motormanagment lampje, relais 14 hoofdzekeringenkastje

Gestart door pitboel, 22-10-2010 09:05:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pitboel

Mijn motormanagment lampje brand. De auto trekt niet meer goed, met name tussen de 2000/2700 toeren. Ook geen rookontwikkeling.

Ik ben bij Pul in Urk geweest. Ze kwamen erachter dat relais nummer 14 in het hoofdzekeringenkastje was doorgebrand. Als ze er een nieuw inzette ging deze gelijk weer kapot. Vervolgens hebben ze gekeken of ze ergens een kabelbreuk etc. konden waarnemen, dit konden ze zo snel niet opsporen.
Bij Pul in Urk hebben ze toen gezegd dat ik mijn auto twee dagen kan laten staan en dat ze dan het probleem opsporen. In eerste instantie ben ik van plan mijn gebruikelijke monteur hier na te laten kijken, Urk is voor mij niet om de hoek en ik ben twee dagen mijn auto kwijt + mogelijk € 500,-.

Heeft iemand ervaring met dit probleem? En waar kan ik het best gaan zoeken?
Kan de kortsluiting ook ergens anders door ontstaan dan door kabelbreuk? Contactpunt lmm of zo.

Het is een diesel V70 1999.
relais 14 hoofdzekeringenkastje = AC-relais, gloeibougies, uitlaatsysteem van de auto.
De airco functioneert, gloeibougies ook voorzover ik kan zien, de auto rookt helemaal niet meer.




thuur

Kwestie van uitsluiten: AC compressor los, gloeibougies los en egr los. Dan relais terugplaatsen en kijken of deze doorbrandt. Zo niet: een voor een de componenten weer aansluiten en je hebt de boosdoener zo te pakken. Er zal wel ergens te veel stroom getrokken worden.

Het is wel zaak om de bekabeling te controleren of de isolatie nog voldoende is. Controleer ook het relaisvoetje.


Gr :-\

pitboel

Citaat van: thuur op 22-10-2010 12:14:56
Kwestie van uitsluiten: AC compressor los, gloeibougies los en egr los. Dan relais terugplaatsen en kijken of deze doorbrandt. Zo niet: een voor een de componenten weer aansluiten en je hebt de boosdoener zo te pakken. Er zal wel ergens te veel stroom getrokken worden.

Het is wel zaak om de bekabeling te controleren of de isolatie nog voldoende is. Controleer ook het relaisvoetje.


Gr :-\
Bedankt voor je reactie!, helder verhaal.
Ik zal het aan de monteur meegeven.

pitboel

Probleem is opgelost. Het bleek een kapotte "turboklepje" te zijn, het is een klepje vlakbij het schutbord. :)

Red Devil

Misschien een stomme vraag, maar hoe gooi de egr los. Dmv het slangtje dat er op zit?

Gr.
Ted

pitboel

Citaat van: Red Devil op 08-03-2011 20:26:59
Misschien een stomme vraag, maar hoe gooi de egr los. Dmv het slangtje dat er op zit?

Gr.
Ted
geen flauw idee eerlijk gezegd..