Achterveren C70 S70 V70 (pics inside)

Gestart door t5play, 31-10-2010 14:50:21

Vorige topic - Volgende topic

t5play

Heb de sachs achterveren voor mijn C70 ontvangen. Ziet er verder goed uit maar ik twijfel aan de draagkracht aangezien mijn 1500kg auto + volle kofferbak + 2 personen achterin....toch vrij zwaar kan zijn.

Ben dus benieuwd naar de maten van de achterveren van een S70 of V70. Als de lengte en diameter namelijk hetzelfde zijn, en alleen de veer iets dikker is, dan ga ik nog even nadenken. De maten zijn bij de C70 als volgt:

ong. 430mm lang (hoewel dat op de foto niet zo lijkt)

diameter ong.  130mm

diameter draad ong. 13mm

Het zou erg fijn zijn als iemand mij de maten kon geven van de achterveren van een S70 en V70.

zwamborn

Om geen nieuw topic te hoeven starten en de vraag gerelateerd is:

Het vreemde krakende geluid in de C70 cabrio van de afgelopen dagen blijkt een gebroken achterveer te zijn... :'(
Voor zover ik weet is het een standaard-onderstel, maar volgens de dealer (Hooftman W'veen, heeft helaas geen veren op voorraad) kan het ook een verlaagd of toureronderstel zijn (kunnen ze pas maandag uitzoeken voor me).

Weet iemand welke typen veren er zijn voor een C70 cabrio? Volgens een folder die ik van internet heb (accessoire-catalogus) heeft de "daalveer"(?) van de cabrio ("zonder nivomaat") bij een verlagingsset een ander nr. (9451 350-4) dan bv de coupé en sedan (3451 349-6) en estate (staat alleen een nummer voor met nivomaat), dus er is blijkbaar sowieso onderscheid met andere x70 modellen. Weet iemand meer over de uitwisselbaarheid van de veren?

Overigens valt me de prijs van de veren wel tegen; ergens rond de 100 euri excl. BTW per stuk vind ik best een hoop geld voor standaard veren... :(

zwamborn

Inmiddels toch maar een (orginele) nieuwe veer bij de dealer gekocht; prijs bleek toch mee te vallen (ca. 75€ )en men heeft me bezworen dat het geen kwaad kan er één te vervangen (geen verschil, scheefhangen etc.).
Morgen er onder zetten; daarover nog een vraagje, krijg ik hem er tussen door alleen de schokbreker los te maken (onder, hoeft de achterbank er niet weer uit...), of moet ook de stabi los?

@T5play: misschien achterhaald, maar mijn nieuwe veer (voor een cabrio, 1600+ kg, dus geen coupe of s/v70) lijkt dezelfde afmetingen te hebben. Alleen de diameter van de draad lijkt me eerder 11 mm, maar zo aan de foto's te zien zijn die van jou dat ook.

Elsje

Citaat van: zwamborn op 13-01-2011 20:50:25
Inmiddels toch maar een (orginele) nieuwe veer bij de dealer gekocht; prijs bleek toch mee te vallen (ca. 75€ )en men heeft me bezworen dat het geen kwaad kan er één te vervangen (geen verschil, scheefhangen etc.).
Morgen er onder zetten; daarover nog een vraagje, krijg ik hem er tussen door alleen de schokbreker los te maken (onder, hoeft de achterbank er niet weer uit...), of moet ook de stabi los?

Wagen opkrikken en demper aan de onderzijde los (moer links van de veerschotel op de foto), moer onderzijde veerschotel los die veer fixeert en dan draagarm laten zakken veer vervangen en draagarm weer omhoog en de boel weer vastzetten. Is zo gebeurd, Hoeft dus niet van binnenuit.

je kan aan veren niet zien en meten wat hun draagkracht is denk ik zo. Dus veren bestellen op typer wagen en onderstel.

@T5play: misschien achterhaald, maar mijn nieuwe veer (voor een cabrio, 1600+ kg, dus geen coupe of s/v70) lijkt dezelfde afmetingen te hebben. Alleen de diameter van de draad lijkt me eerder 11 mm, maar zo aan de foto's te zien zijn die van jou dat ook.

zwamborn

Thnx, foto's zeggen toch meer dan woorden.. ;)
Dit dacht ik ook al, maar werd wat zenuwachtig over het bericht over de stabi. Zal je net zien, krijg ik die niet los... Als de schokbreker niet los wil kan altijd nog naar boven switchen, maar daar ben ik niet zo bang voor  :eusa_whistle:

Wat betreft het bestellen van de veer, dat heb ik inderdaad bij de dealer gedaan (waar de auto ook oorspronkelijk gekocht is) omdat ze daar exact konden nagaan wat er voor onderstel onder zit. Alternatief van een setje 2e hands-veren zoeken was daardoor lastig, omdat de exacte voertuigcodes daarbij meestal niet geregistreerd worden. En ik was er toch voor een accu, maar dat is weer een ander verhaal :)

Elsje

Citaat van: zwamborn op 13-01-2011 22:23:54
Thnx, foto's zeggen toch meer dan woorden.. ;)
Dit dacht ik ook al, maar werd wat zenuwachtig over het bericht over de stabi. Zal je net zien, krijg ik die niet los... Als de schokbreker niet los wil kan altijd nog naar boven switchen, maar daar ben ik niet zo bang voor  :eusa_whistle:

