Hydrauliek rond koppeling - dit dossier kan dicht!

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 01-11-2010 13:32:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RemVo

Citaat van: Sven850 op 31-03-2011 22:32:35
Als inderdaad alleen het druklager vervangen is zou dat wel vreemd zijn. Die bak waar ik het over had had inderdaad speling op de prise as, maar ook op de uitgaande as. Maar dat is ook wel een ander soort constructie ivm achterwiel aandrijving, maar als er speling op de prise as zit kan dit inderdaad wel gebeuren. Je zou zeggen dat je die speling wel zou voelen maar als het haastig in elkaar gedrukt wordt (wat me niks zou verbazen te lezen aan het ontbreken van bouten in het begin van het topic en het alleen vervangen van een druklager) zou je daar overheen kunnen kijken...

Ja...zou in dat geval dan inderdaad een optie zijn om mee te nemen. Waarschijnlijk komt het er uiteindelijk toch op neer dat de bak eronderuit zal moeten en dan kan dat meteen gecheckt worden ;)

RemVo

Citaat van: Jack v op 31-03-2011 22:32:18
Remvo als je onder het rijden het druklager hoort gieren betekend dit dat hij niet terug komt, dat dit nu over is komt hoogstwaarschijnlijk doordat de vinger nu idd krom of afgesleten zijn met als gevolg dat ze binnenkort kunnen afbreken dat zou ook het hoge aangrijpunt verklaren maar dan zou hij geen vrijeslag en een hele korte koppelingsslag hebben.

Maar beste Jack...het is toch zo dat het druklager altijd meeloopt?!? Tenzij ontkoppelt door koppeling! Er staat namelijk altijd lichte druk op het oliesysteem van de hydro-koppeling, om te zorgen dat je een zo minmogelijk vrijeslag hebt in het pedaal. Als dit namelijk niet zo zou zijn dan zou het betekenen dat de bedieningscylinder die dus de koppelingsvork bedient op de bak, onder het rijden speling heeft!? En dan zou de vork gaan trillen en het palletje van de cylinder wellicht langs de vork schieten!

(Hopelijk zijn mijn gedachtes nog te volgen :P )

Met andere woorden: het druklager draait altijd mee behalve bij ontkoppelen!! Op die manier kan je namelijk ook een defect lager makkelijk checken...door slechts het pedaal in te trappen en dan moet de rammel weg zijn ;)

Sven850

Citaat van: RemVo op 31-03-2011 22:42:03
Citaat van: Jack v op 31-03-2011 22:32:18
Remvo als je onder het rijden het druklager hoort gieren betekend dit dat hij niet terug komt, dat dit nu over is komt hoogstwaarschijnlijk doordat de vinger nu idd krom of afgesleten zijn met als gevolg dat ze binnenkort kunnen afbreken dat zou ook het hoge aangrijpunt verklaren maar dan zou hij geen vrijeslag en een hele korte koppelingsslag hebben.

Maar beste Jack...het is toch zo dat het druklager altijd meeloopt?!? Tenzij ontkoppelt door koppeling! Er staat namelijk altijd lichte druk op het oliesysteem van de hydro-koppeling, om te zorgen dat je een zo minmogelijk vrijeslag hebt in het pedaal. Als dit namelijk niet zo zou zijn dan zou het betekenen dat de bedieningscylinder die dus de koppelingsvork bedient op de bak, onder het rijden speling heeft!? En dan zou de vork gaan trillen en het palletje van de cylinder wellicht langs de vork schieten!

