Advies nodig voor aankoop

Gestart door ceesje, 30-10-2010 09:32:03

Vorige topic - Volgende topic

ceesje

Goede morgen,

Ik heb jullie advies nodig voor het volgende:

Ik sta op het punt om een 850 estate 2.5 benzine uit 1993 te gaan kopen. Hij heeft 196000 originele km gelopen, is "van een oud mannetje"geweest, en heeft behalve schuifdak niet veel opties.

De auto loopt en remt goed, en alles blijkt te werken. Toch is er een probleem waardoor ik niet zeker weet of ik het moet doen: De distributie is in 1999 vervangen, bij 129000 km. De auto is altijd rustig gereden, en de laatste jaren maar een keer per week.

Ik kan natuurlijk de riem kunnen laten vervangen, maar de eigenaar wil niet zakken met zijn prijs. Als ik hem laat vervangen, en doe tevens de beurt en APK, dan kom ik op 1700 euro, en dat krijg ik er, als ik zo de prijzen zie, natuurlijk nooit meer voor terug.

Het is wel een auto die netjes is, alle boekjes zijn erbij (hij is bij Volvo de Beemd in onderhoud geweest), niet in gerookt, Petrol Mica van kleur, en LM velgen.

Wat is jullie advies: Gewoon kopen en rijden, de riem zou nog wel mee kunnen, of alleen de riem vervangen, de rest niet? Of gewoon laten staan voor die prijs?

ALvast dank!

elianmars

De riem vervangen en een (grote) beurt (laten) geven hoeft niet zoveel te kosten, hoor  ;)

Als de wagen verder goed is en eigenlijk wel naar je zin, zou ik het gewoon doen.

Je zou eventueel wel kunnen "afdwingen" dat er een nieuwe apk op komt voordat je 'm koopt. Dan weet je in ieder geval dat je niet direct voor grote verrassingen komt te staan.

jan piet

Waar vind je een wagen met dit rijcomfort, ruimte, en veiligheid, nog een mogelijkheid van 500.000 km+ er bij te sturen (al hoewel je dat wellicht niet zelf doen) voor € 1700 inclusief wat reparaties? Als het je te duur is laat 'm lekker staan, geef ons de tip en hij komt bij een liefhebber terecht verwacht ik zo maar es......
:eusa_snooty:

Als je geld wilt verdienen aan een auto moet je de handel in gaan. En geluk hebben.  :eusa_think: :eusa_whistle:

elianmars

Oh, die 1700 euro is inclusief de aankoop?  :eusa_doh:

Als je daarmee klaar bent, is dat toch niet veel geld?  :eusa_think:

elmarconi

Ik zou de gok nemen, en de paar honderd euro voor een riemwissel besparen. Per slot van rekening kan met een 11 jaar oude riem niks mis zijn. En stel dat hij breekt, dan zal er nauwelijks iets beschadigen.   :eusa_liar:

Ik hoop dat het duidelijk is.  ;)
--
Autogas Inside . . .

ceesje

Nou, bedankt voor alle reacties. De handel wil ik niet in gaan. Ik heb echter wel per direct een auto nodig, en als je haast hebt, dan kan het nog eens fout aflopen. APK zit er nog 4 maanden op, en de riem kan ik op z'n vroegst pas vrijdag laten vervangen, dus vandaar ook mijn vragen.

@elmacaroni: bedankt voor jouw wijze tip, dus ik ga hem gewoon kopen, en de riem niet vervangen. Ik spuit er gewoon een beetje WD40 op, dat is genoeg, toch?
:eusa_liar:

rifwachter

Citaat van: elmarconi op 30-10-2010 10:41:11
Ik zou de gok nemen, en de paar honderd euro voor een riemwissel besparen. Per slot van rekening kan met een 11 jaar oude riem niks mis zijn. En stel dat hij breekt, dan zal er nauwelijks iets beschadigen.   :eusa_liar:

Ik hoop dat TS die lange neus snapt !
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Jack v

Citaat van: ceesje op 30-10-2010 11:39:04
Nou, bedankt voor alle reacties. De handel wil ik niet in gaan. Ik heb echter wel per direct een auto nodig, en als je haast hebt, dan kan het nog eens fout aflopen. APK zit er nog 4 maanden op, en de riem kan ik op z'n vroegst pas vrijdag laten vervangen, dus vandaar ook mijn vragen.

@elmacaroni: bedankt voor jouw wijze tip, dus ik ga hem gewoon kopen, en de riem niet vervangen. Ik spuit er gewoon een beetje WD40 op, dat is genoeg, toch?

paar likjes vaseline is ook goed hoor tegen  uitdroging(wel zuurvrije) gaat ie nog wel tien jaar mee
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jack v

Citaat van: rifwachter op 30-10-2010 11:43:26
Citaat van: elmarconi op 30-10-2010 10:41:11
Ik zou de gok nemen, en de paar honderd euro voor een riemwissel besparen. Per slot van rekening kan met een 11 jaar oude riem niks mis zijn. En stel dat hij breekt, dan zal er nauwelijks iets beschadigen.   :eusa_liar:

Ik hoop dat TS die lange neus snapt !
nou?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

elmarconi

Citaat van: ceesje op 30-10-2010 11:39:04

Wel onder een hoek van > 60 graden anders trekt het er te snel in...  ;D
--
Autogas Inside . . .

ceesje

Bedankt voor alle handige tips. Moet ik dan eerst de vaseline erop doen, en dan de WD40 met een hoek van 360graden?

tís wel fijn spul hé, dat WD40. Ik gebruik het echt overal voor: bobine, remschijven, dashbord, asbak.....en overal glimt het!

maaf ff zonder gein; iemand een adres in de regio eindhoven waar ik eventueel heel snel terecht zou kunnen voor de riem? en is het handig om alleen de riem te vervangen, zonder de spanrollen? die maken geen rare geluiden namelijk, en het scheelt volgens mij ook in de kosten.

En vooral NIET bij Volvo die begint met een B en eindigt op een eend....of zoiets.

Nog even ter toelichting: Ik rijd al 15 jaar lang volvo (480ES, V70, en tot op heden een S80), en als ik behalve van mijn vrouwlief (en ons buurmeisje) ergens de kriebels van krijg, dan is het wel de dealer. Sinds ik een garage gevonden heb die "ook aan Volvo's"doet, heb ik al honderden Euro's per jaar aan onderhoud/advies/apk uitgespaard, en alle auto's Volvo's deden het nog even goed....

Ludo

Citaat van: ceesje op 30-10-2010 09:32:03
een 850 estate 2.5 benzine uit 1993
Hij heeft 196000 originele km gelopen, is "van een oud mannetje"geweest,

De distributie is in 1999 vervangen, bij 129000 km.

Dat oud mannetje heeft hem goed onderhouden. 
Hij is nog maar 6 jaar overtijd met de D riem wissel.   :eusa_doh:
Zouden de bougietjes nog uit 1993 stammen?.  ;D

arjenT5R

Citaat van: Ludo op 30-10-2010 12:37:05
Citaat van: ceesje op 30-10-2010 09:32:03
een 850 estate 2.5 benzine uit 1993
Hij heeft 196000 originele km gelopen, is "van een oud mannetje"geweest,

De distributie is in 1999 vervangen, bij 129000 km.

Dat oud mannetje heeft hem goed onderhouden. 
Hij is nog maar 6 jaar overtijd met de D riem wissel.   :eusa_doh:
Zouden de bougietjes nog uit 1993 stammen?.  ;D

En de rest?  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

FGG

De modellen van 1993 hebben een interval van 75000km dus bij 204k is ie sowieso aan de beurt. Ik zou zeggen: kopen en zelf de riem laten vervangen, maar wel zsm.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Volvo850 93

Tjah ik zou alles laten vervangen. ( puur voor het geval dat)

Veel plezier met je 850

Mvg Dennie