Wat betreft het bestellen van de veer, dat heb ik inderdaad bij de dealer gedaan (waar de auto ook oorspronkelijk gekocht is) omdat ze daar exact konden nagaan wat er voor onderstel onder zit. Alternatief van een setje 2e hands-veren zoeken was daardoor lastig, omdat de exacte voertuigcodes daarbij meestal niet geregistreerd worden. En ik was er toch voor een accu, maar dat is weer een ander verhaal :)

Nudat je het over de stabi hebt misschien moet je de dempers wel even aan beide zijden loshalen om geen spanning op de stabi te kregen. Is al weer even geleden dat ik de veren heb vervangen. Maar dan nog steeds een klein klusje Wel de wagen achter aan beide zijden omhoog Succes

zwamborn

Vanmiddag de veer vervangen (op straat in de stromende regen...):
schokbreker los (een kant), stabi los (gelukkig aan dezelfde kant), oude veer er uit (in 3stukken gebroken  :o ???), nieuwe veer er.............................

niet in.....  :eusa_wall:

te weinig ruimte! Wel onder de schotel boven gekregen, maar met geen mogelijkheid over het pikje. Toen maar wat geklooid met een spanband (auto laten zaken met de veer er half tussen, spanband erom, auto weer omhoog; niet de veiligste oplossing, raad ik niemand aan...), en zowaar zonder problemen veer er tussen en alles weer vast gemaakt.

Toch weer een genot te merken dat alles redelijk los komt bij Volvo; heb ik eerder bij de R ook al gemerkt met het monteren van een trekhaak  :eusa_dance:

dirkvis1968

ik had een vraagje ivm het vervangen van de achterveren
Dit klusje komt er aan en ik heb de keuze qua  veren al gamaakt maar nu
als ik het forum erop nalees is het een simpel klusje maar toch 2 vragen
- de veer is gefixeerd met de houder onderaan. Het gedeelte bovenaan komt dat mee los incl de bumperstop op blijft het aan het chassis bevestigd?
aan de foto's te zien moet je de veer eruitdraaien of zo?
- dient dit bovenste bevestigingsstuk ook vervangen of kan je het prima verdergebruiken

mehn

De bovenkant zit niet vast aan de auto. Er steekt een pin uit het chassis waar de bumpstop overheen schuift.
De bumpstop zit samen met een ring in de bovenkant van de veer "geklemt".

Als je de veer aan de onderkant losmaakt dan komt de veer samen met de bumpstop uit de auto.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Sbv

Bumpstop komt mee los, is niet erg. Er zit op het chassis een metalen pen, daar valt eea netjes in. Het bovenste stuk is prima her te gebruiken.
Let wel, de houder onderaan in de veer zit met een metalen pen door de veerschotel heen en wil wel eens losraken.

@Mehn,

Je hebt al mooie plaatjes erbij gezet

dirkvis1968

alvast beide bedankt
zeker de plaatjes maken het duidelijk en geeft me wat meer zicht op het gebeuren

hoera voor het forum

dank u

dirkvis1968

alhoewel dit al een wat ouder topic is heb ik er toch een vraag voor
Ik verving 6tal maanden geleden mijn achterveren (1 veer stuk)bij een c70 bouwjaar 99 met dacht ik de standaard vering
De veren die gemonteerd waren waren +-380mm hoog niet op spanning
IK heb vervangveren besteld lesjofors voor de c70
deze waren echter 430mm hoog en iets dunnen qua veermateriaal
natuurlijk komt het achterste nu +-3 cm hoger dan voorheen
Niet echt mooi om de zien
Wie weet hoe hoog de originele veren waren van een c70 niet op spanning? Heeft iemand dit ooit nagemeten?
Eventueel een meting van iemand wielnaaf- wielkuip  afstand??
Blijkbaar komt enkel een veer van KYB voor een v70 op +-380 mm hoogte uit
Misschien heeft ooit iemand de wagen willen verlagen met de veren van een v70 bewust of niet
Ik zou graag de originele hoogte herstellen maar wie kan mij helpen met de keuze???

Sbv

Originele veren bestellen op basis van chassis nummer en code ?

dirkvis1968

dat was ook mijn eerste gedacht

Ben ik gaan vragen bij volvo dealer paar weken geleden
ze vroegen chassiscode ed
En dan blijft de oplossing uit -  geen verdere reactie
Vermoedelijk zijn deze ooit vervangen op mijn wagen door ??? soort
Deze lesjofors veren zijn voor zover ik gegevens teruggevonden heb blijkbaar de veer voor deze wagen met standaard chassis maar met 17" wielen krijg ik het gevoel van een xc type
De hartwiel -kuip afstand is +-40 cm
En de veren zijn correct gemonteerd
Mogelijks zijn de voorste veren ook veranderd vandaar dat ik van collega c70 rijders graag had geweten hoe groot deze afstand (hart wiel en wielkuip bovenaan) is bij hen en of zij weten welke veren er gemonteerd zijn op hun wagen

Met originele hoogte herstellen bedoelde ik zoals de veren dit hier op gemonteerd waren door de vorige eigenaar (hart-wielkuip +-36cm)

Sbv

Op basis van chassisnummer en code kan je precies achterhalen welke veren er onder de auto hoorden uit de fabriek. Ik noem even bijv met een gele lik verf erop.
In Vida is eea wel te achterhalen en ook een dealer zou dat gewoon moeten kunnen vinden