los vacuumslangetje

Gestart door wim72, 08-09-2010 19:42:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim72

Hallo,

Eerst maar even voorstellen: mijn naam is Wim Gietermans, 38 jaar en woonachtig te Amsterdam. Ik heb nu bijna een jaar mijn V70 2.5 tdi uit '97. Vorig jaar oktober gekocht met 413k, nu op 432. Alles erop en eraan. Helemaal blij mee, wat een oerdegelijke superauto! Behalve het vervangen van de kachelaanjager heb ik er niets aan hoeven doen en hij ging fluitend door de APK in juni.
De vraag die volgt heb ik gesteld op het Volvoforum, waar ik sinds ik de auto heb af en toe op rondhang, maar ik werd doorverwezen naar het 850 forum. Ook dit forum heb ik uiteraard al een beetje gevolgd, maar mijn vraag kwam ik er nog niet tegen (of ik moet het over het hoofd hebben gezien, er staat ook zoveel op..).

Sinds een week of twee rookt de auto namelijk ook bij constante snelheid (bij optrekken altijd al, maar dat is normaal heb ik begrepen).
Het treedt op vanaf 100km/u in V, maar bijvoorbeeld niet bij 80 in IV met hetzelfde toerental. Het ergst is het bij 120-130, harder ben ik nog niet gegaan sinds het optreedt. Zeer regelmatig ontstaat er dan een fikse rookpluim (roet zoals bij stevig doortrekken, geen witte of blauwe rook), gemiddeld ongeveer elke 30 a 40 seconden.
Ik heb eergisteren de EGR-klep afgedopt en dat lijkt te helpen: vandaag 60km snelweg gereden en geen rook meer. De aansluiting aan de kant van het 'vliegende schoteltje' was trouwens erg poreus en kan bijna niet luchtdicht geweest zijn.

MAAR: vanaf de vacuum-klep vertrekt ook een slangetje aan de rechterkant. Deze bleek nog wel vast te zitten aan de vacuumklep, maar hing aan de andere kant (na ca 50cm) achter het motorblok los en ik kon niet ontdekken waaraan hij vast hoort te zitten.
Iemand een idee waar dit slangetje voor is en of dit misschien het plotselinge roken heeft kunnen veroorzaken?
En heeft dit slangetje nog een functie nu de EGR buitenspel is gezet?
Ik heb er een foto van, maar ben er nog even niet achter hoe ik die aan het bericht kan toevoegen..

Alvast bedankt!

elmarconi

Citaat van: wim72 op 08-09-2010 19:42:58
Ik heb er een foto van, maar ben er nog even niet achter hoe ik die aan het bericht kan toevoegen..

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13191.0.html
--
Autogas Inside . . .

wim72

Juist. Dank je wel. Hier staan ze:



wim72

Het is dus het grijze slangetje met het roodbruine vlekje vlak voor het eind dat in het luchtledige hing..

Bas850

Volgens mij hoort die in de dikke slang die vanaf het luchtfilter komt. Zit ongeveer halverwege een tuutje waar hij precies in past.

BAS
"to finish first, you first have to finish"

Henk855

Hier kan je zien waar dit vacuum slangetje hoort te zitten. Op de foto rechts onder.

http://sjors855.vacau.com/mijn-wagen/imagepages/image4.html
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Ewout Schalkwijk

Maarrrrr, wie weet waar het slangetje voor dient? Bij mij hing die ook ineens los. Heb het net weer teruggedrukt in de dikke buis van het luchtfilter naar de motor. Ook mijn dieseltje heeft nogal last van zwarte rook, vooral tussen de 1500 en 2000 toeren.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

pimsam

Dat slangetje gaat naar de aanzuigbuis van de turbo. Daar zit dus vacuum en dat heeft het EGR regelsysteem nodig om te kunnen werken.
Is je EGR afgedopt? Dat kan het roken verklaren. De EGR wordt geopend in het deellast bereik. Als je ERG al is afgedopt, zou ik de pomp laten afstellen.

