aansturingen dashboard

Gestart door tjeu, 20-04-2011 19:38:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tjeu

heeft iemand een idee op welke draden het signaal van de koelwater temperatuur binnen komt .. en dan wel de bovenste  helft... die van mij loopt namelijk goed naar de helft en dan houdt het op...

ulkeman

is dan niet gewoon je temperatuur sensor slecht?


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

bastiaan arissen

Hij hoort toch tot de helft op te lopen? Zou hem niet graag hoger hebben....

ulkeman

oeps las het fout. dacht dat die tussen kwart over 3 en half 6 bleef hangen.

nee je temperatuur hoort maar tot de helft te gaan en niet hoger.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

tjeu

de sensor is al vervangen ... thermostaat ook... en ik heb al een tweede dash geregelt maar de motor kookt over en hij geeft nog steeds maar de helft aan.. ik vermoed dat er iets niet klopt met het signaal wat uit me computer komt

ulkeman

Citaat van: tjeu op 20-04-2011 20:38:50
de sensor is al vervangen ... thermostaat ook... en ik heb al een tweede dash geregelt maar de motor kookt over en hij geeft nog steeds maar de helft aan.. ik vermoed dat er iets niet klopt met het signaal wat uit me computer komt

je bedoelt dat er koelvloeistof uit je expansie tank komt?
welke kleur dop zit er op?


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

tjeu

de dop is goed en de fan slaat aan maar het gaat er om dat de meter het gewoon niet doet... want als ik de fan los trek dan gaat hij overde kook... daar kwam ik achter toen me fan het niet meer deed.... verbrande motor :-[

-D©©©L-

Citaat van: tjeu op 21-04-2011 08:11:19
de dop is goed en de fan slaat aan maar het gaat er om dat de meter het gewoon niet doet... want als ik de fan los trek dan gaat hij overde kook... daar kwam ik achter toen me fan het niet meer deed.... verbrande motor :-[

De temperatuur sensor kan je als volgt doormeten:

Motortemperatuur
Temperatuur, °C -  Weerstand, Ohm
0 - 7300  
20 - 2800  
40 - 1200  
80 - 300  
100 -  150  


Je schrijft niet welk type motor of wel bouwjaar, dus ik ga maar gewoon even uit van een vrij algemene 850 20v benzine.

op pen B23 van de ECU, die loopt naar pen A26 van het tellerhuis:
Koude motor (+20°C): Ugem ≈6 V, f≈46 Hz
Warme motor: Ugem≈6 V, f≈22 Hz
Elektr.ventil. start op halve snelheid bij  f<20,8 Hz




tjeu

het is inderdaad een 850 glt 20v 2.5
ik had gehoopt op een ander antwoord... nu moet ik weer gaan uitzoeken hoe ik dat kan meten  :eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: tjeu op 21-04-2011 09:52:49
het is inderdaad een 850 glt 20v 2.5
ik had gehoopt op een ander antwoord... nu moet ik weer gaan uitzoeken hoe ik dat kan meten  :eusa_think:

Weerstand meet je met een ohmmeter en frequentie met een frequentieteller. Een beetje moderne multimeter heeft beide standaard aan boord.