auto te kopen liefst Volvo weer, maar van de andere kant is het toch weer moeilijk om afstand van de auto te doen.

Er zitten op dit moment wat meer kosten aan te komen zoals distributie, apk, olie, filters waterpomp en ook als je verder kijkt de dynamo en turbo bijvoorbeeld zijn nog nooit vervangen, en daar ben ik nu bang voor dat ik nu geld ga besteden in onderhoud terwijl dadelijk bijvoorbeeld de turbo het begeeft.

auto heeft nog redelijk vermogen, maar kan toch merken dat niet alle pk's meer aanwezig zijn heb ook al test gedaan met turbo (ongeveer 15 min stationair draaien en gas geven komt wel een blauw pluimpje eruit maar niet veel)

olieverbruik 1 liter op 5000KM ongeveer

Hierbij wil ik dus om jullie mening vragen wat jullie zouden doen als de auto 400000 km heeft gelopen of jullie het nog zinvol vinden om er nog geld in te besteden voor onderhoud.

wat is de grens qua kosten wat je moet maken? 1000 euro of minder of juist meer?.

wat zou een T5 nog opbrengen nu met een km stand van 400000 ongeveer?

graag reacties

Groeten

LPGLE

Ik kan je geen advies geven in wel of niet verkopen .
Maar kijk vooral naar je emotionele band met de auto ....
Wat zijn je toekomst wensen ....
Denk dat veel mensen in een vergelijkbare situatie komen , gezien de waarde van de 850 t.o.v het kostenplaatje qua onderhoud .

petrolhead

Afschrijving heb je bijna niet meer. Deze kun je dus in onderhoud stoppen.
Tenzij de T5 onbetrouwbaar wordt voor je dagelijks gebruik en geen back-up hebt.
Ik ga overigens wel met LPGLE mee.

Marc O.

Tja, je kunt nu een hoop geld uitgeven aan een nieuwe auto, maar dan zit je over een paar jaar weer in dezelfde situatie. Namelijk een auto hebben die het eigenlijk niet waard is om nog veel geld in te steken. Behalve dat je een paar jaar in een nieuwere auto hebt kunnen rijden, schiet je er dus niet zoveel mee op. En dan is het nog maar de vraag of die nieuwe auto lekkerder rijdt dan je huidige Volvo met wat onderhoud om hem weer helemaal in orde te maken.

Met andere woorden, ik zou hem houden en de benodigde reparaties (laten) uitvoeren. Tenzij je gewoon een andere auto wilt gaan rijden.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Wout309t

Mijn ervaring is dat een andere auto per saldo bijna altijd duurder is dan je huidige rijdend houden. Maar soms wil je gewoon wat anders...
2011 V70 2.0T R-Design MT

Ludo

Citaat van: Wout309t op 20-10-2010 18:59:51
Mijn ervaring is dat een andere auto per saldo bijna altijd duurder is dan je huidige rijdend houden.

In welke zin duurder?.

petrolhead

De meeste (de berekende eigenaar wel te verstaan) doen de auto niet voor niets weg.

Jack v

je kan het ook in etappes doen. olieverbruik is redelijk te noemen voor 4oodkm.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

peteRRR

Citaat van: Ludo op 20-10-2010 19:04:58
Mijn ervaring is dat een andere auto per saldo bijna altijd duurder is dan je huidige rijdend houden.

In welke zin duurder?.

Aan nieuwe onderdelen die er dan bij gekocht moeten worden  ;D

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Wout309t

Citaat van: Ludo op 20-10-2010 19:04:58

In welke zin duurder?.

Ten eerste de investering, en het onderhoud wat omgekeerd evenredig aan die investering gerelateerd is.

Als ik voor mezelf terugkijk was het waarschijnlijk goedkoper geweest om mijn 2e auto (de eerste was echt niks) te blijven rijden...
2011 V70 2.0T R-Design MT

walter leever

Ik denk dat op een gegeven moment 't ook meespeelt(voor de 1 duurt dit wat langer als voor de ander  ;) )
dat je eens iets nieuws wil rijden. ;D

Zoals al gezegd,ik blijf nog even bij de 850  :eusa_dance:

sander2

Citaat van: Schnappi op 20-10-2010 18:43:02
Hey allen,

Zit al een paar weken mij af te vragen wat het beste is, heb op dit moment een Volvo 850 T5 uit 1995 gekocht in 2003 met een kilometerstand van 215000 nu ongeveer 400000 deze auto heb ik dus nu haast 8 jaar in mijn bezit.

Zit al geruime tijd te bedenken om een andere auto te kopen liefst Volvo weer, maar van de andere kant is het toch weer moeilijk om afstand van de auto te doen.

Er zitten op dit moment wat meer kosten aan te komen zoals distributie, apk, olie, filters waterpomp en ook als je verder kijkt de dynamo en turbo bijvoorbeeld zijn nog nooit vervangen, en daar ben ik nu bang voor dat ik nu geld ga besteden in onderhoud terwijl dadelijk bijvoorbeeld de turbo het begeeft.

auto heeft nog redelijk vermogen, maar kan toch merken dat niet alle pk's meer aanwezig zijn heb ook al test gedaan met turbo (ongeveer 15 min stationair draaien en gas geven komt wel een blauw pluimpje eruit maar niet veel)

olieverbruik 1 liter op 5000KM ongeveer

Hierbij wil ik dus om jullie mening vragen wat jullie zouden doen als de auto 400000 km heeft gelopen of jullie het nog zinvol vinden om er nog geld in te besteden voor onderhoud.

wat is de grens qua kosten wat je moet maken? 1000 euro of minder of juist meer?.

wat zou een T5 nog opbrengen nu met een km stand van 400000 ongeveer?

graag reacties

Groeten

Na 15 min draaien een pluimpje hoeft volgens mij niet per definitie de turbo te zijn. Als de auto nog goed is en er alleen "regulier" onderhoud aan zit te komen, houden dat ding. Je weet precies wat je eraan hebt!

StefanCJ

Mijn ervaring is dat een andere auto per saldo bijna altijd duurder is dan je huidige rijdend houden. Maar soms wil je gewoon wat anders...

Volledig mee eens ... Als je iets anders wil moet je dat gewoon doen, wel nu, en niet eerst een gedeelte van het onderhoud uitvoeren. Als je auto nu in goede staat is en er gewoon regulier onderhoud aan zit te komen zal het per saldo goedkoper zijn om deze te houden ...

Schnappi

alvast iedereen bedankt voor de reacties  :eusa_clap:

ga in ieder geval de auto laten APK keuren as vrijdag en olie en filter vervangen en dan maar afwachten wat de uitslag is van de APK.

auto is trouwens nog nooit afgekeurd in de 8 jaar dat ik hem heb maar je weet maar nooit.

Groeten

Jack v

gaat toch een keer komen na 15 jaar.

gr :D
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.