Borging homokineet

Gestart door niwesa, 10-11-2010 15:54:43

Vorige topic - Volgende topic

niwesa

Ik heb mijn linker vooras eruit en wil de stofhoes vervangen. Nu wil ik de homkineet loshalen.
Maar ik zie dus vergens een borgring zitten. Wie kan mij vertellen waar die zit?

Het gaat om de homokineet aan de wielzijde.
Verkoopt helaas zijn mooie V70

LPGLE

EDIT*** aangepast ...  :eusa_wall:  (omdat ik altijd onderstaand spreider gebruik was ik dit blijkbaar vergeten ....weet ik dus nog beter waarom een spreider te gebruiken)
dus niet hameren  :eusa_doh:

Zelf gebruik ik altijd een spreider met spreidhoes .

Vind die hoezen ook veel langer meegaan . Ze zijn enorm flexibel en drogen niet uit .
Bijkomend voordeel is dat de homokineet niet los hoeft ;)

Jack v

Citaat van: LPGLE op 10-11-2010 16:19:45
http://www.monilodo.com/monilodo/components/com_virtuemart/shop_image/product/629e568f0253633e259a19991da9f452.jpg

Zelf gebruik ik altijd een spreider met spreidhoes .
http://www.doehetzelfwerkplaats.nl/dhz__i000056.jpg
Vind die hoezen ook veel langer meegaan . Ze zijn enorm flexibel en drogen niet uit .
Bijkomend voordeel is dat de homokineet niet los hoeft ;)
Stop niet op gaan slaan, in de homokineet zit een borg veer op de aszijde; in de as zie je als je alles schoonmaakt en de stofhoes er weghebt een gleuf zitten, hier moet een drevel in van 8x8mm die drukt de borgveer open dan kun je de kineet er voorzichtig aftikken.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

MVeldhuis

Wat Jack zegt klopt helemaal, absoluut niet gaan hameren want dan kun je beter direct een nieuwe homokineet bestellen.

Er zit zo'n borgveer op de as:

Als je deze uit elkaar drukt kun je heel rustig de homokineet eraf tikken.

Edit: Uit Vadis:

Jack v

Citaat van: MVeldhuis op 10-11-2010 16:55:25
Wat Jack zegt klopt helemaal, absoluut niet gaan hameren want dan kun je beter direct een nieuwe homokineet bestellen.

Er zit zo'n borgveer op de as: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:Y5_HbdjRPIVBpM:http://product-image.tradeindia.com/00109163/b/0/Circlip.jpg&t=1

Als je deze uit elkaar drukt kun je heel rustig de homokineet eraf tikken.

Edit: Uit Vadis:

http://img2.imageshack.us/img2/4272/homokineet.jpg
dank u, dit moet duidelijk zijn, nu ma hopen dat hij nog niet aan het timmeren is geweest
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

LPGLE

ging zelf n.l uit van de afbeelding in de onderdelen catalogus , in mijn  visie was de bakzijde juist de te verwijderen borg ring ... :eusa_doh:

Homokineet rep.set voor rechts bakzijde
4019064124160     
Buitenvertanding diff.zijde 26
Handbak

302148 LÖBRO (GKN) Homokineet rep.set wielzijde
4019064124146   9122833
9163595   
Buitenvertanding wielzijde 26; Binnenvertanding wielzijde 25; Met sleuf in binnendeel; ABS ring 48 tands

MVeldhuis

Er zit ook zoveel verschil in die krengen, ben zelf ook wel eens een half uur aan het hameren geweest om er vervolgens achter te komen dat er toch een borgveertje verstopt in al dat vet zat.

Ik vind jou idee van die flexibele hoes wel perfect trouwens, op de originele manier is het maar een vreselijk smerige ***klus.

LPGLE

Citaat van: MVeldhuis op 10-11-2010 17:29:56
Ik vind jou idee van die flexibele hoes wel perfect trouwens, op de originele manier is het maar een vreselijk smerige ***klus.
Als je 'de slag te pakken hebt' , dan kan je inderdaad bijna een homokineet wissel doen zonder daarna de handen te wassen .
Het losknippen van de oude hoes , is dan het enigste smerige karwei .

reneetje

Citaat van: LPGLE op 10-11-2010 17:36:08
Citaat van: MVeldhuis op 10-11-2010 17:29:56
Als je 'de slag te pakken hebt' , dan kan je inderdaad bijna een homokineet wissel doen zonder daarna de handen te wassen .
Het losknippen van de oude hoes , is dan het enigste smerige karwei .

Pak dan wel de spreider op perslucht , handmatig vind ik het nog met genoeg spierkracht gaan..... :-\ , maar idd altijd nog makkelijker dan de hele boel los te halen.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

LPGLE

de "eendenbek" ( gynaecologen gereedschap  :eusa_silenced:)  is een lastig ding inderdaad voor de hoezen , die groene hierboven is ook op perslucht .
De hoezen voor de eendenbek zijn van dikker materiaal , ook stugger , en voor montage is het advies ze in heel warm water te leggen .
On topic ... Homokineet nog heel  :eusa_pray: ;D

MVeldhuis

Klein beetje offtopic mag toch wel? Eerste posts staat alle info die ts nodig is.

Iemand enig idee waar ik zo'n spreider voor een uiterst geschikt prijsje kan krijgen?

verburgh

Citaat van: MVeldhuis op 10-11-2010 17:55:24
Klein beetje offtopic mag toch wel? Eerste posts staat alle info die ts nodig is.

Iemand enig idee waar ik zo'n spreider voor een uiterst geschikt prijsje kan krijgen?
Bij brezan heb ik er 25 euro voor betaald ;) wel een ander model.

niwesa

Bedankt voor de duidelijke uitleg, maar bij mij zit er dus echt geen borgring op. Ook geen groef in de as waar hij gezeten zou kunnen hebben.

Het is overigens een as van een V70, zonder de moer, dus met bout.
Verkoopt helaas zijn mooie V70

LPGLE

ringetje in de homokineet ?

LPGLE

Citaat van: verburgh op 10-11-2010 17:58:39
Citaat van: MVeldhuis op 10-11-2010 17:55:24

Bij brezan heb ik er 25 euro voor betaald ;) wel een ander model.
die eendenbek heb ik bij ons op de zaak ook voor 2 tientjes weg gedaan.
Die spreider is helaas een stuk duurder . Leen hem niet uit ( is van de garage waar ik sleutel ), maar je kan evt. wel langskomen .
Maar daar zal je nu niets aan hebben vrees ik :(
uit m'n hoofd kost die spreider op lucht  € 99 ex btw !!