(Hopelijk zijn mijn gedachtes nog te volgen :P )

Met andere woorden: het druklager draait altijd mee behalve bij ontkoppelen!! Op die manier kan je namelijk ook een defect lager makkelijk checken...door slechts het pedaal in te trappen en dan moet de rammel weg zijn ;)

Je hebt meedraaiende en stilstaande druklagers, maar een druklager draait altijd mee bij ontkoppelen. Die druk je namelijk tegen de diafragma veren die op hun beurt de drukring van de koppelingsplaat afhaalt zodat er geen verbinding drukgroep/vliegwiel meer is.
XC40 T4 Recharge

Sven850

die rammel die je hoort als de koppeling niet bediend is speling op het druklager, die druk je eruit als je de koppeling bedient ;)
XC40 T4 Recharge

RemVo

Oja.....zo was het  ::)

Het monteursschap is voor mij weer ff wat jaartjes geleden :P Echter ik heb laatst bij mijn eigen roffel zelf mijn koppeling compleet vervangen, maar dat was idd een vast lager...die tegen werd gehouden door de vork/hevel. Dus vandaar.

Maar dan nog blijf ik het vreemd vinden dat ze slechts het lager hebben vervangen. (En zelfs dat kan naar mijn idee in twijfel worden getrokken  :eusa_sick: )

Ries van de Zilverschuit

Jullie zijn lekker bezig geweest gistervaond toen ik een wijntje dronk. :) Ik ga het even bestuderen en overdenken, dat kom ik er begin volgende week op terug. Morgen is het te mooi weer om achter de pc te gaan hangen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Jack v op 31-03-2011 22:32:18
Remvo als je onder het rijden het druklager hoort gieren betekend dit dat hij niet terug komt, dat dit nu over is komt hoogstwaarschijnlijk doordat de vinger nu idd krom of afgesleten zijn met als gevolg dat ze binnenkort kunnen afbreken dat zou ook het hoge aangrijpunt verklaren maar dan zou hij geen vrijeslag en een hele korte koppelingsslag hebben.

Dag gieren (geluid van een cd-speler die opstart) hoorde ik trouwens alleen bij gas geven. Heel snel nadat de bak voor de tweede keer los was geweest, was het er ineens en heel duidelijk. Ik weet nog dat ik er van schrok. Daarna is het langzaam minder geworden en verdwenen.  Volgens de garage is de drukgroep en het druklager altijd goed geweest. Schade of slijtage moet je toch direct kunnen zien?

Citaat van: RemVo op 31-03-2011 22:02:17
Even voor alle duidelijkheid....is er ondertussen ook al een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep opgekomen buiten het nieuwe druklager??

Nee, na de eerste vervanging is de plaat en de groep steeds teruggezet. Wel heb ik altijd van de garage begrepen dat het druklager de tweede keer wel vernieuwd is. Bij de derde keer dat de bak los ging, is dus ook het vliegwiel vernieuwd.

Citaat van: Sven850 op 31-03-2011 22:22:02
Zit het probleem niet in de bak zelf? Wij hadden een tijdje terug een mercedes met een soort gelijk probleem en daar bleek een lager in de bak zelf speling te hebben, die op zijn beurt de boel bij de koppeling verziekte.

Heel veel topics hier heb ik inmiddels gelezen, maar nooit kwam ik lagerproblemen tegen bij onze M56-bakken. Een paar opmerkingen:
1) Als dit toch het geval, hoe veroorzaakt dit dan die trilling? Die moet toch overgebracht worden via het druklager naar het pedaal. Bovendien gaat het dan om axiale of radiale speling? In het laatste geval zou je toch een permanent geratel moeten hebben? En behoorlijk ook toch?
2) Dan zou de trilling toch direct terug moeten zijn en niet na verloop van tijd, nadat de bak is los geweest?
3) Speling op de primaire as voel je als garage toch direct?
4) Met het schakelen of anderzins heb ik nooit een probleem kunnen bemerken.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Wie wil er nog even meedenken met me? (De garage doet het niet.  :P)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

De auto komt toch bij die garage vandaan en je hebt nog garantie volgens mij. De auto erneer zetten en laat ze het maar oplossen. Als wij voor jou gaan denk is prima en doen we ook graag maar de garage zal het toch op moeten lossen/repareren.

