Hydrauliek rond koppeling - dit dossier kan dicht!

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 01-11-2010 13:32:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Overigens net een stukje gereden: het geluid bij gas geven en als de motor zijn koppel aanspreekt: het klinkt als een startende cd-speler of een cd-speler die bij een vet gedeelte op de cd het spoor bijster raakt en gaat zoeken. (Nee, mijn cd-dek van de SC 805 is echt stuk). Zo klinkt het bijna exact. Gas iets lossen en het is weg, gas erop, koppel komt in en het is er weer. Bij stilstand in zijn vrij is dit geluid er niet.

Remvloeistof was niet warm en liep er niet uit. Het was een ritje van een half uur op provinciale weg.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

alle bouten van je versnellingsbak-motor zitten nog wel vast hé, dat het niet zo is dat hij op je prise as hangt. want dan heb je straks echt de poppen aan het dansen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

verburgh

Citaat van: Jack v op 04-11-2010 17:34:42
alle bouten van je versnellingsbak-motor zitten nog wel vast hé, dat het niet zo is dat hij op je prise as hangt. want dan heb je straks echt de poppen aan het dansen.
De versnellingsbaksteun hoeft niet altijd zichtbaar kapot te zijn.

Jack v

Citaat van: verburgh op 04-11-2010 17:40:12
Citaat van: Jack v op 04-11-2010 17:34:42
alle bouten van je versnellingsbak-motor zitten nog wel vast hé, dat het niet zo is dat hij op je prise as hangt. want dan heb je straks echt de poppen aan het dansen.
De versnellingsbaksteun hoeft niet altijd zichtbaar kapot te zijn.
ik bedoel ook niet de steun, ma de verbindingsbouten bak/ motor.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Nu je het zo zegt... Laatst stond de auto op de brug om de lambdasensor te vervangen en toen dacht ik te zien dat de koppelingshuis/versnellingsbak niet echt strak tegen het motorblok zat. Bovendien ontbrak er een bout. Nu weet ik niet wat de marges zijn en hoe strak dat moet zitten, maar het lijkt me een punt van aandacht. Ik heb geen brug hier, dus kan er ook geen foto van maken. Kan de situatie die jij schetst Jack, de bedieningscilinder vernagelen en trilling in het koppelingspedaal veroorzaken, denk je?

Baksteun is jaar terug vervangen, sluit ik dus uit.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

wat precies gebeurd kan ik je niet vertellen maar ik weet wel dat het niet gezond is voor je koppeling e.d en voor je portemonee ::). dit kan wel degelijk de trillingen veroorzaken omdat je versnellingsbak op de ingaande as van de motor gaat hangen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

The Demon

Citaat van: R-man T op 04-11-2010 19:11:15
Nu je het zo zegt... Laatst stond de auto op de brug om de lambdasensor te vervangen en toen dacht ik te zien dat de koppelingshuis/versnellingsbak niet echt strak tegen het motorblok zat. Bovendien ontbrak er een bout. Nu weet ik niet wat de marges zijn en hoe strak dat moet zitten, maar het lijkt me een punt van aandacht. Ik heb geen brug hier, dus kan er ook geen foto van maken. Kan de situatie die jij schetst Jack, de bedieningscilinder vernagelen en trilling in het koppelingspedaal veroorzaken, denk je?

Baksteun is jaar terug vervangen, sluit ik dus uit.

En heb je de btreffende garage/monteur daarop gewezen?
Als ik het zou zien dat er een bout mist (of lijkt te missen) gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.

Groet,
The Demon.

LPGLE

ik snap het ook niet ff helemaal meer,  in je topics zoveel uitgebreide vragen stellen , en informatie geven .
En nu kom je hier mee ???

Jack v

Citaat van: LPGLE op 04-11-2010 22:37:20
ik snap het ook niet ff helemaal meer,  in je topics zoveel uitgebreide vragen stellen , en informatie geven .
En nu kom je hier mee ???

even een zetje in e goede richting
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Sven850

Citaat van: R-man T op 04-11-2010 19:11:15
Nu je het zo zegt... Laatst stond de auto op de brug om de lambdasensor te vervangen en toen dacht ik te zien dat de koppelingshuis/versnellingsbak niet echt strak tegen het motorblok zat. Bovendien ontbrak er een bout. Nu weet ik niet wat de marges zijn en hoe strak dat moet zitten, maar het lijkt me een punt van aandacht. Ik heb geen brug hier, dus kan er ook geen foto van maken. Kan de situatie die jij schetst Jack, de bedieningscilinder vernagelen en trilling in het koppelingspedaal veroorzaken, denk je?