Ewout Schalkwijk

#8
M'n auto is net terug van een Bosch diesel specialist. Ze vonden geen onregelmatigheden en meenden dat we het moesten proberen zonder 'de chip' dwz de 175 pk. Ze meenden dat dat icm met de relatief hoge kilometerstand (330.000) km voor de rook zou zorgen. Echter het om programmeren kost NOK 7000,00 zo'n 880,00 Euro. Daar heb ik nog maar even vanaf gezien. De auto hoeft pas weer in februari 2012 voor de keuring. Eergisteren trof ik bij een controle onder de kap ineens het losse slangetje aan. Ik weet zeker dat dat slangetje enkele maanden geleden niet los was. Ik was dus benieuwd of dat slangetje met opzet los was gemaakt.
De EGR is uitgeschakeld dmv het verwijderde vacuumslangetje. Geen commentaar op gekregen van ze.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

verburgh

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 29-09-2010 12:32:49
Niemand die het weet? of niemand die het wil zeggen?

Ewøut
Volgens mij gaat dat slangetje naar de luchtpijp waar de carterventilatie op aangesloten zit, dus van je inlaatspruitstuk naar de carterventilatie.

pimsam

CiteerDe EGR is uitgeschakeld dmv het verwijderde vacuumslangetje. Geen commentaar op gekregen van ze.

Beter een plaatje plaatsen. Een EGR met zo'n ruime ervaring sluit agv vervuiling niet meer goed. Waarschijnlijk is je rook dan weg.

CiteerVolgens mij gaat dat slangetje naar de luchtpijp waar de carterventilatie op aangesloten zit, dus van je inlaatspruitstuk naar de carterventilatie.
Beetje dun slangetje voor de carterventilatie. Maar ik zal morgen nog eens onder de kap duiken.

verburgh

#11
Citaat van: pimsam op 29-09-2010 22:06:28
CiteerDe EGR is uitgeschakeld dmv het verwijderde vacuumslangetje. Geen commentaar op gekregen van ze.

Beter een plaatje plaatsen. Een EGR met zo'n ruime ervaring sluit agv vervuiling niet meer goed. Waarschijnlijk is je rook dan weg.

CiteerVolgens mij gaat dat slangetje naar de luchtpijp waar de carterventilatie op aangesloten zit, dus van je inlaatspruitstuk naar de carterventilatie.
Beetje dun slangetje voor de carterventilatie. Maar ik zal morgen nog eens onder de kap duiken.
Van het inlaatspruitsuk naar de inlaatpijp gaat ook een vacuumslang.

MICHEL306

Slang zou ik moeten kijken waar die hoort, dat roken is vervelend echter niet onbekend, ook ik heb daar zo nu en dan last van en dan heb ik het over echt zwarte roet pluimen. meestal geef ik dan een paar keer flink gas en is het weg.
komt omdat ik de hele week over 80km wegen rijdt dan wordt t spul gewoon niet warm genoeg om schoon te blijven.
Met chip en egr afgedopt toch roet ophoping is mijn idee.....

gr m

V70Diesel

Het probleem kan allerlei oorzaken hebben. Toevallig had ik ook heel veel last van rook en ook wat vermogensverlies bij een kilometerstand van 380.000 kilometer. Ik heb de luchtmassameter vervangen en in mijn geval was de rook volledig weg. Bovendien is het vermogen dat ik had bij kilometerstand 280.000 weer terug...

Het is misschien de moeite waard ? Ik heb een Pierburg geplaatst. Kost rond de € 100,-. Misschien mag je hem even van iemand "lenen" om te testen ?

Succes !

Bas850

Citaat van: V70Diesel op 18-11-2010 21:51:55
Het probleem kan allerlei oorzaken hebben. Toevallig had ik ook heel veel last van rook en ook wat vermogensverlies bij een kilometerstand van 380.000 kilometer. Ik heb de luchtmassameter vervangen en in mijn geval was de rook volledig weg. Bovendien is het vermogen dat ik had bij kilometerstand 280.000 weer terug...

Het is misschien de moeite waard ? Ik heb een Pierburg geplaatst. Kost rond de € 100,-. Misschien mag je hem even van iemand "lenen" om te testen ?

Succes !
Welke Pierburg heb je gekocht?
Deze bevalt dus goed? Je hoort toch ook redelijk wat verhalen over imitatie dat die  problemen veroorzaken, of is dat bij een diesel niet zo?

Bas
"to finish first, you first have to finish"