v-power

Gestart door Schnappi, 24-03-2004 09:54:29

Vorige topic - Volgende topic

M a r c

Volgens mij storten alle tankwagens van diverse merken de laatste druppels (vaak maar enkele 100 liters) bij zo'n witte pomp in de regio. Daarna terug naar de raffinaderij om bij te tanken. Men werkt eerst de eigen pompen af en duwt de 50.000 litertankjes daar bomvol, als er dan bijvoorbeeld nog 300 liter overblijft aan het einde van de dag dan wordt dat volgens mij voor minder geld bij de witte pompen 'gedumpt'. Nadeel is dus wel dat er verschillende merken benzine (met hun verschillende dopes) in één grote bulktank komt te zitten.... vandaar dat ik nóóit bij een witte pomp tank.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ed

Citaat van: gw850 op 04-06-2004 22:54:09
Een hoog octaangetal "ploft" bij de onstekingsvlam van de bougie kort maar hevig, onder normale omstandigheden dus meer vermogen of zuiniger rijden. Nadeel van deze korte hete "plof" dat bij hoge toerentallen en zware belasting de hig-nok gaten in je zuigers kan branden . Daarom is het van levensbelang voor je motor om brandstof van een juiste octaan getal te tanken
Het lijkt alsof je zegt dat een te hoog octaangetal ook niet goed zou zijn voor je motor doordat de verbranding anders zou verlopen. Dat is niet waar.

Het mengsel detoneert of niet, en als er met RON 95 geen detonatie zou optreden, zal dat ook niet met RON 98. De high-speed knock is een vorm van detonatie die, zoals de naam al zegt, alleen optreed bij een hoog toerental, en die zeer destructief is voor de motor. Normaal gesproken treed detonatie alleen op bij een laag toerental, als het toerental stijgt wordt het octaangetal wat de motor nodig heeft steeds lager.

Bij een 850 zal er niet zo snel een gat in je zuiger branden. Er zit namelijk een knock-sensor op het blok die sterke (knock-gerelateerde) trillingen detecteerd, en de ontsteking verlaat om detonatie te voorkomen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mark20v

Dat de brandstof niet voor de beweerde vermogenswinst zorgt dat is mij duidelijk!

Ik wil wel toevoegen dat je brandstofverbruik omlaag gaat door v-power. Mijn vader rijdt een charisma GDI en heeft deze maar met één reden gekocht: brandstofverbruik. Al 5 jaar is zijn gemiddelde verbruik konstant, nu na een aantal keren v-power getankt te hebben is dat verbruik nóg verder omlaag. En geloof me hij rijdt altijd hetzelfde waardoor hij dus naar mijn mening bewezen heeft dat v-power in de praktijk (en dus niet tussen de oren) voor een gunstiger brandstofverbruik zorgt.

mark
Volvo separates men from the boys  

ed

Hoeveel scheelde dat dan?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mark20v

Van 7,2l/100 km naar 6.6l/100 km.

Toch een aanzienlijke verbetering dacht ik! In eerste instantie had ik iets van 2 a 3 tiende minder verwacht, maar 6 tiende overtrof ook mijn verwachtingen.

mark

ed

Dat is inderdaad veel. Je weet zeker dat je vader geen aandelen Shell heeft? ;D

mark20v

Hij is uiterst betrouwbaar en heeft geen shellaandelen ;)

Dit betreft wel een GDI motor: directe inspuiting, zou dit mog iets met de verbruikwinst te maken kunnen hebben? Ik kan me voorstellen dat de ene motorconstructie anders reageert op een brandstof dan de andere?

mark

M a r c

Net nu er een actie loopt om Shell te boycotten gaan we toch niet met z'n allen V-power tanken? Als die absurde benzineprijzen nu eens omlaag gingen, dan hoeven we ons ook geen zorgen meer te maken over het verbruik.... doe ik sowieso niet, als ie maar goed loopt!
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Hen3

Citaat van: gw850 op 04-06-2004 22:54:09
Men spreekt niet over octaangehalte maar over octaangetal, het is namelijk niet iets wat aan brandstof toegevoegd is.  Het octaangetal zegt iets over de "plofbaarheid" van de brandstof, oftewel de zelfdetonatie. Een laag octaangetal heeft meer last van zelfontbranding, zeker bij hogere temperaturen, roetvorming en pingelen zijn daar gevolgen van. Een hoog octaangetal "ploft" bij de onstekingsvlam van de bougie kort maar hevig, onder normale omstandigheden dus meer vermogen of zuiniger rijden. Nadeel van deze korte hete "plof" dat bij hoge toerentallen en zware belasting de hig-nok gaten in je zuigers kan branden . Daarom is het van levensbelang voor je motor om brandstof van een juiste octaangetal te tanken

Even wat achtergrondinfo:

De term 'octaangetal' komt van de het mengsel isooctaan-heptaan dat als vergelijking wordt gebruikt om de klopvastheid van een brandstof te meten. Een octaangetal van 95 betekent dat de brandstof dezelfde klopvastheid heeft als een mengsel van 95% isooctaan en 5% heptaan.
Ik geloof dat benzine helemaal geen isooctaan bevat en de term 'octaangehalte' is dan ook echt fout.

