groot verschil 205-50-16 tov 205-55-16

Gestart door Jacks70, 21-10-2010 11:34:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacks70

Hoi,
Mijn S70 is een 2,0 10 klepper. Zoals jullie weten niet de snelste in zijn soort, met optrekken.
Ik ben er wel erg tevreden over, rijdt erg goed en een heerlijk geluid zit er in.
Nu komt de winter er aan en ik wil er winterbanden onder. Nu zit er 205-50-16 onder. Indien ik overga naar 205-55-16. worden de banden groter. Nu ben ik bang dat er nog minder vaart in komt (nog minder snel met optrekken). Heeft iemand hier ervaring mee, merk je dat echt of valt dat erg mee.

Alvast bedankt voor jullie respons.

Jack

)()()sT

Daar merk je weinig van ;)
Je teller en km.teller geven alleen wat minder aan; ongeveer 3% afwijking.
Ik heb zelf ook die maat voor mijn winterbanden; 120 km/u is ook echt 120 op de GPS, terwijl dat met de zomerbanden (17") wat anders is.

volvobug

#2
Ik heb de overgang jaren geleden al gemaakt met zomerbanden. Merk je niets van, alleen dat de afwijking van je snelheidsmeter minder wordt (dus beter op de snelheid letten...). Oja, in de portemonnaie merk je het ook  ;) doordat de 205/55 goedkoper is en je verbruik een beetje lager (tenminste bij mij met veel snelwegkilometers). Ga deze winter ook voor het eerst met deze maat winterbanden rijden.

Is je 10V verder wel in orde qua brandstof-, lucht- en vonkvoorziening? Ik geef graag toe dat hij niet de snelste is tot ca. 2500 rpm, maar als je dan lekker doorgaat naar 5500, laat ik er toch menigeen achter me.

-edit: valt me nu wel een verschil op, 2.0 of 2.5 liter. Dat zal wel iets verklaren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

)()()sT

Dat ie zuiniger zou zijn merk ik niks van... eerder "onzuiniger" aangezien de teller minder km's aangeeft ;)

volvobug

Citaat van: )()()sT op 21-10-2010 12:01:05
Dat ie zuiniger zou zijn merk ik niks van... eerder "onzuiniger" aangezien de teller minder km's aangeeft ;)
Dan zal het wel die nieuwe lambdasonde en bougies zijn geweest waardoor het verbruik omlaag ging  ::)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

tackle

ik heb meer dan genoeg aan die 10v. Hij komt aardig mee met het verkeer. Bovendien is het geluid veeeeeeel mooier dan menige nieuwe volvo.

Jacks70

Bedankt voor jullie reacties.
Het is een twee liter tien klepper.
Om er iets meer gang in te krijgen heb ik al een nieuwe verdelerkap en rotor (beide van Bosch) geplaatst. Ik heb het luchtfilterhuis aangepast, de klepaansturing er uit gehaald en de klep op het gat van de warme luchttoevoer geplaatst. Tevens de bult op de gasklep geminimaliseerd. Daar merkte is wel verbetering mee.
Nu ook de MAP sensor vervangen, dat merk ik ook. (tov mijn oude 850 2,5 20V blijft dit wel merkbaar trager). Als er nog iemand tips heeft ter verbetering , dan hoor ik dit graag.
Er zit een LPI installatie in en het verbruik is 1:9, en mijn rijstijl is rustig te noemen.
Verder rijdt de S70 echt lekker, erg mooi geluid.
Wat de bandenmaat betreft, is er iemand die een 2.0 10V heeft en daar van hoogte 50 naar 55 is gegaan? ( 2,5 10 V zal wel sterker zijn waardoor minder goed merkbaar).

)()()sT

#7
Ik heb dan wel een R met meer als 2 keer zoveel vermogen maar in het normale rijgebeuren merk je echt nul-komma-niks van die bandenmaat afwijking hoor.
Ook niet onder mijn vorige GLT btw ;)

hayke

Aan het rijgedrag merk ik geen verschil. Ik ben zojuist de andere kant op gegaan: er lag 205/55/R16 op, nu weer 205/50/R16. Nu is mijn snelheidsmeter ineens hééél precies (120 = 120). Dat was met 205/55/R16 wel anders (110 op teller = meer dan 120 op de navi).

Sem


Thijssie!

Citaat van: Sem op 09-11-2010 13:48:47
Het ziet er alleen niet uit.....

Waarom niet? Nu heb je tenminste niet van die ballonbanden...

)()()sT

En trouwens, wat boeit het ook. Het zijn maar winterbanden.

Kingfisher

Ik vraag me af wat de "bezwaren" zouden kunnen zijn om een afwijkende bandenmaat te monteren.
Volgens mij wordt als standaard de regel aangehouden, maximaal 2% afwijking (in afrolomtrek) tov de standaard fabrieksmaat, echter in dit voorbeeld is dat iets van ruim 3%.

Wat zouden de bezwaren zijn, behalve de veranderende snelheidswaarneming tov de km-teller? Zijn er meer technische redenen waarom dit niet zou kunnen/mogen?

rovelra

Een 55er band heeft een hogere wang dat een 50er wat zou kunnen resulteren in een iets meer "zwabberende" auto !
Voor de rest is er geen verschil lijkt mij ..

daytonawim

Ik had de 55 standaard onder de T5 liggen, prima wegligging en comfoor, en de teller wijkt
dan slechts 1 km af (das wel effe in de gaten houden)