Baksteun is jaar terug vervangen, sluit ik dus uit.

Ik zou zo snel mogelijk terug gaan als er een bout mist en je vermoed dat de boel niet vast zit. Misschien zelfs beter om maar naar een andere garage te gaan.
XC40 T4 Recharge

Ries van de Zilverschuit

Net nog even gekeken met een spiegel onder de auto. (Ook foto geprobeerd te maken, dat lukte niet goed) Maar volgens mij zit-ie er wel goed op, zover ik het kon zien dan. Geen grote naden of zo. Bouten zaten er ook goed in. Behalve die ene bovenin dan. Losse bak lijkt me sterk en ik kan me ook niet voorstellen dat de garage zo'n blunder zou maken. Niet deze althans.

Zit nog garantie op de reparatie, dus ik ga terug naar de garage. Door alle info en tips van jullie heb ik de zaak in beeld, daar kan ik in het gesprek met de garage mijn mannetje staan. De problemen zijn wat ongrijpbaar, vooral omdat je niet 'effe' de koppeling kunt bekijken. Dan is het een kwestie van oorzaken veronderstellen en vervolgens via de symptomen zo veel mogelijk oorzaken zien uit te sluiten. Dat lukt altijd aardig met de kennis van jullie. Zelf denk ik dat het uiteindelijk toch een defecte bedieningscilinder is.

Superbedankt voor de hulp en ik laat nog wel even weten wat de uitkomsten zijn. Dan kunnen anderen daar weer hun voordeel mee doen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Hou je vast, hier volgt een heel verhaal...

Auto is terug van de garage: een scheur in een luchtslang van de turbo veroorzaakte  een slechte motorloop. Dat 'voelde' in het koppelingspedaal als trillen. De trilling was weg, aldus de garage. Ook de olie bij het 'kruskaskeringgaatje' zou van die slang komen. Nou ja, als de oplossing zo simpel is... Ik stap in mijn auto, rij weg en krijg  mijn twijfels. Op de snelweg weet ik het zeker: de trilling zit nog steeds in het pedaal.  

(De kwestie van de remhydrauliek laat ik even rusten nu. Ik ben er zeker van dat dat hier los van staat. Waarschijnlijk terugslagklep.)

Twee zaken: of deze trilling is normaal en ik maak me veel te druk, of deze trilling is niet normaal, maar geeft nu geen problemen, maar in de toekomst mogelijk wel. Dan kan ik geen garantie meer claimen: weer dure reparatie.

Wat nu? Eerst wil ik even snappen wat er gebeurt (voor mijn technische ontwikkeling zal ik maar zeggen. Even flink gegoogled.) In principe gaat het dus om twee zuigers met olie daartussen. De ene 'zuiger' bedient de druklager, de andere wordt bewogen door het pedaal. In ruststand staat er geen druk op de olie. Druk ik het pedaal in, dan voel ik het eerste stuk niets. Het loze stuk zegmaar, waarbij ik veronderstel dat er nog een verbinding is met remoliereservoir om de leiding te vullen. Druk ik verder dan voel ik de trilling (sterk op de snelweg, zeker bij acceleren en licht tijdens stationair). Ik neem aan dat de verbinding met het reservoir dan gesloten is en dat ik die kant kan uitsluiten als oorzaak van de trilling. Trap ik verder dan is de trilling al snel weer weg en de bak ontkoppelt. Met andere woorden ik voel de trilling pas als de olie onder druk staat tussen de 'zuiger' van de druklager en de zuiger van het koppelingspedaal. De trilling moet dus van de druklagerzuiger komen. Ik veronderstel dat het een zeker hefboomwerking tussen beide zuigers bestaat, zodat een kleine beweging in de lagerzuiger een grotere beweging in de ander zuiger van het pedaal geeft.  Wat doet nu de druklagerzuiger bewegen? Dat lijkt mij de hamvraag.

Dat kan een externe oorzaken hebben. Ik denk te begrijpen dat het druklager tegen  de drukgroepveren aan gaat drukken zodra er druk op de olie komt zonder dat tegelijk de koppelingsplaten loskomen. De zaak draait rond, dus zou een probleem met die veren de druklagerzuiger heen en weer kunnen bewegen? (Achterliggende oorzaak zou krom vliegwiel of koppelingsplaat kunnen zijn?). Verder zijn mogelijk, maar minder, verdachte onderdelen: het lager tussen de krukas (die zit daar toch?) en de primaire as van de versnellingsbak. Of de primaire as zelf, al zou ik niet weten wat daar mis mee zou kunnen zijn. Ook weet ik niet hoe die de zuiger zouden kunnen bewegen om de trilling door te geven.

Een inwendig oorzaak zou een probleem in het druklager kunnen zijn. Ik heb een inwendig bedieningscilinder annex druklager (van na 1997 volgens Vadis, artikelnummer 9181322), maar niet kunnen achterhalen hoe dat lager in verbinding staat met die 'zuiger'. Stel dat dat lager niet goed is, kan die dan de 'zuiger' heen en weer bewegen?

Nog lastiger: kan een druklager defect raken door een dieperliggend probleem? Dan kun je hem vernieuwen, maar het probleem zal terugkomen als je de dieperliggende oorzaak niet onderkent en aanpakt. Maar welk probleem?

Bijkomende info: aangezien de trilling het sterkst te voelen is bij belasting (accelereren) moet het een onderdeel zijn dat dan ook belast wordt. Daarnaast heb ik bij forse belasting last van een geluid dat zich laat omschrijven als het piepen van een cd-speler die opgestart (klinkt hydraulisch, maar zou bij nader inzien ook mechanisch kunnen zijn). De eerste maand was het duidelijk hoorbaar, nu is het sterk in volume afgenomen. Ik moet nu mijn best doen om het te horen. (Mogelijk heeft dit hier niets meer te maken maar met een ander probleem).

Volgens mij zouden dit alle oorzaken kunnen zijn.

Of heb ik last van een tunnelvisie (net zoals onze rechtspraak af en toe) en moet de schuldige toch ergens anders gezocht worden? Of is er geen probleem en zijn die trillingen normaal?

Als ludiek gebaar heb ik besloten om een fles wijn in de strijd te werpen. Wie onderbouwd en beargumenteerd mij en de garage op het goede spoor zet, krijgt van mij een goede fles wijn thuisbezorgd. Misschien zelfs als deze trilling normaal blijkt te zijn. (Roep nu niet allemaal druklager, want volgens de garage is die het niet.)  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

Het enigste wat ik zou kunnen bedenken is een kromme koppelingsplaat of een krom vliegwiel. Een kleine trilling in het pedaal als je hem tegen het koppelpunt aandrukt is normaal, dit moet inderdaad weg zijn als je doorkoppelt. Je schcrijft eerder in je topic dat het druklager toen alleen vervangen is waarom niet gelijk de plaat erbij gedaan. Ik heb laatst van thuur begrepen dat bij de V70 een kromme koppelingsplaat vaker voorkomt. Vliegwiel is echt een kleine kans dan moet hj een keerr verschrikkelijk heet geweest zijn voordat deze krom trekken.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

LPGLE

Laat eens een 'technisch' forum lid bij je in de buurt in jou auto rijden.
Kijken wat zijn ervaring is .

thuur

Citaat van: Jack v op 07-12-2010 17:16:25
Het enigste wat ik zou kunnen bedenken is een kromme koppelingsplaat of een krom vliegwiel. Een kleine trilling in het pedaal als je hem tegen het koppelpunt aandrukt is normaal, dit moet inderdaad weg zijn als je doorkoppelt. Je schcrijft eerder in je topic dat het druklager toen alleen vervangen is waarom niet gelijk de plaat erbij gedaan. Ik heb laatst van thuur begrepen dat bij de V70 een kromme koppelingsplaat vaker voorkomt. Vliegwiel is echt een kleine kans dan moet hj een keerr verschrikkelijk heet geweest zijn voordat deze krom trekken.

Dat heb je dan niet goed begrepen, volgens mij bedoel jij dat topic waarin ik sprak over een kantelend drukgroep/lager wat als een krom vliegwiel aanvoelt.


Gr ;)