Arm mengsel / Lambdasonde stuk ???

Gestart door A3GLT, 11-11-2010 12:54:46

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: KIM op 11-11-2010 14:46:21
Lambdasonde is slechts de boodschapper. Wanneer deze defect is, zal bij geen signaal op een basis inspuithoeveelheid gewerkt worden.
Bij te traag werken zul je dat wellict aan het verbruik meten. Ik heb het geconstateerd door een variabele trekkracht in deellast.

Een defecte lambdasonde zal niet een veroorzaker van een veel te arm mengsel zijn, daarvoor is de aanpassing van het basismengsel te klein.
Yep!
Een te lage brandstofdruk of gare injectors kan eerder genoemde codes ook verklaren.
Edit: veel als woord gemarkeerd voor de nuance.

Gompiev70xc

Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan, eigenlijk ben ik heel benieuwd waar A3 mee op de proppen komt. Poultje maken? ik zet een biertje op:
- groot vacuumlek (dus gescheurde of losliggende slang)

KIM

Wanneer je een klein lek hebt (zoals ik op het moment), dan kan het zijn dat het lampje vanzelf weer uit gaat. Er zijn namelijk twee werkgebieden waarin de aanpassing van het mengsel in het geheugen van het motorstuurapparaat worden opgeslagen:
- Nullast (stationair)
- Deellast (alles behalve gas los en plank gas)
Op beide gebieden kan ook afzonderlijk een foutcode worden gezet.

Bij stationair zal een klein lek een verhoudingsgewijs grote hoeveelheid extra lucht aanzuigen (mede veroorzaakt door het grote vacuum dat aanwezig is bij gasklep dicht). Hierdoor kan het zijn dat er teveel achteraf aangepast worden moet; het lampje gaat branden.
Wanneer je dan een keer weinig de motor stationair laat draaien (wanneer ik in mijn geval eens niet in de file rijdt), dan gaat het lampje uit; het lek is te klein om voor een grote afwijking te zorgen.

Wanner het lampje gaat branden in het deellast gebied, heb je te maken met een grotere lekkage; immers ook bij minder lage inlaatdrukken wordt er teveel lucht om de LMM heen gevoerd.

Wanneer de kleppen verbranden, dan rijd je al redelijk lang met een brandend lampje en heb je op zeker te maken met een hoorbare luchtlekkage.

Maar inderdaad; een te lage brandstofdruk is ook een pracht voorbeeld van hoe deze storing ook kan ontstaan. Meestal is echter de druk te hoog geworden als gevolg van een defecte drukregelaar. Ook dan zal het lampje gaan branden, maar dan als gevolg van een aanpassing om het mengsel te verarmen.
Het lampje zal gaan branden wanneer de lambdameting het systeem dwingt tot een aanpassing, groter dan 7% - 10%. Dit geldt voor zowel te rijk als te arm.

A3GLT

Citaat van: Gompiev70xc op 20-11-2010 15:52:36
Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan, eigenlijk ben ik heel benieuwd waar A3 mee op de proppen komt. Poultje maken? ik zet een biertje op:
- groot vacuumlek (dus gescheurde of losliggende slang)

Ben zelf ook benieuwd wat het wordt. Maandag ga ik er weer eens wat aan doen.
Een maand geleden ben ik vader geworden en sindsdien heb ik op de een of andere manier een stuk minder tijd en  de volvo lijkt ook een stuk minder belangrijk....

Wbt een te lage brandstofdruk, dat lijkt me niet heel waarschijnlijk. Ik rij met een lpg verdamper. Als zo'n ding slijt wordt de brandstofdruk alleen maar hoger toch? Heb de verdamper ongeveer een jaar geleden zelf gereviseerd en daarna heeft het geheel lange tijd fout(code)loos gewerkt.

wordt vervolgd...