Carterpan uitnemen / uitbouwen / verwijderen

Gestart door kvcuijck, 03-11-2010 18:43:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kvcuijck

Argh! Alles klaar en wat denk je: Er druppelt weer olie :(  Het lijkt erop dat de afdichting van de carterpan pakking niet helemaal goed is bij de overgang tussen onderblok en oliepomp. Uiteraard op een punt waar je niet goed bij kunt om de boutjes nog een slagje extra te geven. We gaan de operatie dus nog maar eens uitvoeren :(

Wat ik graag wil weten: Gebruiken jullie vloeibare pakking om de carterpan af te dichten in de buurt van de oliepomp? Ben altijd een beetje huiverig om dat zwarte spul te gebruiken als er niets over in de handleiding staat....

rovelra

Ik zou een tube vloeibare pakking bij de dealer halen !
Deze word opgebracht en daarna met een schuim rollertje verdeeld ....

Piet

Citaat van: rovelra op 14-11-2010 18:07:40
Ik zou een tube vloeibare pakking bij de dealer halen !
Deze word opgebracht en daarna met een schuim rollertje verdeeld ....
Dit inderdaad zoals het bij de benzinemotoren moet, maar of dat ook zo bij de diesels is?

kvcuijck

Mmmm. Het staat niet vermeld in de handleiding, maar zonder zal het ook niet lukken. Wordt nog een heel gevecht om het aan te brengen aangezien dat moet gebeuren met ongeveer 3 cm tussenruimte..  Zou het lukken met de oude pakking of zou je de pakking ook weer vernieuwen? (Zitten natuurlijk wel wat olieresten op inmiddels.)

@rinze850tdi: Heb jij de oude pakking hergebruikt en heb je ergens gebruik gemaakt van vloeibare pakking om het weer mooi lekvrij te krijgen?


Piet

#19
Bij de benzinemotoren zit er geen pakking en is de vloeibare pakking de enige afsluiting, die moet dan zeer dun aangebracht worden.

Gezien de lekkage zou ik altijd voor een nieuwe pakking gaan, zo duur zijn ze niet.

Vloeibare pakking vooral niet te dik opbrengen.
Je kan wellicht eerst de vloeibare pakking op de gewone pakking aanbrengen, i.v.m. de geringe ruimte die je hebt??

Eigenlijk zou vloeibare pakking niet nodig moeten zijn als er een gewone pakking is, even goed de pasvlakken controleren.

thiest5

Persoonlijk zou ik de Orginele VAG Carterpanpakkingkit gebruiken dit zit in een witte tube, is dikker van structuur dan de "normale vloeibare pakking".

Ik heb voorheen ook een olie lekkage gehad bij mijn 2,5D rond de oliepomp en het hele verhaal ook gedaan zoals jij dat nu doet. Alleen ik heb zoals overal VAG op staat op de motor de spullen gehaald bij VW. Volvo drukt de prijs veel te ver omhoog terwijl het gewoon allemaal standaard spul is.

De meeste TDI motoren na een paar x de wereld rond te zijn geweest lekken /zweten olie. Maargoed als het geen plasjes onder je auto zijn,en je DB riem niet vochtig word zou ik het lekker laten zitten.


kvcuijck

@thiest5 Inderdaad kun je het beste onderdelen halen bij VAG, maar bijv. de pakking is een echte Volvo pakking aangezien ze bij Volvo blijkbaar de carterpan hebben aangepast om e.e.a. passend te maken. Wat ik ook erg vreemd vond is dat bij Volvo de nokkenas keerringen Voorzijde en Achterzijde verschillend zijn en bij Audi gewoon hetzelfde.

@Allen

Nog even een update m.b.t. de carterpan pakking. Deze bleek uiteindelijk toch niet te lekken. Het bleek de (ook vernieuwde) krukaskeerring. Ongeloofelijk hoe onmogelijk het is (voor mij althans) om een juiste diagnose te stellen als je distributie en beschermkapjes nog aan je blok vast zitten. Olie kruipt werkelijk alle kanten op richting het laagste punt...

Conclusie: Als je de carterpan en onderblok goed reinigt hoef je een originele Volvo carterpan pakking niet te voorzien van een laagje vloeibare pakking.... MAAR als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik voor de zekerheid toch een klein spoortje kit aan beide kanten van de pakking aanbrengen voor montage! Met de nadruk op "niet te veel" omdat je natuurlijk je oliepomp of filter niet wilt verstoppen met vloeibare pakkingresten.

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage!!

elianmars

Mooi dat het toch niet de carterpan is!