Hydrauliek rond koppeling - dit dossier kan dicht!

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 01-11-2010 13:32:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jack v

Dat kan idd je drukgroep in comb. met de vingers weleens zijn. Mogelijk is er al 1 of meerdere afgebroken.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jack v

Hoe is dit spookverhaal trouwens afgelopen? Al iets bekend?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

#77
De kwestie ligt in de week bij de garage, ik wacht nog op een reactie.

De drukgroep/lager is voor mij de grootste verdachte. Ik merk nu ook dat het volume en geluid van het geratel/getik de ene keer wel de andere keer niet wisselt, na het intrappen en weer op laten komen van het koppelingspedaal. Ook lijkt het getik/geratel qua frequentie te corresponderen met de trilling in het pedaal bij het op druk zetten van het lager. Dat zou je niet moeten hebben volgens mij als het een lager in de versnellingsbak is.


Blijft voor mij nog wel even de vraag of er een ander achterliggend probleem is dat deze koppelingsproblemen veroorzaakt. Anders blijf je bezig natuurlijk. Ik zal alleen niet weten welke.

Ik hou jullie op de hoogte.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Ik heb een soundtrack gemaakt van het geratel. Opgenomen onder het koppelingshuis.

Je hoort aan het geratel goed wanneer ik ontkoppel en weer koppel. Ook bij gas los hoor je het goed en ook bij het uitzetten van de motor aan het einde van de track.

Waar duidt dit geluid op?
- druklager/cilinder
- drukgroep
- lager versnellingsbak

Ik schat dat het de drukgroep is. Zit ik goed of denken jullie aan een van de andere opties? Ga de garage het ook laten horen, want ze reageren een beetje langzaam. Weten blijkbaar ook niet wat ze hiermee aan moeten. Of ze opperen dat het dan de versnellingsbak wel zal zijn, gezien het feit dat de rest al vervangen is, samen met het vliegwiel.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

wepster

doet hij dit ook met ingetrapte koppeling zo nee dan is het je druklager zo ja dan vermoed ik dat jack gelijk heeft en er een lager in je bak ver overleden is

daytonawim

Hoe klinkt dat als je er mee gaat rijden ?

Ik heb bij onze T5 ook de bak kapot gehad bij 250K , vreemde ratel.

Ik hoorde het geluid het beste, achter het wiel.

Dennis850estate heeft de bak voor mij gewisseld.

Ries van de Zilverschuit

Al ik er mee rij, hoor ik eigenlijk niets, omdat alle andere geluiden dat geratel overstemmen.

Citaat van: daytonawim op 07-06-2011 21:34:42
Ik hoorde het geluid het beste, achter het wiel.

Ik zal eens kijken of het geluid nauwkeurig kan traceren. Rond het koppelingshuis of rond de bak. Zit wel dicht bij elkaar natuurlijk.


Citaat van: wepster op 07-06-2011 21:29:42
doet hij dit ook met ingetrapte koppeling zo nee dan is het je druklager zo ja dan vermoed ik dat jack gelijk heeft en er een lager in je bak ver overleden is

Als ik de koppeling intrap, is het direct weg. Je kunt dat ook goed horen op de soundtrack (in ieder geval rond seconde 5, 18, 31 en 36). Vooral als ik de koppeling intrap en weer op laat komen, hoor je het geratel best goed inkomen. Het geratel wisselt soms een beetje qua volume na het koppelen. Is allemaal goed te horen.

Let wel: dit is allemaal bij stationair opgenomen, in zijn vrij dus. Mocht er iets met de bak aan de hand zijn, dan moet het dus voor het schakeldeel, of hoe je dat ook noemt, zitten.  Daar zullen vast lagers zitten.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Nou, dit dossier lijkt ook langzamerhand tot zijn einde te komen.

Na contact met Dennis850estate is de (voorlopige) hypothese: de lagers van de primaire as van de versnellingsbak zijn versleten of beschadigd.

De speling op de as zet zich door via de drukgroep en -lager en de hydrauliek naar het koppelingspedaal.

Alle symptomen zijn in lijn met deze hypothese, behalve de volgende twee: het hoge koppelingsmoment en feit dat de trilling telkens even weg was nadat de bak los is geweest. Maar misshien krijgt de drukgroep ook een dreun van de trillende as.

Lastig is natuurlijk dat de definitieve diagnose pas mogelijk is als de bak eraf is.

Efin: ik moet nu dus even na gaan denken over hoe ik hier mee verder ga en eens gaan horen hoe lang je met versleten aslagers kan doorrijden.

In ieder geval tot zover bedankt voor al jullie bijdragen en ik laat tzt nog wel horen hoe het probleem is opgelost. En met extra dank aan Daytonawim en Jack.

Kan dit dossier ook voorlopig weer dicht. Nu het dossier foutmeldingen lambdasonde nog.  

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Schnappi

hoe kan zo iets gebeuren? er zijn genoeg 850/x70 die zelfs nog goed schakelen bij 400000+

in het verleden weinig bakolie ingezeten?


Ries van de Zilverschuit

Geen flauw idee. Ik denk dat het probleem er al ingezeten heeft toen ik de auto anderhalf jaar geleden gekocht heb, want dat trillen in het pedaal is al vanaf het begin. Kwam meer symptomen bij. Eerst dat geluid van een startende cd-speler bij gasgeven, dat was in het begin echt duidelijk te horen, later werd het minder, nu hoor ik het nog maar zachtjes. Later kwam daar het geratel bij. Wel een poosje bakolie verloren bij de linkeraandrijfas, maar tijdens de klusdag bij Hooftman is dat verholpen en de olie weer aangevuld.

De bak moet overigens door een vorige eigenaar al vervangen zijn omdat hij nu een hydraulische druklager heeft. Dan is pas vanaf 1998, mijn auto is van mei 1997. Onbekend is hoeveel de nieuwe bak in zijn vorige leven al gelopen heeft. Kan best veel zijn natuurlijk. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Nou, eindelijk is er duidelijkheid, al blijven er raadsels. 

Omdat er een lager in mijn versnellingsbak rammelde, heb ik door een andere specialist er een versnellingsbak onder laten zetten met aanmerkelijk minder kilometers. Meteen de koppelingsplaat laten inspecteren natuurlijk. Wat bleek: om vage redenen heeft de garage die eerst mijn koppeling heeft vervangen, gerotzooid met de koppelingsplaat. Waarom: dat blijft een raadsel, maar het lijkt erop of hij iets passend heeft willen krijgen. Zie foto. In ieder geval had het niets met de versnellingsbak te maken.



Maar nu zit er een nieuwe koppelingsplaat op en koppelt de auto fabelachtig soepel en is de trilling echt weg. Dus zo goed kan een roffel koppelen! Nu kijken of de garage bereid is mij de kosten van een nieuwe koppelingsplaat te vergoeden. Lijkt mij allezins redelijk.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

Das een echte specialist geweest, goeiedag zeg wat een onbenul die dat gedaan heeft.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

Dat is idd een goeie monteur geweest, zo op de foto te zien heeft hij een te hoge plaat gebruikt ??  Zou je de naam van die specialist ook even willen vermelden aub, dan weten de rest van de forummers dus waar ze NIET heen hoeven te gaan voor montage.

arjen850

Zo dan :o dat lijkt mij wel absoluut logisch ja dat ze de boel vergoeden, lapzwanzen dat zijn het :eusa_wall: