Raad het geluid (filmpje) - Vreemd geluid na starten warme motor

Gestart door riQue, 03-11-2010 17:26:18

Vorige topic - Volgende topic

riQue

Hallo mede roffelaars. Wie kan mij helpen met het volgende. Zo'n maand geleden is het begonnen: een vreemd zeurend geluid zodra de (warme) motor is gestart. :-\

Hier is een filmpje waarop ik het geluid heb vastgelegd.

Het geluid begint vrij laag en in een paar minuten wordt het geluid steeds hoger totdat het volledig verdwijnt. Bij een koude start hoor ik dit geluid nooit. Zowel de bevriende monteur als ikzelf konden het geluid niet lokaliseren met de stethoscoop. Het komt niet van de aircopomp en ook niet van de dynamo.

Het geluid lijkt toerental onafhankelijk (als je gas geeft gaat het geluid wel wat omhoog maar niet evenredig met het toerental) maar je hoort wel een soort "jingjingjingjing" geluid dus lijkt iets te zijn dat door de multiriem wordt aangedreven. Het lijkt onder uit de motor te komen.

Een update met wat meer verduidelijking: het stomme is dat je het bij een koude motor dus niet hoort, maar óók niet als de motor helemaal op temperatuur is (na een half uur rijden bijvoorbeeld) en je 'm dan af zou zetten en weer zou starten.
Het hangt 'm echt op de momenten dat ie na een rit een half uur tot een paar uur stil heeft gestaan en dan weer wordt gestart. Hoe langer je wacht, hoe langer het geluid ook aan blijft houden.
:eusa_think:

Wie o wie herkent 'm en kan me helpen de oorzaak te lokaliseren? ???

Jack v

toerental onafhankelijk:

je zou zeggen rollen of spanner ma die zijn toeren afhankelijk, misschien een oliepomp die op zijn eind is.
iedereen hoort je wel aankomen in ieder geval denk dat een vioolspeler(ster) jaloers is :evil:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

verburgh

Kijk de spanner even na van je multiriem.

Maar het lijkt wel van je dynamo te komen die op zijn eind is.

En kijk je olie even na van je stuurpomp :P

Jack v

Citaat van: verburgh op 03-11-2010 17:47:56

die is toerenafhankelijk hij zegt dat het geluid constant is onafhankelijk van de toeren
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Hob

Henk855

Citaat van: verburgh op 03-11-2010 17:47:56

En kijk je olie even na van je stuurpomp :P

Poehhhhh Verburg dat is nog al wat ;D
Spanner miltieriem
Dynamo
en de olie van de stuurpomp

;D ;D

Ik gok op de spanner van de multieriem.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

thuur

Als je de motor start zonder multiriem, is het dan weg?

Gr :eusa_think:

Sven850

olie pomp is toch ook toerental afhankelijk? Ding zit toch bij de krukas en wordt door de motor aangedreven.

Zou inderdaad de motor zonder riem starten zoals thuur zegt, dan kan je al een en ander uitsluiten.
XC40 T4 Recharge

mehn

Citaat van: Sven850 op 03-11-2010 20:41:52
olie pomp is toch ook toerental afhankelijk?

De mulitriem ook. Die wordt ook door de krukas aangedreven.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Teddy81

Citaat van: mehn op 04-11-2010 09:37:15
Citaat van: Sven850 op 03-11-2010 20:41:52
olie pomp is toch ook toerental afhankelijk?

De mulitriem ook. Die wordt ook door de krukas aangedreven.

De multiriem spanner niet. Als deze niet meer goed spant, kan deze lawaai gaan maken omdat deze steeds beweegt.
Beetje moeilijk uit te leggen. Maar dat soort geluiden zijn heel vervelend, ik heb momenteel ook zoiets. Heb maar even een spanner besteld bij de dealer, aangezien de rest nieuw is hoop ik dat een nieuwe spanner het probleem bij mij oplost. €75, bij de dealer, incl.

Hob

Je hebt gelijk. Zo'n geluid bederft je rij-plezier.

riQue

Citaat van: Hob op 04-11-2010 11:28:46
Je hebt gelijk. Zo'n geluid bederft je rij-plezier.
Dat kun je wel zeggen. Het staat vooral erg lullig als je voor 't eerst vol trots je bolide aan iemand laat zien en je vervolgens de auto start met zo'n jank erbij. :P Maar goed, ik hoor het nodige over alles wat door de multiriem wordt aangedreven. Ik zal eens kijken of ik 'm draaiende krijg zonder multiriem.

Teddy81

Ik heb gisteren de spanner vervangen van mijn multiriem, bij mij is het geluid weg.
Er zat behoorlijk wat speling op de spanner, dus misschien toch maar eens proberen?
Succes.

riQue

Citaat van: Teddy81 op 10-11-2010 13:44:21
Ik heb gisteren de spanner vervangen van mijn multiriem, bij mij is het geluid weg.
Er zat behoorlijk wat speling op de spanner, dus misschien toch maar eens proberen?
Succes.

Hoi Teddy, dat is goed nieuws! Ik begrijp hieruit dat het geluid uit 't filmpje overeenkomt met het geluid dat jouw auto produceerde? En hoe eenvoudig is het die spanner te vervangen?

Teddy81

Citaat van: riQue op 10-11-2010 13:46:30
Citaat van: Teddy81 op 10-11-2010 13:44:21
Succes.

Hoi Teddy, dat is goed nieuws! Ik begrijp hieruit dat het geluid uit 't filmpje overeenkomt met het geluid dat jouw auto produceerde? En hoe eenvoudig is het die spanner te vervangen?

Nou ja, of het geluid echt honderd procent overeen kwam durf ik niet te garanderen. Maar het had er wel wat van weg, alleen was het geluid bij mij iets hoger van toon en iets luider, maar dat kan met de mate van slijtage te maken hebben natuurlijk.

Het vervangen is vet simpel.

1. Spanner ontspannen
2. Multiriem weghalen
3. 2 bouten los halen
4. Spanner verwijderen
5. Nieuwe spanner terugplaatsen
6. 2 bouten terugplaatsen
7. Multiriem terugplaatsen
8. Nieuwe spanner pinnetje verwijderen en multiriem is gespannen.

Echt heel simpel, en je hoeft alleen de koudeluchttoevoer naar je ECU-box weg te halen om ruimte te maken.

Het nadeel van de multiriem is dat er zoveel door aangedreven wordt. Er is je stuurbekrachtigingspomp, je aircocompressor, je dynamo, je looprol, en je spanrol icm spanner. En natuurlijk je krukas die alles aandrijft.
Het is dus moeilijk om een duidelijke oorzaak aan te wijzen, maar bij mij heeft het vervangen van de spanner (incl spanrol) geholpen.