Ik vind het wel vreemd trouwens dat de garage het nniet op wil lossen. We hebben een heel goed koppelingspecialst in Rheden(arnhem) maar of je daar heen wil rijden :-\ of een dagje Nijmegen bij Dirk of Joebar.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Vulk

Jouw probleem lijkt alvast hart op het mijne. Die bijgeluiden waar je over spreekt heb ik ook (dat gieren), maar dan enkel bij koude motor en vooral bij 'gas los'.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,24326.0.html

Ik had het probleem nadat er een nieuwe koppeling + drukgroep geplaatst is geweest.

edit: sterkte met het euvel, ik weet hoe onfijn het voelt.  :-X

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Vulk op 06-04-2011 18:48:21

Ik had het probleem nadat er een nieuwe koppeling + drukgroep geplaatst is geweest.


Uit je topic kan ik niet opmaken, Vulk, of je het probleem hebt kunnen oplossen. Opgelost? Wat was nu het probleem?

Citaat van: Jack v op 06-04-2011 16:31:55
Als wij voor jou gaan denk is prima en doen we ook graag maar de garage zal het toch op moeten lossen/repareren.maar oplossen.

Soms weet ik ook niet tot hoever ik hier moet gaan. Volgens mij moet het mogelijk zijn om alle oorzaken rond de koppeling te inventarisen met daarbij de symptomen. Plus een inschatting hoe groot de kans is dat een probleem zich voordoet. Vervolgens oorzaken uitsluiten. Met gezond denkwerk voorkom je veel extra werk, is mijn ervaring. Een bak haal je er niet even af tijdens je koffiepauze. Zo is het gezien het feit dat de kwaal even wegblijft als alles los in geweest, niet zo logisch om aan het vliegwiel te denken. Was het dus ook niet. Met dit feit kun je ook verschillende andere oorzaken (voorlopig) uitsluiten.

Verradelijk is wel het verschijnsel probleem achter het probleem. Een kapot druklager kan bijvoorbeeld uit zichzelf stuk gaan, maar ook een onderliggende oorzaak hebben. Onderken je die niet, dan vervang je misschien twee keer zo'n lager om die vervolgens uit te sluiten. Gaat die daarna voor de derde keer stuk, blijf je lang zoeken, want dat bestaat niet. Kan trouwens ook domme pech zijn.

Zodra dit opgelost is, ga ik misschien wel een sticky koppelingsproblemen van maken. En tuurlijk heb ik me weer bij de garage gemeld, maar nog geen reactie gehad. De auto heeft daar inmiddels als zo'n 20 dagen gestaan, dus ik ga hem nu alleen weer wegbrengen als er echt een goed plan is.

 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Vulk


Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Vulk op 07-04-2011 06:50:33
Mijn probleem is nog niet opgelost.

Je hoofdkoppelingscilinder en een veer wordt eerdaagse vervangen, begrijp ik? Ben benieuwd wat dat op gaat leveren.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Vulk

Hulpkoppelingscylinder en veer zijn vervangen.
Hoofdkoppelingscylinder volgt nog.

Ries van de Zilverschuit

#74
Sinds vorige week hoor ik ineens een nieuw geluid: een soort tikken/geratel, dat sneller gaat als het toerental oploopt. Bij het intrappen van de koppeling is het direct weg. Bij stationair hoor je het duidelijk en bij gas geven verdwijnt het in het motorgeraas.

Het moet ergens tussen de koppelingsplaat en zijn vrijstand in de versnellingsbak vandaan komen. Het is eerder getik/geratel dan gerammel. Sinds de koppelingswissel heb ik dit geluid nog niet gehoord.

Komt hier een aapje uit de mouw? Dus toch de drukgroep of misschien het druklager? Defect in versnellingsbak nog maar even uitsluiten omdat die maar moeilijk een trilling in het koppelingspedaal kan veroorzaken via het druklager? (Maar wel dit soort geluiden?)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue