v-power

Gestart door Schnappi, 24-03-2004 09:54:29

Vorige topic - Volgende topic

Schnappi

als men een heel tijdje op shell v-power hebt gereden en je gaat dan terug naar ongelood 95?

gaat de motor dan pingelen of iets, of maakt het verder niks uit

Groeten

Reitse

Pingelt alleen als je heel erg vreselijk zwaar gaat belasten...

RonnieDuck

Volgens mij gaat de auto pas pingelen als je lager RON gehalte gaat tanken dan aangegeven!!!!

Ik dacht dat in de handleiding stond dat voor mijn 854 GLT 20v, RON 91 de bodem is. 95 is dus altijd goed, ook als je daarvoor 98 of 100 RON hebt gereden. Het wordt pas pingelen bij een RON lager dan 91!!
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

ed

Het hangt sterk van de omstandigheden af of de auto wel of niet gaat pingelen: temperatuur, toerental, gasstand, lucht/mengselverhouding enz. De pingelsensoren zorgen er in elk geval voor dat de ontsteking wordt verlaat als de motor gaat pingelen. Het kan dus best zijn dat je nooit waarneemt dat de auto pingelt op RON95, maar dat het vermogen afneemt doordat het  ontstekingstijdstip automatisch verandert wordt.

Het voorschrift van RON 95 heeft ook weer met milieu en keuringseisen te maken. Dat de auto er prima op loopt (dankzij technische oplossingen) wil nog niet zeggen dat de auto niet beter loopt op RON 98.

Overigens pingelt een motor eerder bij lage toeren dan bij hoge toeren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

855-Champagne

Bij hoge toeren heet dat toch high speed nock.

ed

Klopt. En aangezien dit meestal onder vollast plaatsvind is dat zeer destructief voor de zuigertjes!

Aanvulling: Low en medium speed knock wordt aangegeven met het RON (Research Octane Number) en de high speed knock door het MON (Motor Octane Number).
Voor onze turbomotoren is het MON belangrijker. Dat staat niet op de pomp vermeld, maar hoeft voor een gegeven RON waarde niet voor elke benzine direct dezelfde MON waarde op te leveren. Deze bepaalt voor het grootste deel hoe hoog de turbodruk kan zijn voordat er detonatie optreedt.

Je kunt natuurlijk ook op LPi gaan rijden. Met een RON waarde van ongeveer 100 is dat natuurlijk een garantie voor detonatievrij rijden ;)

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Autogek

V-power, volgens Shell "Adrenaline voor je motor", volgens mij een aderlating voor je knip ;) Zwavelvrij ook geen argument, want volgend jaar is alle benzine zwavelvrij. Bovendien daar ie rijdt toch niet slechter van zwavel?!

Wat vinden jullie: V-power zinnig product of marketing-truc?
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

gerritw

Ik heb nog geen v-power getankt (hoeveel RON is deze eigenlijk). Ik merk wel dat bij PURA de auto (2.5i 10V) beter loopt. Of zou dit komen omdat ik de euro'95 bij Tinq haal (net een week gesloten geweest omdat ze de ondergrondse tanks hebben vervangen).

Reitse

Mijn eigen idee is, niet op veel feiten gebaseerd, dat de "witte pompen" een mindere kwaliteit peut schenken. Oom van me heeft ooit eens getankt bij Avia waarna de auto donders slecht liep. Bleek er hele slechte benzine ingegaan te zijn....

Autogek

Citaat van: Reitse op 25-03-2004 15:26:25
Mijn eigen idee is, niet op veel feiten gebaseerd, dat de "witte pompen" een mindere kwaliteit peut schenken. Oom van me heeft ooit eens getankt bij Avia waarna de auto donders slecht liep. Bleek er hele slechte benzine ingegaan te zijn....

Slechte benzine bestaat niet echt, wel (te) oude. Het schijnt dat het na zo'n 2-3 maanden al verouderd is. Misschien dat witte pompen soms met te lang met voorraad zitten.
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

Reitse

Citaat van: Markvd op 25-03-2004 22:01:50
Citaat van: Reitse op 25-03-2004 15:26:25

Slechte benzine bestaat niet echt, wel (te) oude. Het schijnt dat het na zo'n 2-3 maanden al verouderd is. Misschien dat witte pompen soms met te lang met voorraad zitten.
klinkt als...

Schnappi

maar wat van octaan gehalte heeft v-power nu precies

95 / 98 /100

bij de pomp stond er 95 (wel vreemd)

verbeterde pura misschien????

Groeten

Johann

99+

95 gaat er volgende week af heb ik mij laten vertellen..

Entuscan

op de shell posters staat 100 ron en het ferrari paardje ;)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Johann

Citaat van: Entuscan op 25-03-2004 23:04:02
op de shell posters staat 100 ron en het ferrari paardje ;)

Ja klopt, was in de war met optimax..

Volgens Duitse testen zit de winst binnen de meet toleranties.