Overigens zegt het octaangetal helemaal niets over de kwaliteit van de brandstof of over de energie die er in zit (lees: vermogen dat een auto er uit haalt). Sterker nog: benzine met een laag octaangetal ontbrandt makkelijker dan benzine met een hoog octaangetal! Het is echter wel zo dat met euro 98 hogere vermogens haalbaar zijn dan met euro 95. Dit heeft echter niet met de energie in de brandstof te maken, maar met de mogelijkheid om een hogere compressie toe te passen bij euro 98.
Euro 98 tanken in een motor die geschikt is voor euro 95 heeft dus geen enkele zin, aangezien de compressie gelijk blijft.

Dit wil echter niet zeggen dat v-power onzin is, dat kan ik niet beoordelen. Het kan best zijn dat de kwaliteit (lees: energie in de brandstof) hoger is, maar dit heeft niets met het hogere octaangetal te maken.

Ik dacht dat jullie dit misschien wel wilden weten  :P

Hen3

Hen3

Citaat van: gw850 op 05-06-2004 17:02:34
dat zeg ik, maar dan anders.

Dat weet ik, maar ik wilde de preciese herkomst van de term octaangetal even duidelijk maken...

Hen3

Hen3

Citaat van: gw850 op 05-06-2004 16:46:33
Het lijkt alsof je zegt dat een te hoog octaangetal ook niet goed zou zijn voor je motor doordat de verbranding anders zou verlopen. Dat is niet waar.

Een te hoog octaangetal is normaal gesproken niet zo goed voor je motor, nu zal schade hierdoor niet zo snel voorkomen omdat de gebruikelijke brandstof niet zo'n  hoog octaangetal heeft, je geeft zelf al aan dat de 850 (en ongetwijfeld veel meer motoren) z'n ontsteking daarop aanpast om schade te voorkomen. dit zal ook wel de reden zijn dat schade door te hoog octaangetal zelden voorkomt. De verbranding van benzine met een laag of hoog octaangetal verloopt niet hetzelfde. Als je de lijn van laag naar hoog heel extreem door wilt trekken moet je gaan denken bij laag aan b.v. een stuk hout en bij hoog aan dynamiet, al gaat de vergelijking met benzine dan wel een beetje mank.

In theorie moet de voorontsteking verhoogd worden als je een brandstof met een ander octaangetal dan voorgeschreven tankt. Euro 98 ontbrandt langzamer dan euro 95, maar dit zal wel erg marginaal zijn, dus in de praktijk zal hier geen last van hebben denk ik...  :)

Hen3

Reitse

Citaat van: Ludo op 04-06-2004 22:56:46
Citaat van: Reitse op 04-06-2004 15:54:32
Maar zover ik heb kunnen proberen trekt de auto wel beter met die V-power

je gaat dus bewijs leveren op 19 juni in Oudehaske ?.

;D
Dat kan ik jullie toch niet aandoen, 200 PK met een GLT ;) ;)

Maar heb er nu wat langer mee gereden en moet zeggen dat de motor wat happiger oppakt (maar ja, ook nieuwe bougies, kan dus alleen een correlatie veronderstelling tussen het happigere gedrag, de nieuwe bougies en V-power.

Ronbroek

Laatst ff een tank V-power weggebrand, ik heb toch het idee dat hij daarmee zuiniger loopt.

Van vermogensafname tov 98 octaan merk ik weinig met de butt-dyno.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Topsport180

Citaat van: mark20v op 05-06-2004 11:25:05
Mijn vader rijdt een charisma GDI en heeft deze maar met één reden gekocht: brandstofverbruik.

Het charisma van een Carisma is m.i. niet van dien aard dat ie die extra "h" verdient 8)

En on-topic maar weer  :)
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

petrolhead

Citaat van: Schnappi op 25-03-2004 22:45:42
maar wat van octaan gehalte heeft v-power nu precies

95 / 98 /100

bij de pomp stond er 95 (wel vreemd)

verbeterde pura misschien????

Groeten

Ik heb me laten vertellen dat V-power 95 tegewoordig ivm de nieuwe TSI motoren van VW 97,4 RON heeft.