De Black Stone S70 T5 is gedemonteerd [laatste update 12-05-13]

Gestart door Auk, 05-11-2010 16:15:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Auk


Inleiding
Sinds medio 2010 kan ik mij de eigenaar noemen van deze 019 Black Stone S70 T5 van modeljaar '98. Het was liefde op het eerste gezicht toen ik de auto in Maarssen ging bekijken. Afgezien van het feit dat deze T5 in 1998 erg karig de fabriek in Gent verliet, er vrijwel niets van de historie bekend is en de tand des tijds ook wel haar sporen achter gelaten heeft was het natuurlijk zaak om emotie los te koppelen en dit exemplaar met verstand te bezichtigen.

De dag van de bezichting was erg nat en druilerig. Met een licht irriterend gevoel in mijn hoofd dat ik de donkere lak van de auto niet goed kon bekijken met al die druppels kwam ik aan in Maarssen. De S70 stond er prachtig gepoetst bij, de eigenaar had voor de bezichtiging een droog onderkomen geregeld zodat ik de auto goed in detail kon bekijken.

Op het eerste gezicht een prachtig exemplaar! Netjes in de lak, op wat inbijt, krasjes en deukjes na. Dikke 17" Thetys velgen, Volvo verlagingssetje en natuurlijk onder de kap dat heerlijke 240 pk sterke B5234T3 white block met daaraan gekoppeld een 4-traps automaat bak. Samen met de waslijst aan zwakke punten, die ik van internet had geplukt, begon ik systematisch te controleren... en te controleren... en nog beter te controleren... en ook tijdens de proefrit wilde ik fouten ontdekken maar neen, deze S70 voldeed aan geen enkel signalement van deze lijst. Hij was perfect!

Na wat afdingen, een vooruitbetaling, een paar bakken koffie en een goed gevoel keerde ik terug in mijn 480 naar het warme zuiden. Ik had een S70 T5 gekocht, eindelijk een roffel!




Plannen
Ik ga niet ontkennen dat er geen plannen zijn, dat heb ik destijds bij mijn 480GT gedaan en die kunnen we op het moment van schrijven niet bepaald meer 'standaard GT' noemen. Zoals in het verhaaltje hierboven omschreven staat heeft de eerste eigenaar de meest standaard S70 gekozen die er was, de enige extra's die deze S70 draagt zijn een originele Volvo trekhaak en achteraf gemonteerde 17" Thetys velgen.

Nu ik het comfort en de luxe geproefd heb van mijn luxe 480 moet hier natuurlijk ook het nodige aan luxe Volvo opties en accessoires in.

To do/wish list
Interieur
- Volvo HU-1205
- 10CD wisselaar (aangeschaft)
- Afstandbediening voor HU-1205
- Versterker voor HU-1205
- iPod adapter
- High performance speakers rondom
- Nieuwe elektrische antenne
- Knoppen binnenverlichting verlichten
- Volleder interieur
- Lederen stuurwiel
- Interieur compleet beige ombouwen
- Lederen pookknop
- Pluche mattenset
- Winter mattenset
- Rolgordijnen achterportieren en hoedenplank
- CV op afstandbediening werkend maken
- Aluminium dashboardpanelen
- Cruise Control
- Boordcomputer
- Instaplijsten
- ...
- ...

Exterieur
- Rode deurlampjes vervangen
- Stootstrips nieuw spuiten
- Spatlappen in kleur
- 17" Comets
- Nieuwe motorkap (schade)
- R bumper (aangeschaft)
- Koplampwissers (aangeschaft)
- Nieuwe koplampen
- Nieuwe knipperlichten
- Follow me home verlichting
- Mistverlichting voor aansluiten
- Nieuwe grill
- USA knippers
- Nieuw Volvo embleem
- Nieuwe S70 embleem
- Nieuw Turbo embleem (850)
- Winterbanden op origineel lm
- Nieuwe voorruit (putjes)
- ...
- ...

Technisch
- Carterventilatie vervangen 235dkm
- Bovenste motorsteunrubber vervangen 236dkm
- Distributieriem incl rol/spanner vervangen 236dkm
- Waterpomp vervangen 236dkm
- Multiriem vervangen 236dkm
- Ashoes fusseezijde rechtsvoor vervangen 236dkm
- Draagarm linksvoor vervangen 236dkm
- Heico rvs catback uitlaatsysteem 240dkm
- Klepsealrubbers vervangen
- Automaatbak spoelen
- 3" downpipe
- ...
- ...
Auke
Volvo. for life

Auk

HU-1205
How to van het aansluiten in een x70 classic



Bij aanschaf van de Black Stone zat er een aftermarket radio in welke erg slordig aangesloten was. De originele Volvo bedrading was tot op een aantal millimeter van de stekkers afgeknipt, te kort om nog fatsoenlijk te kunnen solderen dus. Na een hoop gerommel met bekabeling en dergelijke is het uiteindelijk toch gelukt de HU-1205 aan de praat te krijgen op de juiste manier en om het volgelingen die in een gelijknamige situatie zitten wat makkelijker te maken schrijf ik bij deze een how to voor het aansluiten van de HU-1205 bigfront radio in de x70 classic.

Wat heeft men nodig:
- HU-1205 incl toebehoren
- Antenne verloopstekker
- Voeding / speaker verloopstekkers
- Platte schroevendraaier
- Torx 25 schroevendraaier
- Soldeergereedschap
- Mulitmeter
- Bedradingsschemas
- Gezond verstand



1. - pool van accu los
Dit om kortsluiting te voorkomen.



2. Demonteer de huidige setup
Blijkbaar ben je met de huidige audio setup niet tevreden, in mijn geval wilde ik een origineel Volvo systeem in de S70 dat een nette en degelijke uitstraling heeft.



3. De bekabeling
Wanneer de originele stekkers van de x70 niet aangetast zijn is er via diverse kanalen, behalve Volvo zelf, aan verloopkabels te komen. In mijn geval waren de kabels zo erg aangetast dat er van de originele bekabeling niets meer te maken viel. Bij de radio kreeg ik verloopstekkers, echter waren deze stekkers niet bedoelt voor de x70 serie dus kon deze stekkers gebruiken als aansluiting op de bedrading van de auto.

Via de bedradingsschema's van de auto ben ik ieder draadje stuk voor stuk uit gaan zoeken. Daarbij had ik uiteraard ook de betekenis van iedere pin van de HU-1205 nodig om vervolgens de verloopstekker daarop aan te passen.


Let op: De dashboardspeakers dienen samen met de voorportierspeakers aangesloten te worden. Meet voor de zekerheid de bedrading na om fouten te voorkomen.

Grijze aansluiting
1:   Front Left +    (dash: rood/wit & portier: groen/wit)
2:   Front Left -    (dash: geel/wit & portier: groen/bruin)
3:   nvt
4:   nvt
5:   Front Right +    (dash: geel/grijs & portier: rood/zwart)
6:   Front Richt -    (dash: grijs & portier: rood/wit)
7:   Rear Left +    (bruin/wit)
8:   Rear Left -     (bruin/zwart)
9:   nvt
10: nvt
11: Rear Right +    (roze/zwart)
12: Rear Richt -     (roze/wit)

Groene aansluiting
1:   BATT = constante plus    (groen/bruin)
2:   ACC = geschakelde plus    (geel/paars)   
3:   RHEO = verlichting over dimmer    (roze)
4:   SPEED = snelheidssignaal    (geel/zwart)
5:   REVERSE = achteruitrijdsignaal    (zelf trekken)
6:   TEL MUT = mute functie telefoon    (zelf trekken) 
7:   nvt
8:   CAN-L = massa    (zwart)
9:   ANT = antenne aansturing    (blauw/wit)
10: nvt
11: nvt
12: GND = massa    (zwart)

Tip: Wanneer je een mooi en veilig resultaat wilt bereiken met solderen kun je het beste gebruik maken van krimpkousjes. Krimpkousjes trek je over de nog te solderen draad heen en wanneer je de bedrading gesoldeerd hebt trek de kous over de soldering heen en verwarm je deze met bijvoorbeeld een aansteker. De kous trekt zich strak over de draad en zo zorgt dit voor een veilige isolatie en nette afwerking.



4. De GPS antenne
De GPS antenne dient duidelijk in bereik te liggen voor de satellieten die rondom de aarde zwerven. De plek die aangeraden wordt is boven op de tellerbak, hiervoor dient het bovendek van het dashboard dus gedemonteerd te worden.




De panelen die los moeten om bij de torx schroeven te komen zijn eenvoudig te verwijderen met een platte schroevendraaier, let wel op dat je niet uitschiet en dus het materiaal beschadigd. Met torx 25 draai je alle 11 schroeven los, trek je het bovendek naar je toe en neem het dek los van het dashboard.

Nu je aan de linkerzijde de klokken winkel ziet zitten kun je de GPS antenne met draad hierheen begeleiden. Met dubbelzijdige tape kun je de antenne vastplakken aan de tellerbak, hiermee voorkom je dat deze gaat schuiven / rammelen.





5. Terugbouwen van dashboard en radio en testen maar
Nu het geheel aangesloten is en je dit eventueel al getest hebt kun je het dashboard weer opbouwen en de radio in het dashboard bouwen. En klaar is Kees...


(het is ook mogelijk een 10CD wisselaar aan te sluiten op de HU-1205, de originele kabel die in de x70 serie ligt is niet groot genoeg om in de HU-1205 te pluggen, deze dien je dus ook te vervangen)
Auke
Volvo. for life

Misha

Netjes hoor, complimenten !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Waltie

Mooie, nette en duidelijke omschrijving(en). En natuurlijk ook een mooie S70. Ben benieuwd naar je vorderingen.

StefanCJ

Erg netjes, mooie wagen! Ik blijf je blog volgen.

Groetjes!  ;)

t_w

Als je dit op dezelfde manier gaat aanpakken als bij de 480 gaat dat weer helemaal goedkomen ;)

Mooie bak!

KIM

Dit is wel een heeeeeel gelikt blogje  :eusa_clap: :eusa_clap:

elianmars

Goh, dat er in de x70 ook Deltamill is geleverd....


Mooi blog! Alweer eentje om te gaan volgen  :eusa_clap:

Thijs T5

Ziet er super netjes uit!
Ook een leermomentje sta nog steeds beetje raar te kijken van het bedieningspaneel van de ac.
Zo nog niet eerder gezien eigenlijk...

Gr Thijs

Chris

Gaaf project!

Deze ga ik ook volgen. Erg nette opzet :eusa_clap:.

UserID6342

Mooie reportage Auk, zeer duidelijk !

blauweroffel

Mooie reportage en foto's!

Heb zelf ook al twee keer een HU1205 ingebouwd.
Wist je dat je er ook nog een AB bij kan? En dat er ook nog een versterker beschikbaar is voor de HU1205.
Voor het geval het to do lijstje leeg raakt.... ;D

BR

Mr Rens

Leipe bak en een nog vele leipere tutorial, ik zeg goed bezig!!
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Auk

Bedankt voor de leuke reacties! Fotografie is een andere grote hobby van me dus ik zal dit draadje in de toekomst zeker aanvullen met foto's.

Citaat van: t_w op 05-11-2010 20:01:20
Als je dit op dezelfde manier gaat aanpakken als bij de 480 gaat dat weer helemaal goedkomen ;)
...
Dat was niet mijn insteek, maar ben bang dat de emotie het wederom van het verstand wint!

Citaat van: elianmars op 05-11-2010 20:55:17
Goh, dat er in de x70 ook Deltamill is geleverd....
...
Citaat van: Thijs T5 op 05-11-2010 21:14:15
...
Ook een leermomentje sta nog steeds beetje raar te kijken van het bedieningspaneel van de ac.
Zo nog niet eerder gezien eigenlijk...
...
Dat was  ook een puntje waar ik niet heel blij mee was, als Volvo liefhebber zijnde wil je natuurlijk alles origineel hebben en dit komt niet echt in de buurt van het uiterlijk van het origineel ECC systeem. Het gebruiksgemak is 'Volvo like' dus lekker makkelijk, maar als het om te bouwen is dan begin ik daar in de toekomst nog wel eens mee.

Citaat van: blauweroffel op 06-11-2010 10:43:52
...
Wist je dat je er ook nog een AB bij kan? En dat er ook nog een versterker beschikbaar is voor de HU1205.
...
De afstandbediening wist ik, de versterker niet maar kun je daar wat meer over vertellen? Komt zeker op mijn verlanglijstje!

Auke
Volvo. for life

Auk

Update 01-05-11
Kleine greep uit de vorderingen tot dusver

Zo, het wordt wel weer eens tijd voor een update!

Wegens het afstuderen in februari en het fulltime werken tot mijn nieuwe studie op de IVA in Driebergen die in September van start gaat heb ik helaas te weinig tijd over om het topic en het forum goed bij te houden.

Er is ondertussen alweer het een en ander aan de T5 gedaan om 'm beetje bij beetje weer in perfecte staat te krijgen.

Enfin, hierbij een kleine greep uit de grootste vorderingen tot noch toe:

Carterontluchting

Omdat de T5 totaal geen geschiedenis had toen ik hem kocht heb ik naast een grote beurt, dus volledige ontsteking, oliën, distributieriem met waterpomp en multiriem ook direct de carterontluchting en bijbehorende onderdelen vervangen.



1. # 1271988 - Olieafscheider
2. # 1271653 - Slang
4. # 6842720 - Slang
7. # 9471644 – Slang
18. # 1271654 – Slang
+ een pakking voor het inlaatspruitstuk

Heb er weinig foto's van gemaakt, maar onderstaand oud vs. nieuw:






Fusee speling = vervanging draagarm

Na een inspectie onder de S70 op de brug op het werk kwam ik erachter dat er flink wat speling op de linker fuseekogel zat. De auto zou een aantal weken later APK keuring krijgen dus heb de linker draagarm voor de zekerheid maar vervangen, ook voor mijn eigen veiligheid gezien ik nogal eens over de grens Duitsland in ga. De rechterzijde had totaal geen speling en zag er vrij nieuw uit, ik ga er dus van uit dat deze recentelijk nog vervangen is.

Er zijn, zoals op onderstaande illustratie te zien is twee typen draagarmen, het oude (onder) type draagarm en het nieuwe type(boven).



Nieuw type, complete set linkerzijde # 8628495




Deze klus is aardig snel te klaren wanneer alles mee zit, dus wanneer de aandrijfasmoer makkelijk los te krijgen is. Een tip is om deze voortijdig in te spuiten met kruipolie zodat alles goed los kan weken en de moer zo los te draaien is.




Een velg vol olie...

Omdat ik bij de inspectie onder de S70 stuitte op een lekke aandrijfashoes aan de rechterzijde heb ik deze direct na de fuseeklus vervangen gezien ik het gereedschap toch klaar had liggen.

Bestelnummer # 31256240


Deze klus is vrij lastig en langdradig wanneer men geen goed gereedschap heeft, wees dus voorbereid wanneer je deze klus wil gaan doen.

Wanneer de aandrijfas makkelijk uit het fusee komt moet de aandrijfas voorzichtig uit de bak verwijderd worden. Als de as los is en je de oude hoes verwijderd hebt dien je de borgring die de homokineet aan de aandrijfas moet borgen te zoeken  in het oude vet. Wanneer de borgring gevonden is dient deze uit elkaar geduwd te worden zodat de homokineet van de as geslagen kan worden (doe dit met een kunststof hamer om beschadiging te voorkomen). De boel weer terug opbouwen daarentegen een vrij makkelijk karwijtje.







Er is reeds een hoop gebeurt aan de S70. In de komende updates komen onderstaande punten aan beurt.

To do/wish list
Interieur
- Afstandbediening voor HU-1205
- Versterker voor HU-1205
- iPod adapter
- High performance speakers rondom
- Nieuwe elektrische antenne
- Interieur compleet ombouwen naar beige
- Lederen pookknop
- Pluche mattenset
- Winter mattenset
- Rolgordijnen achterportieren en hoedenplank
- CV op afstandbediening werkend maken
- Aluminium dashboardpanelen
- Cruise Control
- Boordcomputer
- Instaplijsten
- ...
- ...

Exterieur
- R bumper (aangeschaft)
- 17" Comets
- Michelins
- Stootstrips nieuw spuiten
- Spatlappen in kleur
- Nieuwe motorkap (schade)
- Nieuwe koplampen
- Nieuwe knipperlichten
- Follow me home verlichting
- Mistverlichting voor aansluiten
- Nieuwe grill
- USA knippers
- Nieuwe voorruit (putjes)
- Nieuw uitlaatsierstuk
- ...
- ...

Technisch
- Klepsealrubbers vervangen
- Automaatbak spoelen
- 3" downpipe
- ...
- ...
Auke
Volvo. for life